هنروتجربه-سعید حضرتی: فیلم«طلاقم بده به خاطر گربه‌ها» به کارگردانی محمدعلی سجادی از ششم دی ماه ۹۷ در گروه هنروتجربه اکران شد اما تعطیلی سینماها به دلیل شیوع ویروس کرونا نمایش آن را متوقف کرد.این کارگردان که فیلم «سودابه» را هم در نوبت اکران دارد،در گفت‌وگوی پیش رو نکاتی را پیرامون شرایط این روزهای سینمای ایران و هم‌چنین لزوم حمایت از سینمای مستقل و تجربه‌گرا را مطرح و به اختصاص سالن‌های ویژه‌ای در تهران و شهرستان‌ها به گروه هنروتجربه تاکید می‌کند.سجادی معتقد است باید از ظرفیت‎‌های اکران آنلاین به درستی استفاده کنیم و عدالت توزیع را در این شرایط بحرانی مدنظر قرار دهیم.

محمدعلی سجادی در ابتدا درباره وضعیت اکران عمومی فیلم‌ها قبل از شروع بحران کرونا و ظرفیت‌های اکران اینترنتی گفت: « از قبل از شروع شرایط ویژه کرونا و قرنطینگی هم بحران‌هایی چون محدودیت سالن، جذب تماشاگر برای آمدن به سینما، زدو بندهای پشت پرده و ماندن فیلم‌هایی در صف اکران و… وجود داشت، با ایجاد این شرایط خاص امکان دیده‌شدن ظرفیت‎های دیگری چون اکران آنلاین بیش از پیش مطرح شد».

این کارگردان و نویسنده بیان کرد: « اساسا بحران در سینما و اکران عمومی قبل از این هم وجود داشت و قرنطینه و بسته‌شدن سالن‌های سینما آن را تشدید کرد. فیلمی که در ایران تولید می‌شود، لزوما امکان نمایش پیدا نمی‌کند و عدالت توزیع وجود ندارد و بسیاری از فیلم‌ها مجالی برای اکران نمی‌یابند. با شروع جهانی پدیده کرونا بحث اکران اینترنتی و آنلاین مطرح شد که امری اجتناب‌ناپذیر است و در صورت هدایت درست می‌تواند مفید باشد و حتی بازگشت سرمایه خوبی هم به‌همراه داشته باشد. اکران آنلاین به‌خصوص برای فیلم‌های گروه هنروتجربه که مخاطب خاص خودش را دارد می‌تواند ابزاری کارآمد و موثر باشد».

در خوشبینانه‌ترین حالت، در نیمه دوم امسال شرایط اکران عمومی به حالت عادی برمی‌گردد. درباره دو فیلم «طلاقم بده به خاطر گربه‌ها» و «سودابه» هم احتمال نمایش آنلاین وجود دارد که تهیه‌کننده کار مشغول مذاکره است و در آینده تصمیم گرفته می‌شود

