هنروتجربه-سعید حضرتی: بعد از بازگشایی سینماها، مجموعه «یلدای کوتاه» که از آذر ماه ۹۸ بر پرده سینماهای هنروتجربه رفته‌بود، دوباره اکران خود را از سر گرفت. فیلم کوتاه «کل به جزء» به کارگردانی سید وحید حسینی نامی یکی از فیلم‌های این بسته است.حسینی نامی معتقد است اکران آنلاین در سامانه‌های VOD برای هر فیلمی مناسب نیست اما می‌توان در صورت استفاده درست از این ظرفیت ایجاد شده به نفع سینما سود جست.

سید وحید حسینی‌نامی درباره اکران این فیلم و فراز و نشیب آن به دلیل شیوع ویروس کرونا گفت: « اکران عمومی مجموعه «یلدای کوتاه» در گروه هنروتجربه با بحران‌های زیادی مواجه شد. در شروع اکران این مجموعه فیلم‌های کوتاه در بهمن‌ماه و در گروه هنروتجربه، شهادت سردار سلیمانی و سقوط هواپیمای اوکراینی پیش آمد که هر کدام عزای عمومی را در پی داشت و علاوه بر بسته شدن سینماها، فضای ملتهبی در جامعه ایجاد کرد که تقریبا تمام مسائل را تحت‌الشعاع خود قرار داد ».

او ادامه داد: « بعد از حدود یک ماه که اکران ادامه پیدا کرد و تازه داشت مخاطبان خودش را پیدا می‌کرد که ماجرای شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کامل سینماها پیش آمد. در این روزها و با شروع اکران دوباره و بازگشایی سینماها، تنها یک روز اکران و فقط در تهران نمایش «یلدای کوتاه» از سرگرفته شد. امیدواریم در ادامه مدیران گروه هنروتجربه اکران بیشتر و در شهرهای مختلف را به این مجموعه فیلم‌های کوتاه اختصاص بدهند».

کارگردان فیلم کوتاه «خاطرات مخدوش یک دریاچه» که در سال ۹۴ در همین گروه اکران شد درباره وضعیت این روزهای سینما اظهار داشت: « متاسفانه سینما امروز ما از وجاهتی که در دنیا برخوردار بود دور شده و در داخل هم بین مردم و نخبگان و منتقدان شرایط امیدوار کننده‌ای ندارد. امیدوارم کرونا باعث شود تلنگری به کلیت سینما وارد شود و پول‌های نامعلوم  و سرمایه‌هایی که معلوم نبود از کجا وارد سینما می‌شود به طور کامل از سینما خارج شوند.»

حسینی‌نامی افزود: «سینمای امروز ایران از جایگاه اصلی خود بسیار پایین‌تر است و مهم‌ترین علت آن به نظر من پول‌های مشکوک و ورود آدم‎های نابلد و کسانی است که هیچ دغدغه فرهنگی ندارند».

اکران آنلاین آثار سینمایی از جهات مختلفی قابل بررسی است و هرچند به گفته بسیاری از اهالی سینما تماشای اثر در سالن سینما از حال و هوای دیگری برخوردار است، اما قرنطینه و مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا نگرش بسیاری از افراد جامعه را نسبت به تماشای آثار سینمایی در سالن سینما عوض کرد. حسینی نامی در ارتباط با نمایش اینترنتی توضیح داد: «ما در مقابل پدیده‌های تازه نباید گارد بگیریم. در ابتدا با آمدن سینمای دیجیتال هم عده‌ای واکنش منفی نشان دادند .  در مقابل سرعت زیاد تحولات تکنولوژی در عرصه‌های مختلف باید برخوردی خلاقانه داشت و از تمام ظرفیت‌های آن استفاده کرد. اکران آنلاین هم طبیعتا یک امکان است که در صورت استفاده درست و مناسب از آن راهگشا هم هست و به نفع کلیت سینما است. به نظر من بعضی از فیلم‌ها به لحاظ ساختاری و فرمت و مدیوم خاص هنری آن باید در سینما و با پرده عریض اکران شوند. اما برخی از فیلم‌ها را می‌توان در بستر vod دید و از آن لذت برد. این انتخاب و اکران آنلاین فیلم‌ها را خود فیلم‌ساز و صاحب اثر می‌توانند تشخیص دهند و تمام جوانب آن را در نظر بگیرند».

