هنروتجربه: جواد نوروزبیگی در گفت‌وگویی از پیش‌نویس نظام‌نامه تهیه‌کنندگی، هزینه‌های تولید در شرایط کنونی و اکران آنلاین دو فیلم «مهمانخانه ماه نو» و «کشتارگاه» گفت.

جواد نوروزبیگی درباره فعالیت‎های جدید خود به هنرآنلاین گفت: «ما نیز مانند سایرین پس از اعلام از سوی کارگروه بررسی آسیب‌های کرونا در سینما و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت‌هایمان را از سر گرفتیم، فیلم سینمایی «بی‌همه‌چیز» را به کارگردانی محسن قرایی در پیش‌تولید دارم که در حال ساخت دکورهای آن هستیم و یک کار دیگر هم درخواست پروانه ساخت داده‌ام و منتظرم تا شورا تشکیل شده و پروانه صادر شود».

او درباره بالارفتن هزینه‌های تولید فیلم اظهار داشت: «متأسفانه علاوه بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی که سختی‌های کار را دوچندان کرده است، به دلیل تورم زیادی که ایجاد شده هزینه‌ها نیز بسیار بالا رفته و این یک هشدار جدی است. تفاوت هزینه‌های جاری و حتی دستمزدها در بخش تولید نسبت به سال گذشته بسیار بالاتر رفته است و این کار را سخت کرده.»

نورورزبیگی در ادامه علت  بالارفتن هزینه‎های تولید را علاوه بر شرایط کنونی، ناشی از ضعف شرایط صنفی عنوان کرد.

در بخش دیگری از این گفت وگو نوروزبیگی درباره  پیش‌نویس نظام‌نامه تهیه‌کنندگان که از سوی سازمان سینمایی منتشر شده است گفت:«من این نظام‌نامه را خواندم، افراد موافق و مخالف بسیاری داشت که آن‌ها نیز این نظام‌نامه را مطالعه کردند. به نظرم اساس کار درست است که باید مؤسسات فعال باشند، اما از سوی دیگر نمی‌توان افراد حقیقی را که موسسه ندارند، اما در سینما نقش مهمی داشتند فراموش کرد. باید به این موضوع بیشتر پرداخته شود، اگر با این نظام‌نامه جلو برویم تعدادی موسسه به‌شدت فعال می‌شوند، اما بسیاری از نکات انحصاری می‌شوند و تهیه‌کنندگان نیز باید با آن‌ها کار کنند که حتماً در هزینه‌ها و کیفیت اثرگذار می‌شود. به نظرم کمی طرفین و بیشتر تهیه‌کنندگان حقیقی را مورد انتقاد قرار می‌دهد و موقعیت آن‌ها را مورد آسیب قرار می‌دهد. باید بیشتر به آن فکر شود یا محدودیت‌هایی برای مؤسسات اعمال شود. فکر می‌کنم با وجود اعتراضات بالا، حتماً اشکالاتی در این لایحه وجود دارد که باید اصلاح شوند».

این تهیه‌کننده دو فیلم «مهمانخانه ماه نو» و «کشتارگاه» را در اکران آنلاین دارد. او در خصوص شرایط اکران آنلاین و بازخوردها و نقش اکران آنلاین در آینده سینما توضیح داد: «تقریباً می‌توان گفت در اکران آنلاین شرایط مناسب نیست، اما در یک وضعیت بسیار بد و نگران‌کننده که به دلیل شیوع ویروس کرونا تقریباً همه دنیا را تحت تأثیر قرار داده است، این حداقلی هم باعث رضایت ماست که فیلمی که ساخته شده دیده می‌شود، اما درباره مناسبات مادی، آنچه فکر می‌کردیم نشد. نه فیلم ما بلکه تمامی فیلم‌هایی که به این شکل اکران شدند وضعیت مشابه دارند. شرایط به این شکل است که مجبوریم به این امر تن دهیم، به این دلیل که فعلاً سینما نداریم و سالن‌ها بسته هستند. از سوی دیگر این شیوه هنوز چندان برای مخاطب جا نیفتاده است و تا بخواهد مخاطب با این شیوه آشنا شود نیازمند زمان است. اما آنچه برایش متصور هستیم آینده درخشانی است، به‌هرحال این مسیر باید طی شود و اگر اینجا سختی داریم و ضرر می‌دهیم حتماً در آینده به سینما کمک خواهد کرد».

به گفته این تهیه کننده با وجود شرایط فعلی تولید در سینما تغییری نکرده اما حوزه پخش با بسته شدن سینما آسیب دیده است.

او سپس با اشاره به این نکته که باید سازمان سینمایی نیز تشکل‌هایی را طبق پروتکل‌ها تشکیل دهد و آسیب‌شناسی کند که سینمای آینده چه خواهد شد تاکید کرد:«این بیماری فعلاً همراهمان هست و باید برای چنین حالتی چاره‌ای بیندیشیم. ما با انبوهی از تولیدات مواجه هستیم که هر روز به آن اضافه می‌شود، اما این که اتفاق اکران چه خواهد شد مشخص نیست و باید سریع‌تر از این حرف‌ها دست‌به‌کار شوند و برای سینما تصمیم‌گیری کنند. ما یک فصل پردرآمد و مهم را از دست دادیم و نیمه دوم سال نیز همیشه آسیب‌پذیر بوده است، حال باید دید با توجه به این شرایط چه می‌شود کرد باید کارشناسی شود تا شرایط دیگری را برای اکران در نظر بگیریم».

او در پایان درباره تصمیم هم‌زمان و آنلاین این دو فیلم گفت: «تصمیمی که من گرفتم طی مشورت با سرمایه‌گذاران هر دو فیلم بود. قرار بود بعد از عید فطر اکران داشته باشیم که این اتفاق نیفتاد و با تمدید تعطیلی سینماها هم نمی‌دانیم چه اتفاقی پیش رویمان است و با در نظر گرفتن باز شدن سالن‌ها نمی‌دانیم آیا شرایط مانند گذشته خواهد شد یا نه، در چنین شرایطی سرمایه‌ها هرچقدر هم که باشد باید برگردد و دوباره به سینما تزریق شود. نباید فرصت‌ها را از دست داد. ما هم طی مشورت‌هایی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم که بهتر است فیلم‌ها را اکران کنیم».