او ادامه داد: « نمایش آنلاین فیلم‌ها در شرایط کنونی سینما و جامعه، یکی از راه‌های معقول و قابل دسترس  است، اما با دو مشکل اساسی مواجه می شویم اول اینکه قانون کپی رایت در کشور وجود ندارد پس آثار به راحتی قاچاق شده و برای فیلم‌های غیر دولتی ریسک بالایی وجود دارد، چون باعث هدر رفتن سرمایه‌ای می‌شود که به آسانی به دست نمی‌آید. این مسئله برای بخش خصوصی بسیار مهم و واجد اهمیت است. مسئله بعد اینکه فیلم برای پرده سینما ساخته می‌شود و نمایش آنلاین آن در نمایش‌گرهای خانگی و تلفن همراه باعث حذف جذابیت‌هایی خواهد شد که فقط روی پرده می‌توان آن‌ها را مشاهده کرد.البته بعد از شرایط این روزها و بحران جهانی کرونا چه بخواهیم چه نه وارد فضای تازه‌ای می‌شویم و با وضعیت جدیدی طرف هستیم و اکران آنلاین که این‌روزها با وجود تمام معایبش طرفدارانی پیدا کرده است ادامه خواهد یافت و بستری مناسب را برای اکران فیلم‌ها فراهم کرده است. متاسفانه تلویزیون کمکی به تبلیغات فیلم‌های سینمایی نمی‌کند و این امکان و فرصت بزرگ از ما گرفته شده است و تمام امیدمان به اکران آنلاین فیلم‌ها و تبلیغات در فضای مجازی است. ما در دوره گذار به‌سر می‌بریم و در خوشبینانه‌ترین حالت، در نیمه دوم امسال شرایط اکران عمومی به حالت عادی برمی‌گردد. درباره دو فیلم «طلاقم بده به خاطر گربه‌ها» و «سودابه» هم احتمال نمایش آنلاین وجود دارد که تهیه‌کننده کار مشغول مذاکره است و در آینده تصمیم گرفته می‌شود».

سجادی با اشاره به این‌که باید دو روی سکه اکران آنلاین را در نظر داشته باشیم، تاکید کرد: «هر پدیده‌ای محصول ماقبل خودش است و بحران سینما هم از این موضوع مستثنی نیست. متاسفانه در اکران آنلاین هم شاهدیم که چند نفر تصمیم‌گیری می‌کنند و متاسفانه بازهم اکران فیلم‌ها به سمت مونوپلی و انحصار می‌رود که امیدواریم این امکان تازه و موثر روز به‌روز از مصائبش کم و بر مواهبش اضافه شود. شرایط عادلانه و یکسان اکران آنلاین، به نفع تمامیت سینمای ایران است. اگر این مشکلات حل شود قطعا تعداد بیشتری از همکاران فیلم‌شان را آنلاین نمایش می‌دهند، چون از صف اکران و شرایط نابرابری که باعث می‌شود فیلم‌سازان مستقل آسیب ببینند رهایی پیدا می‌کنند و این نکته مثبت کار است».

این کارگردان با اشاره به ضرر اقتصادی به پیکره سینما با شیوع ویروس کرونا، توضیح داد: «در این روزهای رکود و خانه‌نشینی، سینما و تصویر زنده است و مردم با فیلم و سریال و تصویر ارتباط بیشتری می‌گیرند و کمک‌کننده است. انقطاعی در سینما نداریم و هم‌چنان سینما با روشی دیگر با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند. باید در ادامه از تمام ظرفیت‌های ممکن برای ادامه حیات سینما استفاده کرد. یکی از مشکلات بزرگ سینمای ما این است که اکران خارج از مرزهای خود را جز در جشنواره‌ها نداریم و این امر به اقتصاد سینما و ارتباط فیلم‌سازان ضربه زده و سینمای ما را منزوی کرده است. فیلم‎سازان ما فیلم‌هایی موفق و قابل اعتنا ساخته‌اند و در اکران‌های محدود خارجی موفق بوده‌اند اما این بستر مناسب محدود به زمان‌ محدود و خاصی چون جشنواره‌ها است».

او اضافه کرد: « سینمای ایران از اوایل دهه ۹۰ دیگر در بن‌بست‌های مضمونی و روایی گیر کرده بود. دوربین دیجیتال این امکان را به فیلم‌سازان جوان داد تا بدون ممیزی و قید و بند سیاست و سرمایه دست به تجربه بزند و این ضرورت منجر به تاسیس هنروتجربه شد. این اتفاق در همه جا جاری است. سینما به عنوان هنر و صنعت، هم به سنت و هم به بدعت نیاز دارد».

