هنروتجربه-سعید حضرتی: فیلم کوتاه «هدیه» به نویسندگی و کارگردانی سحر ستوده از ۱۶ مرداد در بسته «بازگشت کوتاه» همراه با پنج فیلم دیگر در گروه سینمایی هنروتجربه به نمایش در آمده‌اند. فیلم کوتاه «هدیه» اولین تجربه کارگردانی سحر ستوده است که در جشنواره‌هایی از جمله جشنواره روتردام، جشنواره کودک و نوجوان لهستان، جشنواره فیلم کوتاه ازمیر و… به نمایش درآمده و موفق به دریافت جوایزی از جمله بهترین فیلم از جشنواره فیلم مستقل قبرس، جایزه سوم بهترین فیلم از جشنواره Amity ترکیه، بهترین فیلم کوتاه از جشنواره Dimond Film Awards ایتالیا و… و هم‌چنین بهترین فیلم از نگاه تماشاگر در جشنواره فیلم‌های ایرانی پاریس شده است.

سحر ستوده درباره ساخت اولین فیلم خود به سایت هنروتجربه گفت: «با وجود این‌که فارغ‌التحصیل هنرستان موسیقی هستم و در دانشگاه هم موسیقی خوانده‌ام، فضای فیلم و فیلم‌سازی را همیشه دوست داشته‌ام. «هدیه» اولین فیلم کوتاهی است که ساخته‌ام و قصه آن مدت‌ها ذهنم را مشغول کرده بود و می‌خواستم روزی آن را بسازم. با این‌که سابقه بازیگری و نوازندگی تئاتر را داشتم اما اجرای این داستان برای تئاتر چیز جالبی نمی‌شد و خیلی هم علاقه‌ای به کارگردانی تئاتر نداشتم، به همین خاطر تصمیم به ساخت این فیلم گرفتم».

ستوده درباره انتخاب سوژه فیلم «هدیه» توضیح داد: « قصه «هدیه» که رویارویی دختری ۱۴ ساله با فاش کردن و یا پنهان‌کردن راز دوستش است، نقدی است بر خانواده و نظام آموزشی که نقش بنیادی در سرکوب عواطف طبیعی نوجوانان، عدم پذیرش هیجانات آن‌ها و انکار واقعیت‌های روز جامعه دارند. «هدیه» تجربه شخصی‌ای که برای خودم اتفاق بیافتد نبود ولی حادثه‌ای بود که در مدرسه ما رخ داده بود و جزء خاطراتی بود که در ذهنم ثبت شده بود. پایه و اساس این فیلم کوتاه از آن خاطره شکل گرفته و اتفاقاتی که بعد از آن داستان واقعی افتاده بود، به ضرورت در فیلم نیامده است. خیلی از دوستان دوره مدرسه من که این فیلم را دیدند، برایشان آشنا بود و می‌دانستند از چه خاطره‌ای آن را ساختم در حقیقت اتفاقی بود که تمامی مدرسه ما را تحت تاثیر خودش قرار داده بود».

«هدیه» تجربه شخصی‌ای که برای خودم اتفاق بیافتد نبود ولی حادثه‌ای بود که در مدرسه ما رخ داده بود و جزء خاطراتی بود که در ذهنم ثبت شده بود. پایه و اساس این فیلم کوتاه از آن خاطره شکل گرفته و اتفاقاتی که بعد از آن داستان واقعی افتاده بود، به ضرورت در فیلم نیامده است

این کارگردان ادامه داد: «قصه فیلم‎هایم را از زندگی روزمره و واقعیاتی می‌سازم که خودم لمس کرده‌ و از آن‌ها شناخت دارم . نوجوانی دوره ‌گذاری است که به لحاظ فرایند سریع رشد جسمانی و تحولات همه‌جانبه روحی، روانی و عاطفی دوره بسیار حساسی محسوب می‌شود. نوجوانی دوره تکوین شخصیت، هنجارپذیری، ارزش‌گزینی، نافرمانی، عصیانگری و استقلال‌طلبی به حساب می‌آید. در این سن نوجوان دچار تناقضاتی اساسی در جامعه و سیستم آموزشی و طرز رفتار خودش می‌شود که مجموع این تناقضات، باعث سردرگرمی و لای منگنه قرار گرفتن می‎شود. در این فیلم دو قصه و روایت داریم که اولی درباره هدیه است که تصویر او را نمی‎بینیم و دیگری شادی است که در موقعیتی قرار گرفته که نمی‎داند چه بکند و تلاش می‌کند راز دوستش را حفظ کند».

