هنر و تجربه: بازار جشنواره فیلم ونیز در حالی کار خودش را آغاز کرده است که سراسیمگی به‌وضوح دیده می‌شود و پیش از این چند قرارداد مهم بسته شده بود؛ که تعجبی ندارد چون این اولین بازار واقعی است که پس از شیوع جهانی کرونا و آغاز قرنطینه برپا شده است.

بازار فیلم ونیز با این‌که از دوره‌های قبلی کوچک‌تر است، پذیرای بیش از هشتصد خریدار، فروشنده، تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار شده که اغلب اروپایی هستند. البته ۱۵۰ فرد هم برای حضور آنلاین ثبت نام کرده‌اند. این رویداد که با عنوان «پل تولید ونیز» شناخته می‌شود، تقریباً چهارصد ملاقات حضوری را تا این‌جا در بخش سرویس شبکه‌ای بازارش ثبت‌شده دارد که به شکل نمادین گویای شروعی دوباره است.

پاسکال دیوت رییس رویداد «پل تولید ونیز» می‌گوید: «کسب‌وکار ما دیدار با دیگران است در وهله اول، به‌خصوص برای تهیه‌کنندگان. آن‌ها باید با دیگران دیدار کنند و به‌سادگی نمی‌شود با یک گفت‌وگوی زومی یا اسکایپی سروته‌اش را هم آورد.» احتمالاً به همین دلیل است که قراردادهای مختلفی پیش از نمایش فیلم‌ها بسته شده‌اند، به‌ویژه با در نظر گرفتن این واقعیت که اهالی سینما از چنین امکانی پس از شیوع کرونا بی‌نصیب بودند. به عنوان مثال «سونی پیکچرز کلاسیکز» حقوق پخش جهانی مستند لوکا گوادانینو درباره سالواتوره فِراگامو با عنوان «سالواتوره: کفاش رؤیاها» / Salvatore: Shoemaker of Dreams را پیش از اولین نمایش جهانی‌اش خرید یا فیلم «لاچی» / Lacci به کارگردانی دانیئله لوکِتی ایتالیایی که جشنواره را افتتاح کرد و کمپانی‌های منطقه‌ای مختلفی حقوق پخش محدودش را در کشورهای متفاوت خریده‌اند.

  • ایندی‌وایر