هنر و تجربه-فاطمه رستمی: با شیوع کرونا و تعطیلی اکران‌های سینمایی فیلم کوتاه «آدم‌پران» به کارگردانی امیررضا جلالیان هم از ادامه نمایش در گروه هنروتجربه بازماند و حالا پس از بازگشایی مجدد سالن‌های سینما، مجموعه «یلدای کوتاه» که شامل «آدم‌پران» هم می‌شود مجدد روی پرده رفته است. امیررضا جلالیان در گفت‌و‌گو با سایت هنروتجربه از ادامه اکران این فیلم کوتاه و فیلم کوتاه جدیدش گفته است.

با توجه به این‌که «آدم‌پران» در مجموعه «یلدای کوتاه» هنر و تجربه اکران می‌شود، از شرایط نمایش فیلم‌تان در این بازه زمانی راضی هستید؟
اکران «آدم‌پران» از اول زمستان شروع شد و سلسله اتفاقاتی در بهمن اکران را تحت الشعاع قرار دارد و مهم‌ترینش شیوع کرونا بود که کل سینمارا تحت تاثیر قرار داد. این شرایط برای همه است و ما فقط از هنروتجربه درخواست داشتیم که فرصت جبرانی برای روزهای از دست رفته به ما داده شود. فکر می کنم برای آوردن مخاطبان به سینما موج تبلیغاتی تازه‌ای نیاز است تا به ما کمک کند.

با توجه به این‌که بستری فراهم شده است که فیلم‌ها در فضای آنلاین هم نمایش داده شوند، آیا شما هم قصد دارید بعد از اکران سینمایی «آدم‌پران» را در پلتفرمی به صورت آنلاین هم نمایش دهید؟
بله به نظرم همه این موارد ظرفیت‌های نمایشی است و وجوه مثبت و منفی خودش را دارد و فکر نمی‌کنم اکران سیمایی با آنلاین تناقض داشته باشد. هرکدام مسیری را در پیش گرفته‌اند که در نهایت منجر به دیده شدن فیلم می‌شود. کرونا باعث شد ما اکران آنلاین را جدی‌تر بگیریم وگرنه این ظرفیت پیش از این هم وجود داشت. اگر پلتفرم‌هایی وجود داشته باشد که متناسب با محتوای فیلم‌هایی که می‌خواهد نمایش داده شود، عمل کند اتفاق خوبی است. اکران آنلاین یعنی بستری که فیلم‌ها را در ابعاد کوچک‌تر از پرده سینما می‌توان مشاهده کرد و فکر می‌کنم شاید تولید هم متناسب با آن دچار تغییراتی شود. به هرحال این شیوه نمایش فیلم نوعی فرصت است که باید از آن استفاده کرد و ما هم بعد از پایان اکران سینمایی «آدم‌پران» احتمالا این فیلم را یکی از پلتفرم‌ها ارائه دهیم.

فیلم کوتاه «سنگ پشت» هفتمین فیلم کوتاه داستانی من است که اواخر خرداد فیلم‌برداری کردیم. این فیلم طرحی بود به دنبال همان مسیری که در فیلم کوتاه دنبالش هستم یعنی ترکیب ایده‌های تجربی و داستانی. یعنی فیلم تجربی نیست، اما در نوع ساخت و پرداخت تجربی به آن نگاه می‌شود

فکر می‌کنید فیلم‌ها برای اکران آنلاین باید دارای  چه ویژگی‌هایی باشند و اساسا موفقیت فیلم‌ها در این فضا به طورکلی به شرایط خاصی وابسته است؟ شاید بخشی از این موفقیت به میزان محبوبیت پلتفرم نمایش دهنده باشد، اما آیا نکات دیگری هم وجود دارد که باید به آن فکر کرد؟
به این دلیل که ما در جدیدترین تجربه ‌ایمان هستیم و فکر می کنم با فیلم «خروج» برای اولین بار یک فیلم زودتر از اکران روی پرده، به صورت آنلاین نمایش داده شد. فیلم‌هایی مثل «خروج»، «طلا» و… در اکران موفق بودند و فکر می‌کنم در این میان تبلیغات بسیار مهم است. اگر تبلیغات جدی و حرفه‌ای باشد مردم هم اکران آنلاین را کاملا می‌شناسند و جدی می‌گیرند. از سوی دیگر سینماگران باید این شیوه اکران را باور کنند و این‌طور فکر نکنند فیلم حتما باید بعد از اینکه کلی گردش کرد و در فضاهای خارج از کشور دیده شد و… تازه به اکران آنلاین برسد! به نظرم موفقیت جریان اکران آنلاین واقعا به میزان جدی گرفته شدن آن ارتباط مستقیم دارد.

از فیلم جدیدتان و شیوه ساخت آن در روزهای کرونایی بگویید.
 از سال ۸۹ مشغول ساخت فیلم کوتاه داستانی، تجربی و یکی دو مستند بلند و کوتاه بوده این. فیلم کوتاه «سنگ پشت» هفتمین فیلم کوتاه داستانی من است که اواخر خرداد فیلم‌برداری کردیم. این فیلم طرحی بود به دنبال همان مسیری که در فیلم کوتاه دنبالش هستم یعنی ترکیب ایده‌های تجربی و داستانی. یعنی فیلم تجربی نیست، اما در نوع ساخت و پرداخت تجربی به آن نگاه می‌شود. «سنگ پشت» در فضای روستایی که تنگستان خیلی بزرگ و عجیبی دارد روایت می‌شود و درمورد پدر و پسری است که رابطه خاصی باهم دارند. عوامل این فیلم هم تقریبا از دوستانی هستند که قبلا با آنها همکاری کرده ام و یک سری دوستان جدید هم هستند که در این پروژه باهم کار کرده ایم. فیلم در مرحله آماده سازی نهایی قرار دارد و علی باقری و حامد نجابت نقش های اصلی فیلم را بازی می‌کنند.

عکس:یاسمن ظهورطلب