هنروتجربه: در ادامه پیشنهاد و معرفی آثار هنروتجربه‌ای که این روزها درشبکه‌های پخش آنلاین  (VOD) و در شبکه نمایش خانگی در دسترس هستند، نگاهی کرده‌ایم به سه فیلم «دوباره زندگی» اولین فیلم بلند رضا فهیمی، «پاسیو» اولین ساخته مریم بحرالعلومی و «هجوم» به کارگردانی شهرام مکری.

«دوباره زندگی»: تا شقایق هست زندگی باید کرد
«دوباره زندگی» اولین فیلم بلند رضا فهیمی، با فیلم‌نامه‌ای از مجید اسماعیلی و امیرمحمد عبدی، فیلمی عاشقانه و آرام است که در گروه هنرو تجربه اکران شد و مورد استقبال مخاطبان و منتقدان قرار گرفت. فهیمی پنج فیلم کوتاه ساخته که آخرینش، «کودکان ابری» جوایز زیادی را از آن خود کرده و سال ۹۴ از طرف ایران به آکادمی اسکار نیز معرفی شده بود.

«دوباره زندگی» که برای اولین بار در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد، قصه‌ مرد و زن میانسالی است که قصد رفتن به خانه‌ سالمندان را دارند اما دست روزگار آن‌ها را مجبور به ادامه‌ زندگی در کنار یکدیگر می‌کند. بازی متفاوت گلاب آدینه در کنار شمس لنگرودی که برای اولین بار مقابل یکدیگر بازی می‌کنند، تماشای فیلم را به تجربه‌ای ناب برای دوستداران سینما بدل کرده است و آدینه برای این فیلم برنده جایزه بهترین بازیگر از نگاه داوران جشنواره فیلم خروس طلایی و صد گل چین شد. این فیلم هم‌چنین جایزه نگاه ویژه هیات داوران فیلم‌های اول جشنواره تیرانا را آن خود کرده است.

کارگردان «دوباره زندگی» از ابتدا گلاب آدینه و شمس لنگرودی را برای ایفای نقش در این فیلم در نظر داشته است: «با توجه به شخصیت‌هایی که در فیلم‌نامه بود از همان ابتدا گزینه اول من برای این دو نقش خانم گلاب آدینه و آقای شمس لنگرودی بودند که البته موافقت بازیگران برای ایفای نقش در این فیلم به همین سادگی نبود. معتقدم که این حق بازیگران است که بتوانند ابتدا با فیلم‌نامه ارتباط بگیرند، کار کارگردان و اعضای گروه را بشناسد و بعد تصمیم بگیرند. ما هم در فرآیندی یک ماهه با برگزاری جلسات مختلف توانستیم اعتماد این دو هنرمند را جلب کنیم و در نهایت با رضایت خاطر بازی در این فیلم را پذیرفتند».

شمس لنگرودی شاعر، پژوهش‌گر و مورخ ادبی نام‌آشنا و پیشکسوت، مهم‌ترین دلیل برای ایفای نقش را فیلم‌نامه اثر می‌داند و تجربه همکاری با فهیمی را راضی‌کننده: « وقتی فیلم‌نامه «دوباره زندگی» را خواندم و با کارگردان آن صحبت کردم، فهمیدم کارگردان همانند نامش فهیم است و به این ترتیب بود که کارها برای حضور من در فیلم درست پیش رفت.  کارگردان فیلم بسیار به کار خود آگاه است و دیگر این که خیلی پرحوصله است و انعطاف بالایی دارد که این موارد فاکتورهای خوبی برای یک کارگردان جوان محسوب می‌شود. درباره مسلط بودن فهیمی به کارگردانی نیز همین بس که فیلم کوتاه او با عنوان «کودکان ابری» به عنوان نماینده ایران به اسکار ارایه شد و این مساله نشان دهنده این است که این فیلم‌ساز دانش کارگردانی دارد البته نویسندگان هم در طول فیلم انعطاف خوبی داشتند و کلا یکی از ویژگی های کار این بود که با آدم های دٌگم سر و کار نداشتیم».

