هنر و تجربه- فاطمه رستمی: مهدی موسوی برزکی که برای فیلم «عزیز»  لوح تقدیر موسسه «هنروتجربه» در سی‌و‌ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کوتاه تهران را به دست آورده است، در روزهایی که کرونا باعث ادامه تعطیلی سینماها شده و فیلمسازان به اکران آثارشان رو آورده اند، مستند «همه نیمه من» را در سایت «هاشور» در حال اکران دارد.

مهدی موسوی برزکی به تازگی پروانه نمایش «عزیز» را برای اکران در هنر و تجربه دریافت کرده است. او درمورد اکران آنلاین و ویژگی‌های آن گفت: «من درحال حاضر با نمایش «همه نیمه من» در سایت هاشور اکران آنلاین را تجربه می‌کنم. با توجه به شرایط فعلی به نظرم اکران آنلاین اتفاق خوبی است. البته این مقوله نوپا در ایران باید ساز و کارش را عوض کند و طرحی باشد تا فیلم‌ها قاچاق نشوند».

او با تاکید به لزوم آشنا شدن مخاطبان و فیلمسازان با اکران آنلاین آثار سینمایی بیان کرد: «ابتدا باید اعتمادسازی صورت بگیرد تا هم فیلمسازان آثارشان را به پلتفرم‌ها آنلاین فیلم بدهند هم مخاطبان از این شیوه اکران استقبال کنند. فیلم‌های کوتاه و مستند مخاطبان خاص خودشان را دارند و نیاز است که با تبلیغات درست و شیوه ارائه متناسب از این گونه فیلم‌ها در فضای اکران آنلاین حمایت ویژه تری شود».

موسوی برزکی در ادامه با اشاره به لزوم ورود هنر و تجربه به اکران آنلاین به صورت جدی گفت: «فکر می‌کنم اگر هنر و تجربه پلتفرم اختصاصی خودش را برای اکران آنلاین فیلم‌های کوتاه، مستند و تجربی داشته باشد حتما به آثار سینمایی این گروه کمک بزرگی می‌شود و حتما مخاطبان خاص خودش را خواهد داشت».

او در ادامه درمورد احتمال تغییر زبان تصویری تولید فیلم‌های سینمایی و نگاه فیلمسازانی که قرار است اثرشان آنلاین نمایش داده شوند، توضیح داد: «به نظرم اکران آنلاین هم شیوه ای از ارتباط با مخاطب است و اگر تماشاگر به این شیوه اکران نگاه خوبی داشته باشد و فیلمساز هم بداند قرار است چه اتفاقی برای فیلمش بیفتد نتیجه مطلوبی حاصل می‌شود. فعلا واقعا سرنوشت سینما روشن نیست و فیلمساز باید از شرایطی که پیش آمده نهایت استفاده را ببرد. بنابراین فکر نمی‌کنم اکران آنلاین زبان فیلمسازی را تغییر بدهد. این شیوه نمایش فیلم امکانی است که در شرایط فعلی پیش آمده و می‌تواند به ما کمک زیادی کند».

اگر هنر و تجربه پلتفرم اختصاصی خودش را برای اکران آنلاین فیلم‌های کوتاه، مستند و تجربی داشته باشد حتما به آثار سینمایی این گروه کمک بزرگی می‌شود

این کارگردان در ادامه درمورد ساز و کار یک پلتفرم نمایش آنلاین مناسب برای فیلمسازان گفت: «به نظرم این سامانه‌ها باید متناسب با سبک و حال و هوای فیلم‌هایی که قرار است اکران شوند باشند. به عنوان مثال ما برای نمایش فیلم‌هایمان سراغ هنر و تجربه می‌رفتیم به این دلیل که ساز و کار این گروه سینمایی با شیوه فیلمسازی ما همسو است و اگر برای سرگرمی به سایر سینماها می‌رفتیم درمورد هنر و تجربه اینطور نبود و مخاطب با آگاهی نسبت به اینکه قرار است اثری تامل برانگیز یا تجربی ببیند به سینما می‌رفت. اگر قرار باشد پلتفرمی برای نمایش آثار راه اندازی شود باید این نکته را لحاظ کند. در این شرایط مخاطب هم تکلیفش روشن است و می‌داند در یک پلتفرم خاص قرار است چه نوع سینمایی را تجربه کند».

کارگردان فیلم کوتاه «عزیز» در ادامه درمورد تجربه شخصی خودش از اکران آنلاین «همه نیمه من» و تفاوت آن با تجربه اکران اثر روی پرده سینما عنوان کرد: «در واقع موقعیت اکران آنلاین «همه نیمه من» توفیق اجباری بود به این دلیل که توانستم اثرم را نمایش بدهم چون به دلیل برخی مسائل امکان اکران آن وجود نداشت. طبیعتا به عنوان یک کارگردان تمایل دارم مخاطب فیلمم را در سالن سینما ببیند. پلتفرم می‌تواند جایگزین اکران سینمایی باشد، اما نمی‌توانیم لذت و اتمسفر اکران فیلم در سالن و حضور مخاطب زنده را منکر شویم و اکران اینترنتی قابل مقایسه با تماشای فیلم در لب تاپ و تلویزیون خانگی نیست».

 اگر پلتفرم‌ها به جایی برسند که فیلمسازها دلگرم باشند و حس نکنند اکران آنلاین ریسک است، می‌توانیم روی این شیوه اکران به عنوان ابزاری حمایتی در سینما حساب کنیم

او ادامه داد: «اصولا فیلم‌هایی که موفقیت‌های جشنواره ای به دست آورده اند یا نمود جهانی داشته اند خیلی متمایل به اکران آنلاین نیستند مگراینکه مدت زیادی از ساخت فیلم گذشته باشد و حس کنند اگر دیده نشود به اثر آسیب می‌رسد. بنابراین اگر پلتفرم‌ها به جایی برسند که فیلمسازها دلگرم باشند و حس نکنند اکران آنلاین ریسک است، می‌توانیم روی این شیوه اکران به عنوان ابزاری حمایتی در سینما حساب کنیم».

موسوی برزکی در آخر درمورد تازه ترین فعالیت‌های سینمایی اش در روزهایی که اکثر پروژه‎های سینمایی به دلیل کرونا متوقف است، توضیح داد: «در حال حاضر دو فیلمنامه کوتاه به نام‌های «آبان» و «مرحومه» را نوشته ام که ساخت «آبان» برایم اولویت دارد و اگر شرایط فراهم شود حتما تولیدش را شروع می‌کنم. فیلم «مرحومه» نیاز به فیلمبرداری در تابستان دارد که به دلیل کرونا نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم. یک فیلمنامه سینمایی بلند هم نوشته ام به نام «شکارچی» که در نگارش اولیه است و تا یکی دو ماه آینده آماده می‌شود و بعد از آن تازه باید دنبال تهیه کننده باشم».