هنروتجربه-سعید حضرتی: مهیار ماندگار نویسنده، کارگردان و تدوین‌گر می‌گوید فیلم‌های کوتاه بسته «بازگشت کوتاه»، فضاهای متفاوتی دارند.

«آسمان آبی، زمین پاک» در کنار پنج فیلم کوتاه دیگر در بسته «بازگشت کوتاه» در حال اکران است. مهیار ماندگار درباره تجربه اولین فیلم‌سازی خود به سایت هنروتجربه گفت: «فیلم کوتاه «آسمان آبی، زمین پاک» اولین فیلمی است که ساختم. ساخت فیلم «آسمان آبی، زمین پاک» برمی گردد به چهار سال پیش و زمانی که دانشجو بودم و در پی آن بودم که فرم جدیدی را در کارگردانی تجربه کنم. با دوستان می‌نشستیم فیلم می‌دیدیم و به دنبال آن بودیم که این فرم فانتزی را تجربه کنیم. بیشتر از هرچیز برای تیم‌مان تجربه فرم جدید مهم بود .کارگردان‌هایی نظیر وس اندرسون (کارگردان، بازیگر، فیلم‌نامه‌نویس، تهیه کننده فیلم آمریکایی)، گای ریچی (فیلم‌نامه‌نویس، کارگردان و تهیه‌کننده انگلیسی) و امیر کاستاریکا (کارگردان و بازیگر صرب) تاثیر زیادی روی کارم داشتند به‌ویژه وس اندرسون که فیلم‌های او، تصویربرداری و شیوه روایی خاصی دارند».

او افزود: «فکر نمی‌کردم «آسمان آبی، زمین پاک» جایزه‌های مختلفی را از جشنواره‌های بین‌المللی بگیرد و بیشتر می‌خواستم در جشنواره نهال و در ایران دیده شود. خوشبختانه فیلم در جشنواره نهال جایزه بهترین موسیقی فیلم را برد. صادقانه بگویم به فکر جشنواره خارج از کشور نبودم تا این‌که دوستی به نام هادی علی پناه فیلم را دید و به من گفت «آسمان آبی، زمین پاک» قابلیت نمایش را در جشنواره‌های خارج از کشور دارد و با همدیگر پخش آن را برعهده گرفتیم و مورد استقبال جشنواره‌های مختلفی واقع شد».

این کارگردان درباره شروع فعالیت خود در سینما توضیح داد: «من به عنوان تدوین‌گر شروع به کار کردم و در دانشگاه شاخه تدوین خوانده بودم. و قبل از ساخت اولین فیلم خودم «آسمان آبی، زمین پاک»، پروژه‌هایی که می‌گرفتم در حوزه تدوین بود تا این‌که تصمیم به کارگردانی گرفتم و در این میان تجربه تدوین خیلی به فیلم‌سازی و مسیر کاری‌ام کمک کرد. در پروژه بعدی «اسب سفید بالدار» هم نویسندگی کارگردانی و تدوین را هم خودم انجام دادم».

بیشتر از هرچیز برای تیم‌مان تجربه فرم جدید مهم بود .کارگردان‌هایی نظیر وس اندرسون ، گای ریچی و امیر کاستاریکا تاثیر زیادی روی کارم داشتند به‌ویژه وس اندرسون که فیلم‌های او، تصویربرداری و شیوه روایی خاصی دارند

او در پاسخ به سوالی درباره تولید فیلم «آسمان آبی ،زمین پاک» و انتخاب بازیگران هم گفت: «بازیگر اصلی فیلم از دوستانم بود که رشته تئاتر را در دانشگاه سوره می‌خواند و اکثر عوامل از دوستان و هم‌دانشگاهی‌های خودم بودند. پروژه را دوستانه جلو بردیم و به نوعی پروژه مشترک همه ما بود و یک‌طرفه نبود که مثلا عوامل فیلم جمع شوند و کارگردان یک طرفه کار را پیش ببرد. برای انتخاب بازیگرهای دیگر هم گشتیم و نزدیک‌ترین‌ افراد را از لحاظ ظاهری، صدا و ..به تیپ شخصیتی نقش‎ها را انتخاب کردیم. این همکاری با دوستان ادامه پیدا کرد و در فیلم کوتاه بعدی خود با نام «اسب سفید بالدار» که چند وقت پیش نمایشی در جشنواره برلین داشت هم با سروش علیزاده و سالار محمداصغری و دوستانم فیلم را ساختیم».

کارگردان «اسب سفید بالدار» درباره اکران فیلم‌های کوتاه در سینما‌های هنر و تجربه نیز معتقد است: «یادم هست در سال ۱۳۹۷ که گروه هنروتجربه پنج فیلم کوتاه از جمله «وقت ناهار»، «روتوش»، «شب تولد» و… را در یک بسته و در نوروز اکران کرد و استقبال زیادی هم از آن شد، باعث خوشحالی و مسرت من و فیلم‌سازان دیگر شد که حمایت و اکران فیلم‎های کوتاه به طور جدی‌تری دنبال می‌شود. این روند درستی که پایه‌گذار آن هنروتجربه بود و ادامه پیدا کرد و باعث شد فیلم کوتاه هویت مستقلی پیدا کند، انگیزه زیادی را در بین فیلم‌سازان این حوزه به‌ وجود آورد. با این اقدام مخاطب فیلم کوتاه فرصتی دارد که در سینما فیلم ببیند و از طرف دیگر فرصت خیلی خوبی برای فیلم‌سازها است تا محصول کارشان در معرض دید تماشاگران قرار بگیرد».

