هنروتجربه-سعید حضرتی: فیلم «طلاقم بده به خاطر گربه‌ها» با ایجاد فضایی تعلیق‌آمیز، ریتم مناسب روایت و نماهایی بدون قطع و برش و بازی‌های خوب دو نقش اصلی، رضا مولایی و مریم همتیان اثری دشوار و و تجربه‌ای ‌نو به حساب می‌آید. رضا مولایی، فارغ‌التحصیل کارگردانی و بازیگری از مدرسه آزاد تئاتر با مدیریت حمید سمندریان و عضو پیوسته خانه تئاتر ایران، بازی در بیستمین فیلم سینمایی سجادی که ویژگی اصلی آن تجربه‌گرایی است را تجربه‌ای رضایت‌بخش و چالش‌برانگیزمی‌داند و از فعالیت‌های این روزهایش می‌گوید.

رضا مولایی درباره اولویت اصلی خود برای انتخاب نقش و بازی در فیلم «طلاقم بده به خاطر گربه‌ها»، توضیح داد: «همیشه برایم اولویت اصلی نقش و متن است و در حقیقت مرجع اصلی هر بازیگر فیلم‌نامه است. فیلم « طلاقم بده به خاطر گربه‌ها » هم فضای خاص و خوب و هم فیلم‌نامه جذابی داشت و در کنار آن نقشی که بر عهده من بود چالش برانگیز و چندلایه بود. چالش اصلی و جذابیت این فیلم، پلان-سکانس بودن در طراحی کلی کار و سکانس‌های طولانی و بدون کات بود. در کنار این موارد علاقه داشتم با محمدعلی سجادی کار کنم و خوشبختانه این اتفاق افتاد. وقتی کارگردان مطرحی چون سجادی پیشنهاد بازی داد و فیلم‌نامه را خواندم، شکی نداشتم در این کار بازی می‌کنم و از نتیجه آن راضیم. تجربه دیگری هم با سجادی در فیلم «سودابه» داشته‌ام که هنوز اکران نشده؛ این فیلم به نوعی در ادامه «طلاقم بده به خاطر گربه‌ها» است».

در چند اکران مردمی در کنار تماشاگران حضور داشتم و طبیعتا عده‌ای فیلم را دوست داشتند و برخی نه. برای خود من حضور در سینما در کنار مردم جالب و مهم بود. علاقه داشتم بدانم برخورد تماشاگر با فیلمی تجربه‌گرا، فضای بسته و پلان سکانس‌های طولانی و خاص فیلم به چه صورت است

مولایی با اشاره به این‌که درک درست از نقش اهمیت زیادی دارد، ادامه داد: «مریم همتیان بازیگر بسیار باهوش و با استعدادی است و در ادامه این حرفه با انتخاب‌های درست، می‌تواند بازیگر مطرحی باشد و اتفاق خوبی برایش بیافتد. در جلسات دورخوانی و تمرین باهم راحت بودیم و در هنگام فیلم‌برداری مشکل خاصی نداشتیم. پانزده روز تمرین مستمر و شش روز تصویربرداری داشتیم و تعامل و تفاهم خوبی با عوامل و بازیگر نقش مقابلم برقرار بود».

او ادامه داد: «نقش مقابل بازیگر و ارتباط و تعامل آن‌ها با یکدیگر از اهمیت زیادی برخوردار است. فکر اشتباهی که این‌روزها می‌کنند این است که یک بازیگر به تنهایی می‌تواند بازی کند و پارتنر نقشی ندارد در صورتی که تاثیر نقش مقابل در بده‌بستان‌ها و عمل و عکس‌العمل‌های بازیگر انکارنشدنی است. همیشه در کارهایی که بازی کردم سعی می‌کنم گپ‌وگفت در مورد نقش و بازی با بازیگران داشته باشم و این موضوع اهمیتی زیادی برایم دارد و در فیلم «طلاقم بده به خاطر گربه‌ها» چون تعداد بازیگران محدود بود، این صحبت‌ها بیشتر انجام شد و در کار تاثیرگذار است».

مولایی به اشاره به رازآمیز بودن نقش و کنش‌گری و دیالوگ‌محور بودن فیلم، درباره شباهت نقش‌آفرینی در این فیلم با بازی در تئاتر توضیح داد: «تئاتر و سینما دو مدیوم متفاوت هستند که هر کدام ویژگی‌های خود را دارند. مهم‌ترین تفاوت بازی در تئاتر و سینما زنده بودن تئاتر و نفس به نفس تماشاگر بودن و تداوم حس بازیگر در تئاتر است، در حالی که در سینما تداوم حس بازیگر به مدت شروع و پایان هر پلان است، اما بازیگر باید این تداوم حس را در امتداد پلان‌ها نگه دارد. به دلیل سابقه حضور در عرصه تئاتر و تقطیع کمی که این فیلم داشت و می‌توانستم ۱۵ دقیقه را بی‌وقفه بازی کنم و حسم ادامه‌دار باشد، احساس راحتی داشتم و چالشی بود که دوست داشتم در مقابل دوربین هم تجربه کنم».

او افزود: « محمدعلی سجادی چندباری به تماشای تئاترهایم آمده بود و با توجه به این‌که فیلم اکت آنچنانی ندارد و بدون کات پیش می‌رود،تجربه تئاتری‌ام در انتخاب و سپردن نقش به من موثر بوده است».

