هنروتجربه- فاطمه رستمی: این روزها با توجه به ادامه یافتن تعطیلی سینماها، اکثر پلتفرم‌های نمایش آنلاین فیلم درصدد اکران آثار سینمایی به صورت اینترنتی برای مخاطبان هستند. در این بین شاید یکی از اتفاقات جالب اکران فیلم‌های کوتاه، مستندها و آثار تجربی است که مخاطبان خاص خودش را به دست آورده است. «هاشور» یکی از این سایت‌های نمایش آنلاین فیلم است که تعدادی از مستندهای مهوش شیخ الاسلامی را برای مخاطبان اکران می‌کند. به این بهانه سایت هنروتجربه با این مستندساز گفت‌و‌گویی انجام داده است.

مهوش شیخ الاسلامی درمورد این اتفاق و نمایش مستندهایش در فضای مجازی توضیح داد: «من از قبل خبر نداشتم که قرار است چنین اقدامی صورت بگیرد و آثارم را آنلاین اکران کنند. فکر می‌کنم تماشای آنلاین مستندها اتفاق فوق‌العاده ای است. ما پیش از این چنین تجربه‌ای نداشتیم. مخاطبان خیلی علاقه‌مند نیستند که بلیت بخرند و برای تماشای مستند به سینما بروند و اگر از راهی بتوانیم مستند را به خانه‌هایشان ببریم اتفاق خوبی افتاده‌است. تماشای مستند در خانه سبب می‌شود بچه‌ها هم فیلم مستند را بشناسند و شاید به تماشای آن علاقه‌مند شدند. به این ترتیب مخاطبان می‌فهمند مستند فیلمی است که از حقیقت‌ها می‌گوید و جذابیت خاص خودش را دارد. از اینکه فیلم‌های من در «هاشور» نمایش داده می‌شود خوشحالم و فکر می‌کنم این اتفاق خیلی باشکوه است».

شیخ الاسلامی درمورد تعطیلی فعالیت سینماها و نمایش آنلاین فیلم و تاثیراتی که بر آینده سینما می‌گذارد، بیان کرد: «اقدامات امروز ما برای نمایش آنلاین فیلم در شرایطی که کرونا سینماها را تعطیل کرده، قطعا در آینده تاثیرات مثبتی به جا می‌گذارد. مستند این ویژگی را دارد که می‌تواند برای طیف گسترده‌ای از مردم جذاب باشد و با توجه به اینکه سوژه‌های آن بسیار متنوع است، جذابیتش دو چندان می‌شود. من با این‌همه سفر و تحقیق هنوز می‌بینم چه سوژه‌هایی برای ساخت مستند هست که می‌توان روی آن کار کرد. تاریخ، جغرافیا و طبیعت ایران جای کار زیادی دارد پس اگر مستندهای خوبی ساخته شود و دسترسی مخاطب به آثار راحت باشد، آینده بهتری پیش روی این گونه سینمایی خواهد بود».

مستند ساختن اینطور نیست که متنی نوشته شود و بازیگرها جلوی دوربین اجرا کنند بلکه کار پیچیده‌تر است و مستندسازها از جان مایه می‌گذارند، اما متاسفانه این حرفه قانون درستی ندارد

در مدت زمانی که فیلم‌ها به صورت آنلاین اکران شدند، یکی از معضلات قاچاق آثار و نمایش غیرقانونی آن بوده است. مهوش شیخ الاسلامی  در مورد این معضل گفت: «این مسئله همیشه همینطور بوده است. بارها دیده ام آثارم را بدون اجازه من نمایش دهند و شاید باور نکنید که در یک اداره این اتفاق افتاده است! اما هربار تذکر می‌دهم اتفاق خاصی نمی‌افتد و باید پیگیری کنم که حوصله آن را ندارم. قطعا عده‌ای از همکاران از قاچاق فیلم‌شان ضرر بسیار می‌کنند به این دلیل که هم پول خرج کرده‌اند هم وقت گذاشته‌اند و زحمت کشیده‌اند. مستند ساختن اینطور نیست که متنی نوشته شود  و بازیگرها جلوی دوربین اجرا کنند بلکه کار پیچیده‌تر است و مستندسازها از جان مایه می‌گذارند، اما متاسفانه این حرفه قانون درستی ندارد و می‌بینیم به راحتی فیلم‌ها قاچاق می‌شوند».