شمس لنگرودی و گلاب آدینه در قالب زوجی که سال‌ها زندگی عاشقانه داشتند و در کنار هم پیر شدند، رابطه‌ای ملموس و دل‌نشین را در این فیلم ارائه می‌دهند و لنگرودی با طبع لطیف و شوخ‌طبعی شیرین و گلاب آدینه با گرما و صمیمیت اجازه نمی‌دهند که فیلم به اثری عبوس و سرد و تلخ بدل شود و با فیلمی سرحال و با طراوت در توصیف روزگار و روزهای سالخوردگی مواجه هستیم. این فیلم در این روزهایی که فرصت کافی برای تماشای آثار سینمایی داریم گزینه‌ای مناسب و دلنشینی است.

«پاسیو»:عشق و تنهایی
«پاسیو» اولین ساخته بلند مریم بحرالعلومی است که سیمرغ بهترین کارگردانی را از بخش جلوه‌گاه شرق سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر دریافت کرد.  بحرالعلومی پیش از این سابقه‌ دستیاری کارگردان در فیلم‌های «پا تو کفش من نکن» و «حورا» را دارد. از گروه بازیگران این فیلم می‌توان به نام‌های بهناز جعفری، محدثه حیرت، کریم امینی، پوریا پورسرخ، شقایق فراهانی، یاسمن ترابی و بابک انصاری اشاره کرد. فیلم روایتی است زنانه در بستر شهر که به شکلی کاملا ساده بیان می‌شود و در خلاصه داستان فیلم «پاسیو» آمده است: «گاهی شهر با تمام بزرگی‌اش برای بعضی آدم‌ها هم قواره یک پاسیو، کوچک می‌شود».

مریم بحرالعلومی درباره پرداخت سوژه اصلی داستان عنوان کرده است: « یکی از دغدغه‌‌های شخصی من درگیری انسان‌‌ها به‌ویژه زنان با تنهایی است، تنهایی‌‌هایی که ممکن است به‌دلیل معضلات و مشکلات اجتماعی، انتخاب‌‌ها و مسیرهای اشتباهی باشد که حتی بیرون آمدن از آن هم ممکن است برایشان دردسر ایجاد کند. این تنهایی صرفا نبود آدم‌‌های خاصی در زندگیمان نیست. همان‌طور که در خلاصه داستان «پاسیو» هم نوشتم گاهی واقعا در یک ازدحام و جمعیت در یک مورد خاص احساس تنهایی می‌کنیم و این تنهایی صرفا حضور یا عدم حضور خانواده یا افراد دیگر را شامل نمی‌شود. ممکن است این موضوع در خانم‌‌ها به‌شکل دیگری بسط پیدا کند و در مردان به آن شکل نباشد که البته در «پاسیو» سعی کردم خیلی فراجنسیتی فکر کنم و زن یا مرد را صرفا در سوژه تنهایی درگیر نکنم چرا که مردها و زن‌‌های قصه «پاسیو» مساله و مشکل‌شان از همین تنهایی نشأت می‌گیرد. همان طور که فیلم حرفش را می‌زند، شاید عشق ناجی موقعیت‌‌های این‌چنینی باشد و ما را از اشتباه دربیاورد».

فیلم‌نامه فیلم به گفته کارگردان بارها بازنویسی شده است: «طی مدت نگارش و تا پیش از آغاز فیلم‌برداری، فیلم‌نامه چند بار توسط من و قاسمی بازنویسی شد و حتی در زمان فیلم‌برداری نیز با توجه به حضور بازیگران، انتخاب لوکیشن و حتی لوازم صحنه روتوش‌‌هایم را همچنان در متن ادامه دادم  تا به روایتی که مدنظرم بود نزدیک و نزدیک‌تر شوم».

