هنر و تجربه- فاطمه رستمی: مصطفی گندمکار یکی از کارگردانان فیلم کوتاه است که در بسته «فیلم های کوتاه روز» با فیلم «آلان» درسال ۹۸ مهمان هنروتجربه شد. گندمکار در این گفت‌وگو از این تجربه همکاری و فعالیت‌های سینمایی تازه اش گفته است.

مطصفی گندمکار درمورد اکران فیلم‌های کوتاه در هنروتجربه و ویژگی‌های آن توضیح داد: «در نشست‌ها و جلسات نقد و بررسی بارها این مسئله را بیان کردم که به نظرم در دهه اخیر هنروتجربه حقیقتا توانست مخاطبان خاموش سینما را جذب کرده است، چه مخاطب فیلم مستند، چه فیلم تجربی و چه فیلم کوتاه و… که زمینه مناسبی برای رقابت با فیلم‌های سینمای بدنه را ندارند».

او ادامه داد: «فیلم کوتاه «آلان» در چندین سالن مختص به هنروتجربه نمایش داده شد و در چند شهر توانستیم اثر را اکران کنیم. در برخی شهرها با توجه به وسعت و امکانات نشست‌های خیلی موثری داشتیم مثلا در شیراز تجربه فوق العاده‌ای در جلسه نقد و بررسی فیلم به دست آوردیم. بعد از این جلسات انگیزه بیشتری برای کار پیدا کردم ازسوی دیگر با برگزاری نشست‌های نقد و بررسی فاصله فیلم‌سازان در شهرستان‌های مختلف کمتر می‌شود و همه با هم آشنا می‌شویم. اکثر افرادی که در جلسات نقد و بررسی شرکت می‌کنند یا فیلم‌ساز هستند یا دست‌اندرکار این حوزه هستند و همین باعث می‌شود تعامل سازنده‌ای بین ما شکل بگیرد».

گندمکار در ادامه ضمن تاکید به اهمیت فراگیر شدن هنروتجربه بین مخاطبان گفت: «فکر می‌کنم در شش سالی که هنروتجربه پا گرفته است، مخاطبان خودش را پیدا کرده، اما ظاهرا روی همان افراد تمرکز کرده و از جنبه‌های مختلف چه تبلیغاتی چه جذب مخاطب تازه کاری صورت نگرفته و فکر می‌کنم باید حتما یک ایده تازه‌ای طراحی شود و ظرفیت دیگری را به ظرفیت فعلی مخاطبان هنر و تجربه ای اضافه کرد تا شاهد رشد بیشتر هنر و تجربه باشیم. درحال حاضر درمورد این مسئله ایده‌ای ندارم که چطور این کار را انجام دهند، اما قطعا زمانش رسیده که جمعی تازه ای از مخاطبان با هنروتجربه آشنا شوند».

در شش سال گذشته هنروتجربه حقیقتا توانست مخاطبان خاموش سینما را جذب کرده است، چه مخاطب فیلم مستند، چه فیلم تجربی و چه فیلم کوتاه و… که زمینه مناسبی برای رقابت با فیلم‌های سینمای بدنه را ندارند

کارگردان فیلم «آلان» در ادامه با اشاره به طیف مخاطبان تازه‌ای که به واسطه هنروتجربه با سینمای هنری، تجربی و مستند آشنا شده اند، ادامه داد: «به نظر من هنر و تجربه این کار را به خوبی انجام داده و خیلی از مخاطبان به واسطه همین گروه سینمایی برای تماشای مستندها، فیلم‌های کوتاه و فیلم‌های تجربی حاضرند بلیت بخرند و کم کم با این سینما آشنا شده اند. این آشنایی در تهران طبیعتا بیشتر صورت گرفته و مراکز اصلی‌تری مثل شیراز و اصفهان و مشهد هم همین طور هستند، اما در برخی شهرهای کوچکتر هنوز هنروتجربه خیلی شناخته شده نیست درحالی که اگر دسترسی آسان باشد، آنها هم بسیار به تماشای فیلم‌های مستقل علاقه مندند. البته نبود سالن و ساعت مشخص اکران هم یکی از ضعف‌های هنر و تجربه است که بارها به آن اشاره کرده ایم و امیدواریم شرایطی فراهم شود تا این مشکل را برطرف کنند. وقتی مخاطب می‌بیند فیلم‌های هنروتجربه‌ای در زمان‌های مرده اکران می‌شود، نمی‌تواند به سینما برود خب از دست می‌رود. البته ناگفته نماند که همه می‌دانیم هنروتجربه در واقع صفر را به صد رساند و این کار ساده‌ای نیست و حقیقتا قابل تحسین است. ما فیلم‌ساز مستقل خوب و فیلم مستقل خلاقانه کم نداریم و هنر و تجربه هم بستر مناسبی برای این نوع آثار است و باید حمایت شود تا به نتایج بهتری دست پیدا کنیم».