او همچنین درباره احتمال اکران آنلاین فیلم کوتاه «کل به جزء» اضافه کرد: «به هیچ وجه مخالف اکران آنلاین نیستم و معتقدم ظرفیت خوبی برای بسیاری از فیلم‌ها فراهم می‌کند و نباید آن را نادیده گرفت؛ اما ترجیح من درباره فیلم کوتاه «کل به جزء» اکران در سینماست چون نوع فیلم و به خصوص باند صوتی فیلم مناسب سینما است. در حقیقت مبنای زیبایی شناسی «کل به جزء» بر اساس صدا و باند صوتی آن است و اکران آن در بستر اینترنت باعث از بین رفتن این صداها می‌شود».

حسینی‌نامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با وجود اکران‌های آنلاین بازهم سینماها از رونق سابق برخوردار خواهند شد یا خیر؟ گفت:« بعید می‌دانم در دوران بعد از کرونا سینماها از رونق بیفتد ،ارزش سینما رفتن و تماشای دسته‌جمعی فیلم‌ها برای آن‌هایی که سینما دوست هستند از بین نخواهد رفت. معتقدم سینماها دوباره جایگاه خودشان را پیدا می‌کنند و میل جمعی دیدن فیلم در سینما و عطش آن فروکش نمی‌کند. همانطور که در گذشته و با ورود هر تکنولوژی جدید تکنولوژی‌های قدیم از بین نرفتند اکران آنلاین هم نمی‌تواند سالن‌های سینما را به خطر بیندازد».

این کارگردان درباره لزوم حمایت بیشتر از فیلم کوتاه توضیح داد: « سال گذشته عضو هیات انتخاب بخش تجربی جشنواره فیلم کوتاه تهران بودم و همان موقع هم اعلام کردم که سینمای تجربی در ایران در حال از بین رفتن است و دلیل آن هم این است که روحیه سینمای بدنه و تجاری وارد سینمای کوتاه هم شده است. به طور کلی متاسفانه فیلم‌های کوتاه که باید هنری و تجربی باشد، در حال حاضر اغلب آثار کوتاه شده سینمای بلند بدنه شده‌اند. باید از هنر سینما و فیلم کوتاه مراقبت و حمایت لازم را کرد. مراقبت شامل سوبسید و بستر مناسب جهت تولید آثار هنری است. مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، انجمن سینمای جوان  و هنروتجربه در کنار هم باید قلمرو محدود سینمای هنری را حفظ و مراقبت کنند. در صورت حمایت نشدن، فیلم‌های کوتاه هم چیزی شبیه سینمای رایج خواهد شد».

او اضافه کرد: « در دیگر کشورها، فیلم‌های کوتاه به شکل‌های مختلف اکران می‌شوند، اما اساساً سینمای مستند و کوتاه در همه جا نیاز به حمایت دولت دارد که البته حمایت به معنی سفارش دولتی نیست. هر کشوری که از سینمای کوتاه خود حمایت کرده است، به گواه تاریخ، سینمای قدرتمندتری دارد. در همه جای دنیا دولت‌ها و تلویزیون‌های دولتی نقش حمایتی از آثار تولید شده کوتاه ایفا می‌کنند و در ایران هم با وجود شبکه‌های مختلف تلویزیونی باید این حمایت گسترده و همیشگی باشد».

حسینی نامی ضمن اشاره به اهمیت فیلم کوتاه اضافه کرد: «در ایران سالانه بیش از ۱۰۰۰ فیلم کوتاه تولید می‌شود و بسیاری از آن‌ها آثاری هنری هستند و در صورت حمایت بقای این چنین تولیداتی تضمین می‌شود. دولت هم باید در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری خود این بخش را مورد توجه قرار دهد. اکران آنلاین هم می‌تواند یکی از مسیرهای بازگشت سرمایه در تولیدات فیلم‌های کوتاه باشد».

حسینی‌نامی در پایان درباره فعالیت‌های این روزهای خود گفت: « در حال حاضر آخرین مراحل بازنویسی فیلم‌نامه‌ای یک اثر بلند را که به همراه برادرم نوید حسینی‌نامی نوشته‌ایم را طی می‌کنیم. یکی از محسنات دوران کرونا و قرنطینه شدن نوشتن فیلم‌نامه بلند داستانی بود که امیدوارم شرایط برای ساخت آن امسال فراهم شود».