هنروتجربه: داود اشرفی معتقد است اکران اینترنتی اتفاق خوبی است، به این شرط که ابعاد مختلف آن مورد بررسی قرار گیرد.

داود اشرفی که مستند شهری «قصه بولوار» او اردیبهشت ۹۸ در هنروتجربه اکران شد، درمورد عرضه اینترنتی فیلم‌ها و به‌ویژه آثار مستند گفت: «وارد شدن فیلم‌های مستند و کوتاه به عرصه اکران آنلاین ماجرای ساده‌ای نیست و نیاز به محاسبه دقیق دارد. فکر می‌کنم اکران فیلم‌ها چه به صورت آنلاین و چه در سینماها به آثار مستند و تجربی کمک زیادی می‌کند، اما باید با اعداد و ارقام و دقیق چنین موضوعی را بررسی کرد».

او ادامه داد: «درمورد فیلم خودم «قصه بولوار» که در هنروتجربه اکران شد، سعی کردم محاسبات دقیقی انجام دهم.چرا که به نظرم  آمایش عددی می‌تواند نتیجه روشن‌تری از میزان فروش فیلم‌ها در اکران اینترنتی ارائه دهد. فکر می‌کنم فروش آنلاین خیلی بالا نیست و باید انتظارات را با اعداد و ارقام دقیق منطبق کرد. در واقع با این روش فیلم‌ساز بهتر می‌تواند تصمیم بگیرد که فیلمش را کجا و چگونه اکران کند. فیلم‌سازان باامید بسیاری به سمت اکران می‌آیند و مثلا اثرشان را آنلاین هم نمایش می‌دهند اما بعد انتظارات‌شان برآورده نمی‌شود و سرخورده می‌شوند».

مهم است که فیلم را چطور به بیننده‌اش برسانیم که او هم راضی باشد. راه‌اندازی یک پردیس سینمایی مجزای هنروتجربه با ویژگی‌های مشخص می‌تواند این مسئله را سر و سامان ببخشد

این کارگردان در ادامه تاکید کرد: «ما این روزها باید از همه شیوه‌های پخش فیلم استقبال کنیم مثل پخش دانشگاهی، آنلاین و هر شیوه دیگر که کارشناسانه باشد. استراتژی سازنده فیلم باید آنقدر روشن باشد که خودش بداند می‌خواهد فیلمش دیده شود یا فروش مالی داشته باشد و…من به عنوان فیلم‌ساز طبیعتا دوست دارم اثرم در سینما اکران شود، اما باید انتظاراتم را تغییر دهم و نهایتا به اکران اینترنتی که فعلا شرایطش مقدور است راضی شوم به این دلیل که حقیقتا فعلا چاره دیگری نداریم و معلوم نیست کی وضعیت عادی می‌شود. اینجا بحث دوست داشتن و نداشتن دیگر مطرح نیست و ما باید به سمت اکران آنلاین در همه گروه‌ها برویم، اما این حرکت باید حساب شده باشد و با آدم‌های جدی‌تر قدم برداریم و کارشناسان مربوط به پخش فیلم و در کنارشان مستندسازان با همراهی هم  برای فیلم‌های مستند تصمیم بگیرند».

داود اشرفی سپس با اشاره به وضعیت عرضه اینترنتی آثار مستند عنوان کرد: «در سایت «هاشور» که فیلم مستند اکران می‌کند، شنیده‌ام که ۳۷۰۰ کلیک خورده است، این عدد در نگاه اول بد نیست، به ویژه که می‌گویند این رقم چهار برابر بیشتر از گذشته است. اما در واقع، این رقم در ابعاد همه فیلم‌ها کم است؛ پس نباید درمورد نمایش آنلاین و مسائل آن با همه ویژگی‌های مثبتش قضاوت اشتباه کرد. من نتایج پخش فیلم خودم را بررسی کردم که به من بسیار کمک کرد. پس باید حساب شده پیش رفت. در نهایت ما چاره‌ای جز رفتن به سمت اکران آنلاین نداریم».