مصطفی گندمکار هم‌چنین در ادامه این گفت‌وگو،از تولید اولین فیلم سینمایی بلند خود به نام «نجیبه» خبرداد و گفت: «اولین فیلم سینمایی بلندم در مرحله پس تولید قرار دارد و بعد از گذر از بحران کرونا اگر شرایط فراهم می‌شد می‌خواستیم در جشنواره جهانی فیلم فجر شرکت کنیم. امیدوارم بازهم بتوانم در هنر و تجربه اکران داشته باشم و این بار قدرتمندتر با این گروه سینمایی ارزشمند همکاری کنم و همه باهم نگاهی جدی‌تر و صنعتی‌تر به هنروتجربه داشته باشیم».

او افزود:«فیلم بلند سینمایی «نجیبه» ساخته شده و تقریبا آماده اکران و نمایش است. برنامه ما این است که دوره اول عرضه و پخش فیلم قطعا در جشنواره‌ها و بعد هنر و تجربه باشد و پس از آن به صورت آنلاین هم نمایشش خواهیم داد. به این دلیل که جشنواره‌ها هنوز به صورت جدی فعالیت‌هایشان را به خاطر کرونا از سر نگرفته اند ما هم منتظر به راه افتادن مجدد آنها هستیم تا فیلم را عرضه کنیم و امیدواریم شرایط برای این کار به زودی فراهم شود».

اولین فیلم سینمایی بلندم در مرحله پس تولید قرار دارد و بعد از گذر از بحران کرونا اگر شرایط فراهم می‌شد می‌خواستیم در جشنواره جهانی فیلم فجر شرکت کنیم. امیدوارم بازهم بتوانم در هنر و تجربه اکران داشته باشم

گندمکار در ادامه با توجه به داغ بودن بحث اکران آنلاین در سینمای ایران گفت: «یکی از اتفاقات اخیر در سینمای ما به خصوص درمورد فیلم های مستند، کوتاه و تجربی اکران آنلاین آن‌ها است که کرونا به آن شدت بخشید. هنروتجربه و برخی سایت‌ها مثل «ودیو» به هرحال از این ماجرا در راستای همراهی با سینماگران حمایت می‌کنند و من هم احتمالا فیلم «آلان» را که در هنروتجربه اکران شده است در این بسترآنلاین اکران می کنم».

او ادامه داد: «این شیوه اکران نوعی کشف است و ظرفیت تازه ای از مخاطبان را به سینمای ما اضافه می‌کند. برای  هنر و تجربه و پیوستن به ماجرای نمایش اینترنتی فیلم ها فکرمی کنم، بهتر است که بعد از اکران روی پرده فیلم آثار را اینترنتی هم اکران کند نه اینکه همزمان هم در سینما باشد هم در اینترنت. شاید این همزمانی برای فیلم خوب نباشد اما برای عده ای که فرصت سینما رفتن ندارند و می خواهند فیلم های هنری و تجربی را ببینند اکران آنلاین واقعا اتفاق خوبی است بنابراین اکران آنلاین و نمایش فیلم روی پرده در هرحال مخاطبان خودشان را دارند و مثلا تماشاگری که خیلی به دیدن فیلم روی پرده یا لپ تاپ حساس نیست و برایش فرقی ندارد به راحتی می تواند گزینه‌ای که با شرایطش مطابق است را برای دیدن فیلم مورد نظرش انتخاب کند و همه این موارد در نهایت به نفع سینماست».

 

برچسب‌ها: