هنروتجربه: مجید گرجیان فیلم‌بردار فیلم سینمایی «گورکن» به کارگردانی کاظم ملایی از همکاری دوباره با این کارگردان و چالش‌های فیلم‌برداری و شباهت‌ها و تفاوت‌های این فیلم با «کوپال» می‌گوید.

مجید گرجیان فیلم‌بردار «گورکن»، دومین تجربه بلند سینمایی کاظم ملایی درباره ویژگی‌های فیلم به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «براى من همیشه فیلم‌نامه و قصه فیلم‌هایى که کار می‌کنم ملاک اصلی است و از آنجایى که خیلى قبل‌تر از این‌که فیلم‌نامه «گورکن» به این شکل که در فیلم می‌بینیم درآید، به عنوان دوست و فیلم‌بردار فیلم قبلی کاظم ملایی (کوپال)، فیلم‌نامه را خوانده بودم و از پیکره اصلى داستان خوشم آمده بود و می‌دانستم که با قصه و فضایى متفاوت از فیلم‌هایى که تا آن موقع کار کرده بودم مواجه خواهم شد، در نتیجه وقتى که فیلم‌بردارى «گورکن» را به من پیشنهاد دادند با کمال میل پذیرفتم. فیلم‌نامه «گورکن» قصه‌ای دارد که تا انتها مخاطب را رها نمی‌کند و او را به فکر وا می‌دارد و اصطلاحا از آن دست فیلم‌هایی ا‌ست که وقتى در سینما تمام مى‌شود، تازه شروع خواهد شد و به عنوان مخاطب نمی‌توانى آن را نادیده فرض کنى و این شکل از سینما همیشه براى من ستودنى بوده و هست».

او هم‌چنین درباره چالش‌های اصلی در حین کار توضیح داد: «در روایت فیلم‌نامه «گورکن» زمان نقش بسیار مهم و حساسى دارد به گونه‌اى که بخش اصلى روایت داستان از ظهر تا پاسى از شب شکل می‌گیرد و ما با شخصیت اصلى لحظه به لحظه تا انتهای فیلم پیش می‌رویم. زمانی‌که در یک لوکیشن واحد و در زمان‌هاى مختلف یک روزه در فیلم‌نامه کار می‌کنى، ایجاد حس تغییر زمان و پرداخت ریتمِ نورى مناسب هر سکانس کاریست بسیار مشکل. این موضوع از چالش‌هاى بزرگ من در فیلم «گورکن» بود که البته امیدوارم از این مجال موفق بیرون آمده باشم».

گورکن درباره نحوه تعامل با کارگردان در قاب‌بندی‌ها و دکوپاژ بیان کرد: «ما دکوپاژ دقیقى داشتیم که قبل از شروع هر صحنه یا سکانس تمام قاب‌ها و حرکات دوربین که کم هم نبودند را قبل از شروع فیلم‌بردارى آن جلسه با هم مرور می‌کردیم که خطایى اگر بود را به حداقل برسانیم. کار در فیلمى که بخش زیادى از قصه‌اش در یک لوکیشن می‌گذرد، می‌تواند براى همه گروه‌ها از جمله گروه فیلم‌بردارى تکرارى و گاهى خسته‌کننده باشد. این امریست قطعى مگر این‎که هم قصه پر از افت و خیز باشد و هم کارگردان براى تقطیع پلان‌ها و روایت داستان به استراتژى درستى رسیده باشد که خوشبختانه کاظم به عنوان کارگردان پروژه به این مهم دست پیدا کرده بود به‌طوری که در هیج کجاى فیلم، ما شاهد دکوپاژ و قابى تکرارى نیستیم».

مجید گرجیان در دو فیلم «کوپال» و «گورکن» تجربه همکاری با کاظم ملایی را داشته است. او درباره شباهت‌ها و تفاوت‌های این دو فیلم اظهار داشت: «فیلم‌های «کوپال» و «گورکن» هر دو پر از دقت نظر، شخصیت‌پردازی دقیق، کاراکتر محور و پر از جذابیت‌هاى بصرى هستند که هر کدام به نوبه خود قابل تامل و براى مخاطب لذت‌بخش هستند. شخصیت‌هایى که روایت‌گر زندگى انسان کنونى هستند، با همه دغدغه‌هایى که با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند و مخاطب در انتهاى هر دو فیلم با او همذات‌پندارى کرده و گویى خود را جایش قرار می‌دهد و از اینجاست که با اتمام فیلم تازه قصه شروع شده و کلیت فیلم و شخصیت‌ها، مخاطب را رها نمی‌کنند. علاوه بر این جهان تصویرى و فرم هر دو فیلم «کوپال» و «گورکن» به نوبه خود پر از شیطنت‌هایی ا‌ست که مختص نگاه ریزبین و دقیق کاظم ملایى به سینماست».

او هم‌چنین در پاسخ به این سوال که خیلی از آثار شما جزو فیلم‌های شاخص گروه هنروتجربه است، از نظر فیلم‌برداری چه تفاوتی بین «گورکن» با کار‌های قبلی شما وجود دارد؟ عنوان کرد: «تمام تلاش من به عنوان فیلم‌بردار این است که تا آنجا که در توانم باشد کارهایم شبیه هم نباشند و به اصطلاح خودم را تکرار نکنم که خوشبختانه اگر این را بر شانس من بگذارید، تا کنون این‌چنین بوده است. تفاوت‌هاى فیلم‌بردارى «گورکن» با دیگر کارهاى من مشهود است چرا که از اولین فیلم بلندم «گس» تاکنون نزدیک به ١٠ سال می‌گذرد و طبیعتا تجربه بنده و تیم من حتما بیشتر شده و هم‌چنین استفاده از ابزار به روز هم در به تصویر کشیدن قصه‌ها نه تنها به من بلکه به یارى همه دوستان فیلم‌بردار در سینما آمده است».

او در مورد موفقیت «گورکن» در نمایش عمومی و حضور در جشنواره‌های خارجی گفت: «قطعا داشتن فیلم‌نامه خوب و کارگردان دقیق و کاربلد و تیم اجرایى هوشمند و ابزار به روز و کارآمد می تواند در به ثمر رسیدن فیلمى با مختصات سینمایى و درجه یک موثر باشد. به نظر من فیلم «گورکن» مانند فیلم «کوپال» می‌تواند هم مورد استقبال مخاطب قرار بگیرد و هم نظر جشنواره‌ها را به خودش جلب کند، چرا که هم از فیلم‌نامه‌اى خوب و اجرایى از هر نظر حرفه‌اى و به اندازه برخوردار است که اصلا شبیه به فیلم دوم کارگردان نیست و می‌تواند فیلم چندم یک کارگردان محسوب شود. من به اتفاق‌های عالى براى فیلم سینمایى «گورکن» امید دارم».

برچسب‌ها: