هنروتجربه: امیر توده روستا کارگردان فیلم‌های کوتاهی چون «سلام آقای ایول»، «جای منو تو اتاق بنداز»، «پات» و…  از فعالیت‌هایش در شرایط قرنطینه  می‌گوید.

امیر توده روستا درمورد فعالیت‌هایی که در روزهای قرنطینه می‌توان به آن پرداخت به سایت هنروتجربه گفت: « خانه ماندن در این روزهای شیوع بیماری کرونا بهترین کار برای حفظ سلامتی است. در این روزها وظیفه تک تک ما این است که در خانه بمانیم و اطرافیان خودمان را تشویق به خانه ماندن بکنیم تا بیمارستان‌ها خلوت و زنجیره انتقال کرونا را قطع کنیم. خودم از همان روزهای اولیه که هنوز دولت تصمیم به قرنطینه نگرفته بود، در خانه ماندم و به اطرافیان خودم هم همین توصیه را کردم. آنچه که برای من بسیار اهمیت دارد این است که این روزها که مجبور به خانه‌نشینی هستیم، با خودمان خلوت کنیم و تصمیم بگیریم که وقتی وارد اجتماع می‌شویم آدم‌های بهتری باشیم».

کارگردان «دزد شکلاتی» ضمن اشاره به این موضوع که قرنطینه فرصتی شده است که به کارهای عقب افتاده رسیدگی کند، ادامه داد: «این روزها فیلم می‌بینم، کتاب می‌خوانم و هرازگاهی می‌نویسم. طبیعتا هرکدام از ما فیلم‌ها و کتاب‌های دیده و خوانده نشده‌ای داریم که شرایط قرنطینه فرصت بسیار خوبی است تا ببینیم و بخوانیم. خودم سعی می‌کنم رمان‎های بلندی از شاهکارهای ادبیات از نویسندگانی چون تولستوی، داستایفسکی و… را که شرایط مناسبی برای خواندنشان را نداشته‌ام را بخوانم».

این کارگردان در پاسخ  به کتاب‌ها و فیلم‌های پیشنهادیش برای خواندن و دیدن در تعطیلات کرونایی، گفت: «برای کسانی که حوصله و وقت رمان‌های بلند را ندارند، داستان‌های کوتاه اریک امانوئل‌اشمیت، نویسنده، نمایش‌نامه‌نویس و فیلسوف فرانسوی را توصیه می‌کنم و برای فیلم‌دوستان هم فیلم «مربع»(the squate) که یکی از بهترین فیلم‌های چند سال اخیر است و در کنارش فیلم «فورس ماژور» (Force Majeure) که هر دو فیلم ساخته روبن اوستلوند ((Ruben Östlund)، کارگردان شناخته شده سوئدی است و به لحاظ نگاه هنروتجربه‌ای فیلم‌هایی شاخص و مهمی هستند و البته سرگرم‌کننده».

توده روستا هم‌چنین در پاسخ به این سؤال که با توجه به شیوع ویروس کرونا که کل کشور را هم در بر گرفته، حضور فیلم‎سازان و مستندسازان در ثبت این اتفاق تا چه اندازه اهمیت دارد، بیان کرد: «کار سینما و فیلم‌سازی، کاری گروهی است و نیاز به مقدمات و پیش‌نیازهای خاص خودش دارد و در این شرایط امکان فیلم‌ساختن وجود ندارد و البته می‌شود فیلم‌هایی یکی دونفره و مستند گونه در این شرایط خاص برای ثبت اتفاقات ساخت که من البته پیشنهادی در این زمینه ندارم».

کارگردان «جای منو تو اتاق بنداز» در پایان گفت: «موافق فیلم‌سازی در این شرایط نیستم و معتقدم که در سینما و ادبیات ایران و جهان به اندازه‌ای فیلم‌های دیده نشده و کتاب‌های خوانده نشده وجود دارد که هر علاقه‌مندی می‌تواند به آن‌ها رجوع کند و بهره ببرد».

برچسب‌ها: