هنر و تجربه: درام جنگی تاریخی «هشتصد» این هفته با فروشی صدرنشین جدول گیشه سینماهای چین شد که یادآور دوران پیش از کرونا است.

«هشتصد» این هفته با فروشی نزدیک به ۷۵ میلیون دلار اولین هفته نمایشش را با موفقیتی چشمگیر پشت سر گذاشت و با احتساب فروش هفته پیش از پیش‌نمایش‌ها، فروشش به رقم قابل توجه ۱۱۹ میلیون رسید. فیلم را گوان هو کارگردانی کرده و داستان رویارویی تاریخی سربازان چینی و ژاپنی را در شانگهای ۱۹۳۰ به تصویر کشیده است. «هشتصد» اولین بلاک‌باستری است که در بازار سینمایی چین پس از شیوع کرونا و تعطیلی سینماها در ماه ژانویه (بهمن ماه) می‌درخشد.

در پنج هفته‌ای که از بازگشایی سینماهای چین در اواخر ماه ژوییه (اوایل مرداد) می‌گذرد، یا فیلم‌های قدیمی‌تر دوباره اکران شدند یا فیلم‌های هالیوودی به نمایش درآمدند که ماه‌ها از اکران‌شان در سایر کشورها می‌گذرد و خیلی از علاقه‌مندان به صورت آنلاین و غیرقانونی آن‌ها را دیده‌اند. ناگفته نماند که «هشتصد» باید تابستان گذشته اکران می‌شد ولی در آخرین دقیقه به دلیل سانسور احتمالی از برنامه اکران خارج شد. نسخه‌ای که امسال در سینماهای چین به نمایش درآمده، سیزده دقیقه کوتاه‌تر از نسخه سال گذشته است. البته مفسران چینی موفقیت به‌نوعی غیرمنتظره «هشتصد» را با شور میهن‌پرستانه مردم مرتبط دانسته‌اند.

  • ورایتی