این بازیگر درباره داستان فیلم که بر اساس رخدادی واقعی بوده و هم‌چنین تاثیر آن بر ایفای نقش توضیح داد: «کارگردان فیلم، اشراف جامع و کاملی نسبت به موضوع فیلم داشتند و تحقیقات زیادی انجام داده بودند و ساعت‌ها درباره آن صحبت می‌کردیم. در حقیقت فیلم‌نامه و تحقیقات سجادی آن‌قدر کامل بود که نیازی نداشتیم که خودمان آن رخداد و اتفاقات  را از ابتدا بررسی کنیم. این‌که فیلم بر اساس رخدادی واقعی ساخته شده در ناخوداگاه بازیگر حسی ایجاد می‌کند که این اتفاق قابل لمس است و خیلی نیازی به تخیل ندارد و بستر داستان فانتزی نیست».

رضا مولایی درباره بازخورد تماشاگران فیلم عنوان کرد: «در چند اکران مردمی در کنار تماشاگران حضور داشتم و طبیعتا عده‌ای فیلم را دوست داشتند و برخی نه. برای خود من حضور در سینما در کنار مردم جالب و مهم بود. علاقه داشتم بدانم برخورد تماشاگر با فیلمی تجربه‌گرا، فضای بسته و پلان سکانس‌های طولانی و خاص فیلم به چه صورت است. جالب بود که کسانی فضای فیلم را ترسناک دیده بودند و از فضای تعلیق گونه فیلم برداشتی متفاوت داشتند. در کل به دلیل خاص بودن داستان، بازخوردها برایم اهمیت داشت و جالب بود».

مولایی ادامه داد: «تماشاگر عادی بدون هیچ‌گونه پیش‌زمینه‌ای و به طور غریزی با فیلم برخورد می‌کند. برخورد اول مخاطب برایم بسیار مهم است. حتی وقتی در صحنه تئاتر مشغول بازی هستم تماشاگر عادی برایم در اولویت است و اهمیت زیادی دارد. از همین برخوردهای مستقیم مخاطب می‌شود متوجه نکات ضعف و قدرت اثر شد و این موضوع برای تمامی عوامل فیلم سازنده است».

بسیاری از فیلم‌های اکران شده در گروه هنروتجربه فیلم‌هایی شاخص و قابل تاملی هستند. از گروه هنروتجربه باید حمایت بیشتری شود و اکران‎ها و سالن‌های گسترده‌تری در اختیار داشته باشد تا افراد بیشتری که انگیزه و توان ساخت فیلم‌های هنروتجربه‌ای دارند وارد عرصه ساخت و تولید فیلم شوند

او درباره تجربه همکاری با محمدعلی سجادی توضیح داد: «کارکردن با محمدعلی سجادی خیلی لذت‌بخش است. سجادی همیشه در حال تلاش و تجربه کردن است. ما همیشه فکر می‌کنیم برای تجربه‌گرایی باید خیلی جوان باشیم اما سجادی بسیار فعال و تجربه‌گراست و این وجه از کار او برایم قابل احترام و جذاب است. سجادی به معنای واقعی کلمه آرتیست است و لحظه‌ای بیکار نمی‌نشیند. برگزاری نمایشگاه نقاشی، چاپ کتاب شعر، ساخت مستند و تدوین فیلم، از نمونه‌های عینی فعالیت‌های اوست».

مولایی اکران این فیلم را برای مخاطبان خاص هنروتجربه مناسب دانست و بر ضرورت بسترسازی مناسب فیلم‌های هنری وتجربی تاکید داشت و افزود: « فیلم «طلاقم بده به خاطر گربه‌ها» مناسب اکران در هنروتجربه بود و گرچه به دلیل ویروس کرونا، نمایش آن به تعویق افتاد اما راضی‌کننده بود. بسیاری از فیلم‌های اکران شده در گروه هنروتجربه فیلم‌هایی شاخص و قابل تاملی هستند. برای آن‌هایی که علاقه‌مند سینمای جدی‌تر هستند، هنروتجربه بسیار درست و دقیق و قابل احترام برخورد می‌کند و تضمینی برای فیلم‌های با کیفیت است. معتقدم از گروه هنروتجربه باید حمایت بیشتری شود و اکران‌ها و سالن‌های گسترده‌تری در اختیار داشته باشد تا افراد بیشتری که انگیزه و توان ساخت فیلم‌های هنروتجربه‌ای دارند وارد عرصه ساخت و تولید فیلم شوند. حمایت همه‌جانبه از هنروتجربه مطمئنا بازگشت سرمایه را در پی دارد و رقیب جدی سینمای بدنه و تجاری در آینده خواهد شد».

او اضافه کرد: «من به‌شخصه فیلم‌های هنروتجربه را دنبال می‌کنم و از علاقه‌مندان آن هستم و امیدوارم حمایت مطلوب و درستی از این اتفاق مهم سینمایی در کشور صورت بگیرد».

مولایی هم‌چنین در پایان درباره تازه‌ترین فعالیت خود نیز گفت: « این روزها به دلیل خانه‌نشینی اجباری تمرینات نمایشی را با شرایط سخت و محدود و با رعایت اصول بهداشتی انجام می‌دهیم  و در کنار آن روی قصه‌ای که سال‌هاست ذهنم را مشغول کرده کار می‌کنم و امیدوارم امسال فیلم کوتاهی بسازم. درحال حاضر در مرحله تحقیق و نگارش اولیه آن هستم و از چند متن مختلف الهام گرفته‌ام اما تا زمان نگارش نهایی ساختار آن قطعی و مشخص نیست».