هنر و تجربه- فاطمه رستمی: فیلم کوتاه «تو هنوز اینجایی» به کارگردانی کتایون پرمر و محمدروحبخش در سال ۹۶ در گروه سینمایی هنر وتجربه اکران شد و حالا با نمایش در پلتفرم «هاشور» مخاطبان می‌توانند یک بار دیگر در خانه‌هایشان به تماشای این فیلم بنشینند. در گفت‌وگویی با این دو کارگردان از تجربه‌های سینمایی جدیدشان و نمایش فیلم «تو هنوز اینجایی» در فضای اینترنتی پرسیدیم.

کتایون پرمر درمورد تفاوت‌های اکران فیلم در سینما و پلتفرم‎های آنلاین نمایش فیلم گفت: «اکران فیلم «تو هنوز اینجایی» تازه در فضای اینترنتی شروع شده و خیلی نمی دانیم بازخوردها چگونه است، اما فکر می‌کنم فرق اکران یک فیلم در سینما و در پلتفرم‎ها و فضای اینترنتی زمین تا آسمان است. وقتی فیلم در سینما اکران می‌شود بعد از نمایش آن موقعیتی پیش می‌آید که می‌توانیم با مخاطبان در ارتباط باشیم و بازخوردهایی بگیریم بنابراین به نظرم نمایش فیلم در سینما اکران کامل‌تری است، اما به هر حال شرایط فعلی یک فرصت است و خیلی از افرادی که فیلم ما را در سینما ندیده بودند، حالا می‌خواهند از طریق اینترنت آن را تماشا کنند و این برای خیلی از فیلم‌ها یک مزیت است».

محمد روحبخش نیز در ادامه پیرامون بحث اکران آنلاین و تفاوت‌هایش با اکران فیلم در سینما توضیح داد: «اکران آنلاین حس و حال فیلم دیدن را در دل مخاطب زنده نگه می دارد. پیش از کرونا فیلم‌های ما در هنروتجربه جایی برای دیده شدن داشتند و وقتی سینماها کم رونق شد بسترهای اینترنتی نمایش فیلم کمک بزرگی به سینما کرد البته که هنوز ابتدای راه است و باید اشکالات آن برطرف شود».

پرمر در ضمن اشاره به رضایت خودش از اکران فیلم «تو هنوز اینجایی» در گروه سینمایی هنروتجربه تصریح کرد: «در اکران هنر و تجربه هم مخاطب عام داشتیم هم مخاطب‌های حرفه‌ای فیلم کوتاه. وجود چنین بستری به ما کمک کرد تا احساس کنیم افراد مختلفی اثرمان را تماشا کرده‌اند و این تجربه جالبی بود».

روحبخش هم درمورد راهکارهایی که هنروتجربه می‌تواند از آن راه به سینماگران مستقل و فیلمسازان فیلم کوتاه کمک کند، گفت: «ایده هایی مثل تشکیل پلتفرم اختصاصی برای هنروتجربه شاید ایده خوبی باشد، اما فعلا پلتفرم‌هایی هستند که این کار را انجام دهند. به نظرم اگر هنروتجربه بیشتر تلاشش را روی تقویت بسترهای خودش قرار دهد و ساز و کارش را طوری تنظیم کند که در دوران پساکرونا با قدرت راهش را ادامه بدهد اتفاق بهتری می افتد».

کتایون پرمر:در اکران هنروتجربه هم مخاطب عام داشتیم هم مخاطب‌های حرفه‌ای فیلم کوتاه. وجود چنین بستری به ما کمک کرد تا احساس کنیم افراد مختلفی اثرمان را تماشا کرده‌اند

او ادامه داد: «بحث سینما با اقتصاد تنیدگی دارد. اینکه هنروتجربه سالن‌های اختصاصی بیشتری داشته باشد حتما به این گروه کمک می‌کند، اما تحقق این امر مستلزم این است که هنروتجربه بودجه و حمایت جدی داشته باشد. ما می‌دانیم مسیری که هنروتجربه در پیش گرفته است یک سینمای تجارت محور نیست که فقط دنبال مخاطب گسترده باشد ما فیلمسازهای فیلم کوتاه و تجربی هم همین نگاه را به سینما داریم. مهم آن است که برای همان مخاطب امکانات کافی فراهم شود».

