هنر و تجربه: محمد اطبایی در گفت‌وگویی بیان کرد که حوزه عرضه و پخش بین‌المللی سینما در ردیف اول آسیب دیده‌های شیوع کرونا است و قطعا شرکت‌های زیادی ورشکسته خواهند شد. همچنین یکی از مهم‌ترین بخش‌های دیگری که تحت تاثیر این ماجرا قرار گرفته، عرصه فعالیت پخش‌کنندگان حوزه بین‌المللی سینماست که با تعطیلی سینماها یا لغو و به تعویق افتادن جشنواره‌های مختلف کار و مشغله‌شان آسیب دیده است.

محمد اطبایی در گفت‌وگویی با ایسنا درباره وضعیت این گروه از فعالان سینما و نیز آینده سینمای بین‌الملل پس از پایان شیوع کرونا گفت: «همانطور که پیش بینی می‌شد تمامی جشنواره‌های بین‌المللی فیلم از نیمه اسفند تا پایان مردادماه امسال لغو شده، به تعویق افتاده یا به صورت آنلاین برپا شده و خواهند شد. حتی برای جشنواره‌های ماه شهریور و به ویژه ونیز و تورنتو و سن سباستین هم اطمینانی نیست و جشنواره تورنتو روی نسخه آنلاین این دوره از جشنواره خود هم مشغول کار است. جشنواره‌های بعد از شهریور نیز به روال سابق به کار خود مشغول هستند، اما باید در نظر گرفت که پاییز شلوغی برای جشنواره‌ها و فیلم‌ها در راه است!».

او افزود: «بسیاری از فیلم‌هایی که قرار بر نمایش آن‌ها در کن، لوکارنو، کارلوی‌واری و … بود اکنون به طرف جشنواره‌های دیگر سرازیر شده و رقابت شدیدی برای انتخاب فیلم‌ها در باقی جشنواره‌های معتبر مانند ونیز، تورنتو، سن سباستین، توکیو و… وجود دارد و از طرفی هم برخی از جشنواره‌های نیمه اول سال به نیمه دوم سال به تعویق افتاده و ترافیک زیادی در برنامه‌ریزی حضور فیلم‌ها و فیلمسازان در جشنواره‌های سر راه وجود دارد. تعداد قابل توجهی از سینماگران هم به علت خطرِ همچنان باقی ویروس کرونا جرأت مسافرت و حضور در جشنواره‌های فصل پاییز را نخواهند داشت و این مهم بر حامیان مالی جشنواره‌ها تاثیر خواهد گذاشت. لذا در کل، ما در سال ۲۰۲۰ جشنواره‌ای طبیعی نخواهیم داشت و جشنواره‌های جهانی فیلم هم متاثر از شرایط کلی دنیا خواهند بود».

او درباره اینکه آیا برگزاری آنلاین جشنواره‌های معتبر چه به لحاظ اعتبار و جذابیت و چه به لحاظ فنی و صیانت از آثار امکان‌پذیر هست و می‌تواند راه جایگزین مناسبی باشد؟ گفت: «تردیدی نیست فیلمی که هنوز در هیچ جشنواره‌ای به نمایش در نیامده و ظرفیت‌های حداقلی حضور در رویدادهای مهم سینمایی را دارد، نباید به نمایش آنلاین در یک جشنواره تن بدهد».

اطبایی در پاسخ به اینکه این اتفاق‌ها چقدر بر صنعت سینما و روند فعالیت جشنواره‌ها تاثیرداشته بیان کرد:‌ «وضعیت تولید فیلم و جشنواره‌ها را می‌توان به گونه‌ای به وضعیت تولید اضافه نفت و نیاز بازار تشبیه کرد که عرضه بیش از تقاضاست! آنقدر فیلم در کشورهای مختلف تولید شده یا در مراحل پس از تولید قرار دارند که بعید است جشنواره‌ها با کمبود تولید فیلم روبرو شوند. سینماهای ایران تا حداقل دو سال فیلم کافی برای نمایش خواهند داشت. البته این بحث صرفا به کمیت فیلم‌ها اشاره دارد و نه کیفیت فیلم‌ها».

این کارشناس بخش بین‌المللی سینما درباره حضور در بازار آنلاین کن گفت: «اگرچه در بازار آنلاین کن حضور خواهم داشت، اما ابهامات زیادی هنوز وجود دارد. برگزاری آنلاین بازار فیلم کن هم موقعیت مناسبی برای پخش‌کننده‌های جوان یا کسانی است که بضاعت کافی برای حضور فیزیکی در بازار کن و اجاره یک غرفه را نداشته و اکنون تنها با ۹۰ یورو می‌توانند در این فضا حضور داشته باشند».

اطبایی درمقایسه پخش کنندگان ایرانی و خارجی توضیح داد: «حوزه عرضه و پخش بین‌المللی در ردیف اول آسیب دیده‌های شرایط بحرانی فعلی است. این آسیب تنها محدود به مقطع کنونی نبوده و تاثیر بزرگ‌تر آن در آینده خواهد بود. خریداران جرأت خرید فیلم نخواهند داشت و وضعیت برای فیلم‌های هنری و مستقل و بویژه فیلم‌های ایرانی پیچیده‌تر هم خواهد شد. این حوزه نیازمند زمان بیشتری برای رسیدن به شرایط طبیعی است و هر شرکتی توان و تحمل گذر از این دوره را نخواهد داشت و اطمینان داشته باشید شرکت‌های عرضه و پخش زیادی ورشکست شده و فعالیت خود را دیگر ادامه نخواهند داد».