او افزود: «ساخت این فیلم از اواخر زمستان ۹۵ شروع شده بود و بخش‌هایی هم فیلم‌برداری کردیم و کارهای پروداکشن و پست پروداکشن باعث شد فیلم در سال ۹۶ به اتمام برسد و تصویربرداری آن مجموعا چهار روز زمان برد. بعد از این فیلم، فیلم کوتاه دیگری به نام «به هیچ کس نگو» را ساختم که این فیلم کوتاه فقط در جشن خانه سینما به نمایش درآمد».

ستوده ادامه داد: «تهیه‌کننده و مدیر فیلم‌برداری هر دو فیلم «هدیه» و «به هیچکس نگو» اشکان اشکانی بود. با اشکان اشکانی در فیلم «ناپدید شدن» ساخته علی عسگری آشنا شدیم که در آن فیلم یکی دو سکانس کوچک را بازی می‌کردم و سوژه «هدیه» را با اشکانی مطرح کردم و ایشان استقبال کردند. انتخاب عوامل را اشکانی بر عهده داشت و همکاری با ایشان باعث افتخار من بود. فکر و ایده و دیدگاه‌هایم با اشکان اشکانی نزدیک بود و تعامل بسیار خوبی داشتیم».

او درباره انتخاب نقش اصلی این فیلم توضیح داد: « برای انتخاب نقش اصلی به شهر صومعه‌سرا در ۲۵ کیلومتری غرب شهر رشت رفتیم و  پس از دیدن دختران زیادی، یسنا سیرتی را از آموزشگاه بازیگری‌ای که آنجا بود، انتخاب کردیم. سیرتی یک روز قبل از شروع فیلم‌برداری انتخاب شد که برای اولین بار بود بازی می‌کرد و در حقیقت نابازیگر بود و شش ماه بیشتر کلاس بازیگری نرفته بود».

این کارگردان در ادامه صحبت‌هایش به جذابیت کار با بازیگران اشاره داشت: «برای من یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های کارگردانی و فیلم ساختن، تجربه کار با بازیگران است. شاید این جذابیت به این خاطر است که خودم دوره بازیگری را دیدم و چالش دوست داشتنی‌ای برایم است. با بازیگران تمرینی از قبل نمی‌کردیم و تنها قبل از شروع فیلم‌برداری با بازیگر کار می‌کردم و گاهی برای رساندن منظور خودم مجبور به بازی کردن آن پلان می‌شدم. بازیگر هدیه از فیلم‌نامه کلی اثر اطلاعی نداشت و سرصحنه آماده می‌شد برای بازیگری و می‌دانستم با چه تکنیکی باید بازی مورد نظرم را بگیرم. گاهی با حرف زدن و گاهی خاطره تعریف کردن و بازی کردن، سعی می‌کردم تخیل بازیگر را فعال کنم تا به نتیجه دلخواه برسم».

او ادامه داد: « دلیل این‌که فیلم‌نامه کلی را به نابازیگر نمی‌دهم این است که اگر قبل از آن بازیگر تمرین کند و این تمرین اشتباه باشد، زمان زیادی باید صرف تصحیح فرم و اجرای کار شود».

ستوده درباره حضور خود در جشنواره‌های خارج از ایران و اهمیت آن برای سینما و فیلم‎سازان عنوان کرد: «محیط جشنواره‌ها همیشه برایم جذاب بوده است و برای فیلم «هدیه» به جشنواره کودک و نوجوان لهستان و جشنواره Amity ترکیه دعوت شده بودم و فیلم از جشنواره Amity که در استانبول برگزار می‌شد، جایزه بهترین فیلم سوم را برد. اولین حضورم در جشنواره‌های خارج از ایران برمی‌گردد به سال ۲۰۱۴ که از جشنواره ونیز ایتالیا، برای بازی در فیلم کوتاه «بچه» جایزه بهترین بازیگر زن را دریافت کردم. حضور سینمای ایران درهر جای دنیا و به هر شکلش حتی با تعداد محدودی مخاطب می‌تواند برای سینما و فیلم‌ساز تاثیر گذار باشد».