این مستندساز در ادامه با اشاره به تحول سینما و نیاز به ابداع روش‌های نوین اکران آثار هنر و تجربه گفت: «آمادگی کافی برای رسیدن به مراحلی تازه از نمایش فیلم‌ها فراهم است. ما باید برای رسیدن روش‌های نوین اکران و راه‌های حمایت از آثار هنری و تجربی به برقراری ارتباط گسترده‌تر با سینماگران جهان فکر کنیم. متاسفانه گاهی آنقدر جلوی روابط گرفته شده که با دنیای سینماهای دیگر کشورها چندان آشنا نیستیم». او ادامه داد: «جشنواره‌های سینمایی گام خوبی برای این آشنایی است. هم از نظر تکنیکی هم در ابعاد دیگر سینمای هنری و تجربی و مستند روند رو به رشدی داشته و ما باید همگام با دنیا قدم برداریم و بعد از پایان کرونا می‌توانیم آغازگر تحولی باشیم و راه جدیدی را در راستای حمایت از سینمای هنروتجربه در پیش بگیریم. جوانان فیلمساز حتما بعد از کرونا دچار تحولی در اندیشه کاریشان می‌شوند چراکه بیشتر از ما دنبال بهبود وضعیت سینمای هنری و تجربی هستند و انگیزه‌مندند».

سینمای هنری و تجربی و مستند روند رو به رشدی داشته و ما باید همگام با دنیا قدم برداریم و بعد از پایان کرونا می‌توانیم آغازگر تحولی باشیم

این فیلمساز گفت: «من جزو آن دسته نیستم که بگویم سانسور جلوی خلاقیت را می‌گیرد به این دلیل که معتقدم خلاقیت راه خودش را پیدا می‌کند، اما باید نسبت به فرهنگ امروز دنیا آگاه بود. در هنر اتفاقات جدیدی رخ می‌دهد که باید از طریق روابط درست بین المللی با آن آشنا شویم که متاسفانه درکشور ما اینطور نیست و همین مانع بزرگی برسر راه شکوفایی سینمای هنروتجربه است».

مهوش شیخ الاسلامی در ادامه افزود: «ما بارها ایده‌هایی مثل ساخت سالن‌های اختصاصی برای نمایش فیلم های مستند، هنری و تجربی را پیشنهاد داده‌ایم، اما چون کسی به حرف ما گوش نمی‌دهد حقیقتا ناامید شده‌ایم».

این فیلمساز در مورد آثار در دست تولیدش که به دلیل کرونا ساخت آن متوقف شده است توضیح مختصری داد و گفت: «ما هم مثل خیلی از فیلم‌سازان فعالیت‌هایمان را بعد از شیوع کرونا متوقف کردیم به این دلیل که تنها خودمان را نمی‌دیدیم و کسانی که باید با آنها ارتباط برقرار می‌کردیم هم در خطر بودند و هرکدام از ما می‌توانستیم دیگری را ناخواسته آلوده کنیم. به این جهت پروژه آخرم را متوقف کردم. مستند جدیدم نگاهی متفاوت به برخی بناها و معماران دارد که در نهایت مخاطب را به فضای خاصی منتقل می‌کند. نریشن فیلم را کامل نوشته‌ام و مونتاژ بخش‌هایی از فیلم صورت گرفته بود و فعلا دست از کار کشیده ایم و اگر شرایط بهتر شود احتمالا در آینده نزدیک مجددا روند تولید را از سر می‌گیریم».