هنرو تجربه مریم شاه‌پوری: تقویم سینمایی سال ۲۰۲۰ در چند هفته اخیر به شکل کامل دگرگون شده اما برنامه نمایش اثر جدید وس اندرسن در ۲۴ ژوییه (سوم مرداد) هنوز تغییری نکرده است.

فیلم جدید اندرسن با عنوان «گزارش فرانسوی» / The French Dispatch ترکیب بازیگران پرستاره‌ای دارد شامل بنیسیو دل تورو، آدرین برودی، تیلدا سویینتن، لئا سیدو، فرانسیس مک‌دورمند، تیموتی شلمی، بیل موری و… داستان فیلم هم در پایگاه یک روزنامه آمریکایی در فرانسه سده بیستم می‌گذرد و راوی سه داستان است که گروه سردبیری برای بازنشر به احترام سردبیر فقیدشان برمی‌گزینند.

ماجراهای «گزارش فرانسوی» هم مثل «هتل بزرگ بوداپست» / The Grand Budapest Hotel در خطوط زمانی متفاوتی روی می‌دهد و از نسبت‌های تصویر متفاوتی در آن استفاده شده تا هر داستان سروشکل خاص خودش را داشته باشد. اندرسن این بار حتی از فیلم‌برداری سیاه‌وسفید هم برای ایجاد تفاوت بصری میان داستان‌هایش بهره برده است. او در این فیلم با طراح صحنه برنده اسکار «هتل بزرگ بوداپست» یعنی آدام اشتوک‌هاوزن همکاری دیگری کرده و ظاهراً این دو بیش از ۱۲۵ دکور متفاوت را برای «گزارش فرانسوی» ساختند.

اشتوک‌هاوزن می‌گوید شمار دقیق دکورها از دستش دررفته چون تعدادشان خیلی زیاد شد. گروه فیلم‌سازی تصمیم گرفت «گزارش فرانسوی» را در شهر آنگولم فیلم‌برداری کند چون زیرساخت‌های لازم برای ساخت تمام دکورهای فیلم را دارا بود. این شهر همچنین یک کارخانه مخروبه نمد داشت که اندرسن و گروهش آن را به استودیو فیلم‌سازی بدل کردند. اشتوک‌هاوزن می‌گوید: «این کارخانه را بیرون شهر پیدا کردیم و در آن مستقر شدیم؛ و از هر اتاقش برای کاری استفاده کردیم و روی هم یک استودیو راه انداختیم که سه اتاق بزرگش به صحنه‌های اصلی ما بدل شدند.»

اشتوک‌هاوزن در خصوص ساخت لوکیشن زندان می‌گوید: «متوجه شدیم اسکلت‌بندی مناسبی برای ساختن لوکیشن زندان مورد نظرمان در فیلم دارد. به عبارت دیگر، این لوکیشن بود که ایده‌مان از زندان را هم دگرگون کرد و شروع کردیم به طراحی بر اساس امکانات و ویژگی‌های آن…» او در بخش دیگری از صحبت‌هایش می‌افزاید: «ما درباره فیلم اورسن ولز «محاکمه» / The Trial هم صحبت کردیم که همه دکورهایش در یک ایستگاه قطار ساخته شد و به‌نوعی می‌توانید گوشه‌های تصویر به معماری ایستگاه قطار برسید و آن را تشخیص بدهید. به هر حال ما از این فیلم الهام گرفتیم و کار کردیم که تماشاگر در فضای زندان دائم لوکیشن را احساس کنید. به این معنی که حتی اگر درون اتاقی باشید که کامل آن را ساختیم، سقفی برای آن در نظر نگرفتیم و دیوارها را به گونه‌ای طراحی کردیم که تماشاگر هرگز احساس فضایی را فراموش نکند که در آن قرار گرفته است.»

یکی از منابع الهام‌بخش بزرگ فیلم از لحاظ بصری، اثر مشهور و محبوب آلبر لاموریس بوده با عنوان «بادکنک قرمز» / The Red Balloon. اشتوک‌هاوزن می‌گوید اندرسن تلاش کرد تا به حس آن فیلم دست یابد و «یک شهر کثیف زیبا، با همه آن چیزهای گرفته و تیره اما شگفت‌انگیزی روی تمام معماری‌ها و در نهایت آن رنگ‌های باشکوهی که خودشان را به رخ می‌کشیدند.»

  • ایندی‌وایر