دوست دارم از این دور تسلسل خارج شوم که خود ما مستندسازها مدام آثار یکدیگر را می‌بینیم و نسبت به هم اظهار نظر می‌کنیم. در واقع باید ما جذب کننده باشیم و با این اقدام می‌فهمیم چرا فیلم می‌سازیم و باید به چه سمتی حرکت کنیم

او در ادامه درمورد اکران اینترنتی مستند «قصه بلوار» بیان کرد: «ما هم برای اکران اینترنتی «قصه بلوار» برنامه‌ریزی و مجوز vod آن را هم دریافت کرده‌ایم. پلتفرم «هاشور» بین همکاران مستندساز شناخته شده است، اما اگر می‌خواهیم بیننده مستند را بیشتر کنیم نباید صرفا به همان عده‌ای که این پلتفورم را می‌شناسند اتکا کنیم بلکه این بار ما به سمت مخاطب برویم و افراد تازه‌ای را پیدا کنیم. مخاطبان شهرستان‌ها و حتی روستاها باید بیننده مستند شوند و من ترجیح می‌دهم مستندم را مخاطب تازه ببیند. دوست دارم از این دور تسلسل خارج شوم که خود ما مستندسازها مدام آثار یکدیگر را می‌بینیم و نسبت به هم اظهار نظر می‌کنیم. در واقع باید ما جذب کننده باشیم و با این اقدام می‌فهمیم چرا فیلم می‌سازیم و باید به چه سمتی حرکت کنیم».

مستند «قصه بولوار» اشرفی در اردیبهشت ماه سال گذشته در سینماهای گروه هنروتجربه اکران شد. این کارگردان در پاسخ به سوالی پیرامون نمایش فیلمش در گروه هنروتجربه و هم‌چنین ضرورت حمایت از سینمای مستقل و تجربی مثلا با تاسیس پردیس سینمایی اختصاصی برای هنروتجربه که ازسوی سینماگران و کارشناسان مطرح می شود،توضیح داد:«اقداماتی مثل تاسیس پردیس اختصاصی برای گروهی مثل هنروتجربه حتما جذابیت و تاثیر دارد. در فیلم‌های مستند موضوع خیلی مهم است. هر مستندی پتانسیل جذب گروهی مخاطب دارد و این موضع سوا از کیفیت است کمااین‌که اگر کیفیت اثر هم بالا باشد شانس دیده شدن و موفق بودن اکران فیلم بیشتر می‌شود. مثلا یک نفر در مورد شهر فیلم می‌سازد، یا در مورد تاریخ، طبیعت و… بنابراین چون موضوع مستند مهم است همیشه بیننده دارد و فقط مهم است که فیلم را چطور به بیننده‌اش برسانیم که او هم راضی باشد. راه‌اندازی یک پردیس سینمایی مجزا با ویژگی‌های مشخص می‌تواند این مسئله را سر و سامان ببخشد. در گروه هنروتجربه انتظاراتی پیش آمده که شاید به جا نبود و همین باعث شد عده‌ای بگویند هنروتجربه هم برای فیلم‌های مستقل کارساز نیست و… در حالی که مشکل ار انتظار نا به جا بوده است».

داود اشرفی درآخر درمورد فعالیت‌های اخیرش و توقف پروژه‌ها در این ایام شیوع کرونا گفت: «کرونا برای من فرصتی ایجاد کرد که مشغول نوشتن فیلم‌نامه‌ای بلند شوم. همیشه پروژه‌های نیمه کاره‌ای هست که ایامی مثل تعطیلات ناشی از کرونا فرصت خوبی بود تا آن‌ها را تکمیل کنم. این فیلم‌نامه بلند سینمایی که نوشته‌ام در حقیقت اقتباسی از یک فیلم ایرانی قدیمی است که با فضای شهری ارتباط دارد و فکر می‌کنم در نهایت داستان برای مخاطب جذاب است و هرچه جلوتر می‌روم از قصه اولیه که اقتباس از آن صورت گرفته دورتر می‌شوم و فکر می‌کنم جزئیات بیشتر از این کار بهتر است در مراحل بعدی گفته شود».