این کارگردان در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره اکران و عرضه فیلم‌ها بر بستر vod اظهار داشت: « همه ما می‌دانیم که هیچ چیز نمی‌تواند جایگاه فضای سالن سینما و تماشای فیلم با حضور همه مخاطبین را تصاحب کند، اما در شرایط فعلی اکران آنلاین بهترین گزینه است. اوائل درباره اکران آنلاین دگم بودم و مخالف که حتما باید فیلم در سینما اکران شود ولی با دیدن شرایط که ادامه‌دار هم شد فکر کردم چرا که نه و راهکار بسیار مفیدی است که ارتباط تماشاگر و فیلم قطع نشود. شکی نیست اشکالاتی در اکران اینترنتی وجود دارد که باید رفع شود. اکران آنلاین زمانی می‌تواند مسیر موفقی را پیش بگیرد که دست‌های پشت پرده سینما به این عرصه ورود نکنند. ساز و کار اکران آنلاین باید به فیلم‌های مستقل و هنروتجربه فرصت برابری را ارائه دهد».

او افزود: «در بحران کرونا سینمای هنروتجربه باید فضای رسانه‌ای خود را تقویت کند چراکه مخاطب خاص دارد و در زمینه ورود به اکران آنلاین می‌تواند موفق باشد. خود ما هم در جلسه‌هایی که داشتیم پیشنهاد ورود هنروتجربه به اکران آنلاین را مطرح کردیم و این‌که هرکمکی از دست ما هم بر بیاید انجام می‌دهیم».

ماندگار ضمن اشاره به موفقیت اکران «بازگشت کوتاه» و استقبال مردم بیان کرد: « باکس «بازگشت کوتاه» دو نکته جالب برای من دارد یکی این‌که از فیلم «آسمان آبی، زمین پاک» سال‌ها گذشته بود و داشت به فراموشی سپرده می‌شد و وقتی پیشنهاد اکران آن از طرف دوستان و هنروتجربه شد خیلی استقبال کردم و خوشحال شدم که امکانی فراهم شده تا مخاطبان بیشتری به تماشای آن بنشینند. نکته دیگر این است که فیلم‌های نمایش داده شده در بسته فیلم‌های کوتاه «بازگشت کوتاه»، فضاهای متفاوتی دارند. وقتی فیلم من به عنوان فیلمی که حال و هوای سبک‌تر و فضای فانتزی دارد در کنار فیلم‌هایی که فضای رئال و سنگین‌تری دارند قرار می‌گیرد، ترکیب جالبی به وجود می‌آید و در واقع تنوع بصری این شش فیلم هم برای مخاطب جذاب و مطلوب است».

روند درستی که پایه‌گذار آن هنروتجربه بود و ادامه پیدا کرد، باعث شد فیلم کوتاه هویت مستقلی پیدا کند و انگیزه زیادی را در بین فیلم‌سازان این حوزه به‌ وجود آورد. با این اقدام مخاطب فیلم کوتاه فرصتی دارد که در سینما فیلم ببیند و از طرف دیگر فرصت خیلی خوبی برای فیلم‌سازها است تا محصول کارشان در معرض دید تماشاگران قرار بگیرد

این کارگردان در ادامه صحبت‌هایش درباره تاثیر کرونا بر روند فیلم‌سازی هم گفت: «شیوع جهانی کووید۱۹ تاثیر چشم‌گیری در همه حوزه‌ها و از جمله سینما گذاشته و بنا به ضرورت تولیدات سینمایی هم کاهش چشمگیری داشته است. این روزها دلم برای فیلم ساختن و سرصحنه رفتن تنگ شده است. خوشبختانه استارت پروژه‌های سینمایی به مرور و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اصول و فاصله‌گذاری شروع شده است. بدون سینما نمی‌شود روزگار گذراند و خوشحال می‌شوم می‌بینم کارها دوباره استارت می‌خورد خودم هم بعید نیست دوباره شروع به نوشتن و ساخت فیلم بگیرم».

او درباره فعالیت‌های این روزهای خود توضیح داد: «در حال حاضر دو پروژه در دست دارم یکی «اسب سفید بالدار» که صرفا یک اکران در جشنواره برلین داشته و پخش آن را ادامه می‎دهیم و پروژه مشترک دیگری با دانشگاه هنر بابلزبرگ آلمان به نام «مارگارینا بایلارینا» را ساخته‌ام و کارهای پست پروداکشن آن تمام شده و پخش بین‌المللی آن را شروع می‌کنیم».

ماندگار درباره تجربه کارگردانی مستند «مارگارینا بایلارینا» که در برلین فیلم‌برداری شده‌است هم عنوان کرد:«در پروژه مشترک با دانشگاه آلمان از فضای خودم دور نشدم. وقتی می‌خواستیم تجربه مستند انجام بدهیم کمی عجیب بود که فضای فانتزی را بیاوریم و تمام تلاشم را کردم که در مدت محدود به ذهن و فضای ذهنی کاراکتر نزدیک شوم و بتوانیم فضای ذهنی بیشتری دربیاوریم. به طور خاص نمی‌شود گفت «مارگارینا بایلارینا» فانتزی و سوررئال است اما هم‌چنان به فضاهای شخصی که در کارهای قبل داشتم پایبند بودم».