او افزود: «ترجیح می‌دهم در زمان ساخت فیلم کار خودم را بکنم ودرگیر جایزه و جشنواره‌ها نباشم. اگر قبل و حین فیلم‌ساختن رویا پردازی کنیم که فیلم در جشنواره‌های مختلف حضور می‌یابد و احتمالا جایزه می‌گیرد و پس از آن اتفاقی خاصی برای فیلم نیفتاد، دچار سرخوردگی می‌شویم. بنابراین ترجیح می‌دهم واقع‌بین باشم و کارم را درست انجام بدهم. آنچه برایم اهمیت دارد این است که ایده‌ها و فکر خودم را بسازم و در نهایت از کاری که می‌کنم لذت ببرم، چه دو نفر فیلمم را دوست داشته باشند چه ۱۰۰ نفر، من کار خودم را انجام داده‌ام».

ترکیب فیلم‌های مجموعه «بازگشت کوتاه» که فیلم‌سازی از کاشان دارد و از جنوب بسیار خوب است و به کلیت کار و تنوع بصری هم کمک کرده و خیلی خوب است که فیلم‌ها صرفا از تهران نیستند و فیلم‌سازان مختلفی از شهرهای دیگر هم حضور داشته باشند

کارگردان «به هیچکس نگو» درباره ترکیب بسته «بازگشت کوتاه» و بازخوردهای آن گفت: «آیین دیدار «بازگشت کوتاه» برای ما بسیار غافلگیر کننده بود و فکر نمی‌کردیم در این شرایط خاص این همه از آن استقبال شود. در کنار آن خیلی خوشحالم که این باکس فیلم کوتاه، فروش خیلی خوبی هم در این شرایط دارد. ترکیب فیلم‌های مجموعه «بازگشت کوتاه» که فیلم‌سازی از کاشان دارد و از جنوب بسیار خوب است و به کلیت کار و تنوع بصری هم کمک کرده و خیلی خوب است که فیلم‌ها صرفا از تهران نیستند و فیلم‌سازان مختلفی از شهرهای دیگر هم حضور داشته باشند.»

او تصریح کرد: « درمورد فیلم‌های کوتاه تنها فضایی که برای اکران در سالن سینما وجود دارد، گروه سینمایی هنروتجربه است. این فضا برای فیلم‌سازان فیلم کوتاه فضای مناسبی برای معرفی آثارشان است و امیدبخش است. پیشنهاد می‌کنم هنروتجربه امکانی را فراهم کند تا مخاطبانی که فیلم‌ها را می‌بینند، نظراتشان را بنویسند تا فیلم‎سازان از مجموع و برآیند این نظرات در کارهای بعدی خود استفاده کنند».

سحر ستوده ضمن اشاره به ضرورت اکران آنلاین گفت: « قطعا سینما یعنی اکران روی پرده عریض و با همدیگر فیلم را دیدن اما اکران آنلاین در این شرایط و با توجه به ظرفیت‌های خوب آن، می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای نمایش آثار باشد تا کسانی که به هر دلیلی امکان رفتن به سینما را ندارند و درگیر این بیماری هستند ارتباط‌شان با سینما و فیلم دیدن قطع نشود. در شرایط فعلی که امکان تماشای فیلم در سینما به شکل سابق فراهم نیست، مردم بیشتر از قبل به اکران آنلاین فیلم‌ها علاقه نشان می‌دهند و در این مدت به تعداد مخاطبان این فیلم‌ها هم اضافه شده است. هنروتجربه در این زمینه می‌تواند ورود کند و مسلما مخاطبان هنروتجربه‌ای از آن استقبال خواهند کرد و باعث جذب تماشاگران بیشتری می‎شود».

ستوده در انتها درباره فعالیت‌های این روزهای خود عنوان کرد: «طرح فیلمی دیگر را نوشته‌ام که باز هم کودک و نوجوان است و به احتمال زیاد تصویربرداری آن خارج از تهران انجام می‌شود. با توجه به این‌که باید خارج از تهران ساخته شود و الان در وضعیتی هستیم که کرونا مانع است باید برای آن برنامه‌ریزی کنم و هنوز زمان مشخصی برای شروع کار متصور نیستم».

برچسب‌ها: