هنروتجربه: حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی ضمن تشریح سیاست‌های حمایتی این سازمان در حوزه‌های مختلف، تأکید کرد اکران آنلاین و پیوستن به شبکه VOD می‌تواند به کمک نمایش فیلم‌ها بیاید و امکان تولید بیشتری نیز برای سینمای ایران فراهم می‌شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان سینمایی، حسین انتظامی در گفتگویی اینترنتی با فریدون جیرانی درباره مباحثی همچون زمان بازگشایی سالن‌های سینمایی و جبران ضرر سینماها و بحث اکران آنلاین و شورای صنفی نمایش توضیحاتی ارائه کرد.

رییس سازمان سینمایی درباره زمان بازگشایی سالن‌های سینما و شروع نمایش فیلم‌ها گفت: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد خود را برای زمان بازگشایی سینماها به ستاد ملی کرونا داده است. اگر شرایط در مورد بیماری کرونا همین روندی باشد که اکنون شاهد هستیم طی یکی دو هفته آینده سینماها باز خواهد شد، اما بسته به تغییر وضعیت بیماری، امکان تصمیم‌گیری تازه نیز وجود دارد».

او در مورد جبران ضرر سینماها در مورد تعطیلی گفت: «ما در این مدت توانستیم بخشی از ضررها را جبران کنیم. واقعیت این است که سینما فقط همان سالن سینما را شامل نمی‌شود، زنجیره‌ای را تشکیل می‌دهد که ما باید همه آن را می‌دیدیم. برای این موضوع از روزهای اول ستاد کرونا را از روزهای نخست تشکیل دادیم و تاکنون هشت نه جلسه داشتیم. در آن جلسه به اولویت‌هایی درباره فعالان سینما و سیاست‌گذاری‌ها در نظر داریم».

رییس سازمان سینمایی درباره اکران آنلاین دیدگاه خود را چنین بیان کرد: «اکران آنلاین یک ظرفیت جدید برای سینما است. ما در شرایط عادی نمی‌توانیم فیلم زیادی در طول سال بسازیم، زیرا محدودیت اکران داریم. وقتی تعداد تولیدات به بیشتر از ۱۰۰ فیلم می‌رسید سینماگران نگران وضعیت اکران می‌شدند، اما با اضافه شدن ظرفیت اکران آنلاین و اینکه این باور به وجود آمد که اکران آنلاین و پیوستن به شبکه VOD می‌تواند به کمک نمایش فیلم‌ها بیاید، امکان تولید بیشتری نیز برای سینمای ایران فراهم می‌شود».

وی در پاسخ به اینکه آیا سیاست حمایت از اکران آنلاین از سوی سازمان سینمایی پیگیری می‌شود، گفت: «بله حتماً چنین است و همین طور ما بحث‌های حقوقی را هم در این زمینه پیگیری می‌کنیم. تا پیش از این وقتی فیلم‌ها ساخته می‌شد، رایت تلویزیون، دی‌وی‌دی و وی‌اودی داشت و حالا از نگاه من اکران آنلاین خود یک ظرفیت جداگانه است و باید به لحاظ حقوقی این موضوع بررسی و تقویت شود».

وی در مورد جلوگیری از دانلود فیلم‌ها گفت: « با گسترش اکران آنلاین یکی از وظایف ستاد صیانت از آثار این است که همانند یافتن سر حلقه قاچاق فیلم‌های سینمایی، با همکاری پلیس فتا و دادستانی و سایر بخش‌های مرتبط و همچنین فیلتر کردن سایت‌های دانلود، مانع از این کار شود و در همین مدت نیز این کار انجام شد».

انتظامی در مورد آماری که از فروش فیلم‌ها به صورت آنلاین وجود دارد، گفت: «آمار با جزئیات فروش فیلم‌ها در مورد اکران عمومی در دسترس علاقه‌مندان و محققان وجود دارد، و من از دوستان خواسته‌ام این وضعیت در مورد اکران آنلاین هم به وجود آید. باید داده کاوی درستی در این زمینه صورت بگیرد چون هم فعالان سینما و هم حتی جامعه شناسان و گروه‌های دیگر به این اطلاعات نیاز دارند. یکی دو تا از این فیلم‌هایی که اخیراً اکران آنلاین داشتند حتی فراتر از انتظار افراد خبره فروختند و این نکته مهمی است».

او درباره نظام‌نامه اکران شورای صنفی نیز گفت: «نکته‌ای که من در دو سه هفته گذشته مواجه شدم این بود که خیلی از افرادی که در مورد شورای صنفی نمایش صحبت می‌کردند اصلاً نظام‌نامه جدید اکران را نخوانده بودند. مطابق این نظام‌نامه بسیاری از اختیارات سنتی که در ذهن‌ها در مورد شورای صنفی نمایش وجود دارد خود به خود به سیستم الکترونیک واگذار شده است».

مدیریت در دهه ۹۰ متفاوت

رییس سازمان سینمایی درباره تفاوت مدیریت نظارتی سینما در دهه ۹۰ با دهه‌های گذشته چنین توضیح داد: «واقعیت این است که در دهه ۹۰ نمی‌توان همانند دهه ۷۰ در سینما و عرصه‌های فرهنگی مدیریت کرد. تغییرات ایجاد شده در جامعه و در زمینه تکنولوژی در اصل اجازه نمی‌دهد شیوه نظارت همانند گذشته باشد».

وی ادامه داد: «وقتی شرایط عوض می‌شود باید مقررات هم تغییر کند. در پارادایم سابق نهاد سیاست‌گذار و دولت به استناد اسناد بالادستی و وظیفه‌اش چنین اعلام می‌کرد که شما باید مجوز بگیرد تا منتشر شوید، اما در پارادایم جدید وظیفه دولت‌ها عموماً صیانت از تولید است و دولت باید بگوید که اگر از طریق من عبور کنی، من از اثر تو صیانت می‌کنم تا کپی اتفاق نیفتد. از این رو خالق اثر ترجیح می‌دهد به خاطر اینکه اثرش مشمول صیانت شود، از این مسیر عبور کندن.