بحرالعلومی در نخستین تجربه کاری‌اش به سراغ یک قصه جمع‌وجور و ساده رفته و تلاش کرده با نوآوری، خلاقیت‌های زبانی، تصویربرداری و ترکیب‌های صداوتصویر تماشاگر را با فضای فیلم درگیر کند.

«هجوم»:عشق و خشونت
 «هجوم» بعد از فیلم راز آلود و سوررئال «ماهی و گربه» ساخته شده است. این فیلم هم مانند فیلم قبلی مکری دارای داستان راز آلود و جنایی است. شهرام مکری در فیلم «هجوم» نیز از دست اندرکاران و بازیگران فیلم قبلی خود یعنی «ماهی و گربه» استفاده کرده است.این فیلم به تهیه کنندگی سپهر سیفی و نویسندگی نسیم احمد پور به همراه شهرام مکری و با بازی بابک کریمی، محمد ساربان، لوون هفتوان و پدرام شریفی، در سال ۹۶ ساخته شد و سال ۹۷ در گروه هنروتجربه اکران شد و به تازگی در شبکه نمایش خانگی عرضه شده است.

«هجوم» درباره قتلی است که در یک ورزشگاه رخ داده است که چند مامور نیروی انتظامی سعی دارند تا با داشتن شواهد و سر نخ‌ها به مضمون اصلی قتل دست پیدا کنند. این فیلم که در داستان و اجرا طراحی هوشمندانه‌ای علاوه بر جذابیت برای مخاطبان عام، برای کسانی که سینما را در سطحی جدی‌تر دنبال می‌کنند و خواهان مواجهه با تجربه‌های تازه‌اند یک پیشنهاد مناسب است. هم در فیلم  «ماهی و گربه» و هم در این فیلم داستانک‌هایی در مورد عشق وجود دارد. داستان‌هایی درباره رابطه عاشقانه‌ای که منجر به شکست شده است، یعنی در فضایی پر از خشونت و در گیر و دار روابط خشن و خونریزی، ما شاهد تکه‌ای از داستانی عاشقانه هستیم. مکری دلیل این خرده‌روایت‌های عاشقانه را دلبستگی خود به موضوع عشق می‌داند: « واقعیت این است که به نظرم کماکان در میان تمام داستان‌های دنیا، جذاب‌ترین داستان‌ها در مورد عشق گفته می‌شود. از تمام موسیقی‌های دنیا جذاب‌ترینشان آن‌هایی است که برای عشق نواخته شده و جذاب‌ترین فیلم‌های دنیا آن‌هایی است که ما می‌فهمیم دو آدم همدیگر را دوست دارند. انگار داستانی است که همه ما از اول تا آخر عمرمان درگیرش هستیم. به خاطر همین به نظرم باید در فیلم‌ها حتما این داستان وجود داشته باشد. قطعا اساس فیلم «هجوم» یک داستان عاشقانه است».

مکری درباره ساختار این فیلم و تفاوت آن با فیلم قبلی خود توضیح می‌دهد: «هجوم نسبت به «ماهی و گربه» فیلم سخت‌تر و پیچیده‌تری است. من امیدوارم آن‌هایی که «ماهی و گربه» را دیده‌اند، سراغ «هجوم» هم بیایند چون خودم بیشتر روی دانشجوها و علاقه‌مندان جدی‌تر سینما برای دیدن «هجوم» حساب باز کرده‌ام. در واقع مخاطبانی که برای دیدن فیلمی ساده و سرراست به سینما می‌روند، از دیدن «هجوم» سرخورده خواهند شد.«هجوم» هم در محتوا و هم در ساختار شیوه‌ای متفاوت دارد. قصه چندلایه فیلم سبب می‌شود تماشاگر مدام سعی کند تا ایده‌های ذهنی خود را برای حل معمای فیلم مرور کند و این چالش در سراسر فیلم با تماشاگر خواهد بود».

 

برچسب‌ها: