هنروتجربه: پادکست «گروه دیکنز» که راجر دیکنز آن را راه انداخته، هم‌چنان یکی از رویدادهای شنیدنی و ضروری برای سینمادوستان است.

دیکنز پس از گفت‌وگوی هفته گذشته‌اش با دنی ویلنوو از گریگ فریزر فیلم‌بردار دعوت کرد که این روزها در پروژه جدید ویلنوو یعنی «دون» / Dune کار می‌کند و پیش از این برای فیلم‌برداری «شیر» / Lion نامزد دریافت جایزه اسکار شده بود. البته او هم‌زمان درگیر فیلم جدید «بتمن» هم هست که مت ریوز آن را کارگردانی می‌کند. فریزر در گفت‌وگو با دیکنز از افشای جزییات درباره این دو پروژه تازه اجتناب کرد ولی گفت همکاری با ویلنوو واقعاً «موهبت» است؛ موضوعی که دیکنز خوب می‌داند چون فیلم‌بردار آثار مختلفی از ویلنوو بوده است: «زندانیان» / Prisoners، «سیکاریو» / Sicario و «بلید رانر ۲۰۴۹» / Blade Runner 2049.

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های گفت‌وگو زمانی بود که فریزر از دیکنز می‌پرسد بدترین بخش فیلم‌بردار بودن چیست و چنین می‌شنود: «بدترین جواب مثبت دادن به پروژه‌ای بود که می‌دانستم نباید فیلم‌برداری‌اش می‌کردم! اما فکر کنم مدیر برنامه‌هایم بود که مرا راضی کرد و در نهایت پس از چند هفته دست از کار کشیدم یا اخراج شدم! فقط به این خاطر که به احساسم اعتماد نکردم و بر اساس عقل و تحلیل تصمیمی گرفتم و نخواستم واکنش احساسی داشته باشم».

در بخش دیگری از این گفت‌وگو هر دو فیلم‌بردار از آثار سینمایی زیبایی گفتند که فیلم‌برداری کردند و اغلب سینماروها آن‌ها را ندیده‌اند. برای فریزر یکی از این آثار متأخر درام مذهبی «مریم مجدلیه» / Mary Magdalene اثر گارث دیویس است با بازی‌های واکین فینیکس و رونی مارا: «این زیباترین فیلمی است که فیلم‌برداری کردم و بازی‌ها و فیلم‌نامه و بازیگرانش تحسین‌برانگیزند. نمی‌دانم شاید هم بهترین فیلم کارنامه‌ام نباشد ولی من این طور فکر می‌کنم».

«مریم مجدلیه» در گیشه ایالات متحده شکست سختی خورد و فقط حدود ۱۲۵ هزار دلار فروخت! دیکنز در این باره می‌گوید: «آدم کمی دچار سرخوردگی می‌شود وقتی این قدر روی فیلمی زمان می‌گذاری ولی دفن می‌شود یا تماشاگران با آن ارتباط برقرار نمی‌کنند. من هم چنین احساسی را با «کوندان» / Kundun اثر مارتین اسکورسیزی تجربه کردم که به دلایل خیلی زیادی، یکی از بهترین تجربه‌های زندگی‌ام بود؛ البته نه‌فقط از نظر چالش فیلم‌سازی بلکه گروه و آدم‌ها و تبتی‌هایی که درگیر پروژه شدند. واقعاً تجربه شگفت‌انگیزی بود ولی بی‌تعارف باید بگویم که فیلم دست‌آخر واقعاً دفن شد؛ اتفاقی که واقعاً دلسردکننده و غم‌انگیز بود».

دیکنز برای «کوندان» نامزد دریافت جایزه اسکار شد ولی فیلم با بودجه سی میلیون دلاری‌اش در گیشه فقط پنج میلیون و هفتصد هزار دلار فروخت.

  • ایندی‌وایر