هنروتجربه: مهرشاد کارخانی این روزها مستندهای  «آرشیو متروک» و«تیتراژ در سینمای ایران» را  در سینماهای هنروتجربه درحال اکران دارد. او کتاب «در امتداد سینمای خیابانی» را به عنوان نخستین کتاب با موضوع سینمای خیابانی نوشته است که بعد از پیدا کردن ناشر آن را به چاپ می رساند.

مهرشاد کارخانی نویسنده و کارگردان سینما درباره آخرین فعالیت‌های خود به صبا گفت: «از نظر من سینما اکنون سخت‌ترین دوران خود را در ۴٠ سال اخیر سپری می‌کند و اکثریت اهالی سینما در شرایط بد اقتصادی و کاری به سر می‌برند، این موضوع به خصوص برای فیلم‌سازان مستقل که وابستگی به منابع قدرت و ثروت ندارند تشدید می‌شود و از لحاظ روحی نیز تحمل این شرایط را دشوارتر می‌کند».

او افزود: «از زمان شیوع ویروس کرونا در قرنطینه به سر می‌برم و به همین دلیل و طولانی شدن این بحران و ادامه تعطیلی فعالیت‌های هنری تصمیم گرفتم کارهای مربوط به نگارش و تکمیل کتابی را که چند سالی است درگیر نوشتن آن هستم به پایان برسانم؛ کتابی با عنوان در امتداد سینمای خیابانی».

این کارگردان درباره انتشار این کتاب توضیح داد: «کتاب «در امتداد سینمای خیابانی» نخستین کتابی است که به موضوع سینمای خیابانی در ایران می‌پردازد و امیدوارم ناشری برای چاپ این کتاب پیدا شود و به زودی هم منتشر شود».

کارخانی با اشاره بر اکران آنلاین فیلم‌ها عنوان کرد: «من با اکران آنلاین فیلم‌ها موافق نیستم زیرا معتقدم اساس و بنیان فیلمسازی حرفه‌ای برپایه نمایش آن روی پرده سینماست. زمانی که مخاطب در اینترنت فیلمی را تماشا می‌کند دیگر معنای سینما از دست می‌رود و همه چیز به شوخی تبدیل می‌شود. به عقیده من اکران آنلاین حرکت خوبی نیست و دانش سینماروها را پایین می‌آورد. معتقدم به هیچ وجه در بلندمدت جواب نخواهد داد و با شکست روبرو خواهد شد».

کارگردان فیلم «دو لکه ابر» درباره بازگشایی سینماها در شرایط کنونی نیز تشریح کرد: «قبل از آن که سینماها باز شوند، ابتدا باید در جامعه آرامش و امنیت ایجاد کرد. به هر حال فضای ملتهب و بحران زده این روزها و وحشت بیماری کرونا با نبود امنیت شغلی و اقتصادی همراه شده است. همراه با موج گسترده گرانی و بیکاری، بخش وسیعی از مردم که نان شب‌شان را به سختی تامین می‌کنند، نمی‌توان انتظار داشت در این شرایط به سینما بروند و به تماشای یک فیلم دم دستی از نوع کمدی‌های رایج بنشینند».

کارخانی در پایان تاکید کرد: «در ابتدا باید شرایط  اقتصادی که نابسامان است درست شود و پس از آن اقدام به بازگشایی سینماها کرد. در حال حاضر اکران فیلم‌های جدید اساسا بی‌معنا است. واقعیت تلخ این است که سینما در شرایط فعلی رو به نابودی و توقف کامل می‌رود و این از ضعف مدیریتی ناشی می‌شود که فاقد هرگونه برنامه و استراتژی برای مدیریت سینماست».