کتایون پرمر در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا این خاصیت سینمای کوتاه است که باعث می‌شود در شرایط سختی مثل کرونا این فیلمسازها کارشان را متوقف نکنند، اظهار کرد: «فیلم‌های کوتاه با گروه های کوچک‌تری ساخته می‌شوند. یک فیلم کوتاه حتی با یک بازیگرهم ممکن است ساخته شود. این فیلم‌ها محدودیت‌های کمتری نسبت به سینمای بلند دارند. گاهی هم فیلم‌های کوتاه به اندازه یک فیلم بلند پروداکشن دارند درحالی  ذات فیلم کوتاه بر سادگی ساخت و جمع و جور بودن آن است. از این جهت شاید وقتی بحرانی مثل کرونا موجب توقف کارهای جمعی می شود، فیلمسازان کوتاه که نیاز کمتری به گروهی گسترده برای پیش رفتن کارشان دارند، می‌توانند دست به تولید بزنند و درشرایط کم خطر و کم هزینه فیلم بسازند. این روزها به خود ما تلنگری وارد شد و یادمان آمد که می‌توان با کمترین امکانات دست به ساخت فیلم زد و با داشته های اندک هم کار کرد. معنای فیلم مستقل چیزی جز این نیست. همین سختی‌ها خلاقیت ما را بالاتر می‌برد و وقتی مجبوریم به دلیل شرایط برخی پارامترها را حذف کنیم، حتما به راه حل‌های جدیدتر می رسیم و این یعنی فیلمسازی خلاقانه.

محمد روحبخش ادامه داد: « باید به این نکته هم فکر کنیم که ما چون اول راه فیلمسازی هستیم شوق بیشتری به کار داریم و دلمان می‌خواهد مرتب فیلم بسازیم و شاید اگر ما هم سالها از فیلمساز شدنمان گذشته بود خیلی تلاش نمی‌کردیم و هیجان کار نداشتیم. در این مدت هم من و هم کتایون روحبخش با کمترین چیزهایی که فکرش را کنید فیلم ساختیم و اتفاقا متمرکزتر و خلاقانه تر کار کردیم».

پرمر درمورد فیلمی که در روزهای کرونایی ساخته توضیح داد: «من این فیلم را همراه با برادرم؛ کیوان پرمر ساختم که بازیگر فیلم هم بود و با دوربین خودمان بدون هیچ هزینه کار را پیش بردیم و حتی تدوین آن هم انجام دادم و تلاش کردیم آن را به جشنواره فیلم کوتاه تهران برسانیم. به نظر خودم نگاه این فیلم نسبت به فیلم‌های قبلی که ساختیم تجربی‌تر است. خودم این فیلمم را دوست دارم نه به این دلیل که خوب است یا بد بلکه این فیلم خیلی چیزها به من یاد داد و حس می‌کنم در یک دوره آموزشی فیلمسازی شرکت کرده ام و چیزهایی یاد گرفتم که قبلا شاید به آن نمی‌پرداختم مثلا تمام کارهای فیلم از جمله صداگذاری، تدوین، فیلمبرداری و… را خودم انجام دادم و واقعا برای جالب بود».

او درمورد نام فیلم جدیدش و محوریت آن گفت: «محوریت این فیلم کوتاه داستانی غیرمستقیم به کرونا ربط دارد و نام آن «زندگی، یک برداشت کوتاه» است. ساختار این فیلم با تجربه های قبلی ام کمی متفاوت است و برای اکران آن هم فکرهایی داریم. فعلا قصد داریم در جشنواره فیلم کوتاه تهران شرکت کنیم و بعد هم اگر میسر شود در هنروتجربه اکران داشته باشیم».

محمد روحبخش هم که  مدتی قبل فیلم تازه ای ساخته است، درمورد آن توضیح داد: «یک ماه و نیم پیش من با عوامل محدودی کارم را انجام دادم و قصه فیلمم در مورد آدمی است که می‌فهمیم چند ساعت دیگر قرار است بمیرد».او ادامه داد: «تدوین این فیلم که هنوز اسم مشخصی برای آن انتخاب نکرده ام و فضای تجربی دارد، تا هفته آینده مراحل بعدی آن تکمیل می‌شود».

در پایان این دو فیلمساز درمورد احتمال نمایش فیلم‌هایشان در پلتفرم‌های آنلاین این اقدام را آخرین گزینه برای نمایش فیلم‌های جدیدشان عنوان کردند و گفتند در صورتی که امکان نمایش در سینما برای فیلم‌شان فراهم نشود سراغ اکران آنلاین خواهند رفت.