سجادی ضمن اشاره به تاثیرگذاری گروه هنروتجربه در بالابردن ذائقه مخاطب و سطح کیفی بالای برخی از فیلم‌های نمایش داده شده، عنوان کرد:« در زمینه حمایت از سینما تعارفات را باید کنار بگذاریم و و باید توجه داشته باشیم که وظیفه دولت حمایت از سینما و فراهم آوردن بستر لازم برای فیلم‌سازان است. یکی از راهکارهای اصلی گروه هنروتجربه برای تداوم حیات، اختصاص پردیس ویژه و سالن‌هایی در تهران و شهرهای مختلف است که مختص هنروتجربه باشد و من این نکته را سال‌ها پیش هم گفته بودم و تاکید می‌کنم که بدون کمک دولت مطلقا شدنی نیست و در همه جای دنیا دولت‌ها به حیات سینمای خاص و هنری کمک کرده‌اند. در حال حاضر شرایط نابرابری برای اکران و دیده شدن فیلم‌ها مخصوصا فیلم‌های تجربه‌گرا و خاص وجود دارد که با حمایت مطلوب و برنامه‌ریزی شده، بخش زیادی از گله‌مندی فیلم‌سازان برطرف می‌شود».

اختصاص پردیس ویژه می‌تواند جان تازه‌ای به هنروتجربه ببخشد و گروه هنروتجربه باید پس از پشت سر گذاشتن این شرایط،با برنامه‌های تبلیغاتی و دوره‌های خاص سینمایی و نشست‌های تخصصی  و… فضا را مساعد و تماشاگران بیشتری را جذب کند

کارگردان مستند «پاژ» افزود: «نقدی که به اکران فیلم‌های هنروتجربه وارد است این است که فیلم‌ها به شکل پراکنده نمایش داده می‌شود و در این میان اختصاص سالنی متمرکز برای هنروتجربه در شهرها می‌تواند راه‌گشا باشد. اگر این اتفاق می‌تواند مخاطب عام را با سینمای مستند و فیلم‌های تجربه‌گرا آشتی دهد. اختصاص پردیس ویژه می‌تواند جان تازه‌ای به هنروتجربه ببخشد و گروه هنروتجربه باید پس از پشت سر گذاشتن این شرایط، با برنامه‌های تبلیغاتی و دوره‌های خاص سینمایی و نشست‌های تخصصی  و… فضا را مساعد و تماشاگران بیشتری را جذب کند».

کارگردان «تمرینی برای اجرا» درباره فعالیت‌های این روزهای خود گفت: «در ابتدا امیدوارم شرایط مناسبی برای اکران دو فیلم «طلاقم بده به خاطر گربه‌ها» و «سودابه» فراهم شود.«سودابه» به‌نوعی اپیزود دوم فیلم «طلاقم بده به خاطر گربه‌ها» است، با این تفاوت که قصه‌ای عام و استاندارد داردو با مخاطب ارتباط بیشتری برقرار می‌کند. با توجه به این‌که در قرنطینه خانگی هستیم، تعدادی نقاشی با موضوع و محوریت کرونا کار کرده‌ام و هنوز هم مشغول آن هستم و امیدوارم در آینده نمایشگاهی از این نقاشی‌ها در دسترس مخاطب قرار بگیرد».

سجادی با اشاره به این‌که ۲۵ اردیبهشت ماه روز فردوسی است، تاکید کرد: « در کنار نقاشی، در حال حاضر مشغول تحقیق و نگارش کاری درباره شاهنامه فردوسی هستم. سال گذشته در همین روزها بود که قسمت اول مجموعه «پاژ» که درباره چگونگی تدوین شاهنامه فردوسی است، در خانه هنرمندان به نمایش درآمد. قسمت دوم این مجموعه درباره بخش‌های مختلف شاهنامه است، قسمت سوم درباره سیاوش و قسمت چهارم درباره اسطوره بازگشت است، امیدوارم شرایط مناسبی فراهم شود تا بتوان این قسمت‌ها را نیز نمایش داد».

عکس:یاسمن ظهورطلب