هنروتجربه: مهدی برزکی کارگردان فیلم کوتاه «عزیز» که این روزها در هنروتجربه اکران شده است،در گفت‌وگویی از ایده اولیه فیلم، سختی تولید، گویش متفاوت فیلم و نگاه شخصی‌اش به سینما می‌گوید.

مهدی برزکی نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه «عزیز»  درباره ایده اولیه این فیلم به ایسنا گفت: «ایده اصلی این فیلم، دغدغه چندین ساله‌ام بود، چراکه این موضوع را در تجربه زیسته خودم دیده بودم و دنبال فرصتی بودم که آن را به تصویر بکشم. این فیلم برشی از یک مراسم است که در این مراسم یکسری قضاوت‌ها و پنهان‌کاری‌ها سبب می‌شود روابط انسانی که می‌تواند بین انسان‌ها درست تعریف شود، به‌هم بریزد».

در ادامه این کارگردان درباره ریسک استفاده از عوامل کمتر شناخته شده سینمایی و نابازیگر در فیلمش نیز توضیح داد: «اگر فیلم‌ساز به خود و کارش مطمئن نباشد و انتخاب درستی نداشته باشد، فیلمش حتما ضربه خواهد خورد و خروجی خوبی نخواهد داشت. این انتخاب، به گذشته، تجربه و مولف بودن فیلم‌ساز که نقش‌ها را می‌شناسد، برمی‌گردد و فیلم‌ساز با توجه به تجربه‌اش در این زمینه، می‌تواند از نابازیگرها استفاده کند. اگر فیلم‌ساز، باور و ایمان به کار نداشته باشد و نداند چه کاری درست است و چه کاری غلط، نمی‌تواند از نابازیگرها، بازی خوبی بگیرد و شکست می‌خورد. به همین دلیل برخی فیلم‌سازان داستانی، به سراغ بازیگر می‌روند که خیال‌شان بابت بازی جلوی دوربین آن‌ها راحت باشد و کمترین تلاش برای بازی گرفتن را انجام می‌دهند».

این فیلم‌ساز جوان با تاکید بر این‌که فیلم کوتاه ظرفیت ریسک‌پذیری بالایی دارد، توضیح داد: «این موضوع به نظر من یک چالش محسوب می‌شود و من این چالش را دلنشین می‌دانم. اینکه در فیلم کوتاه امکان ریسک کردن و استفاده از نابازیگر وجود دارد و هر چه از عوامل و آدم‌های غیرحرفه‌ای استفاده شود به نظر من به همان میزان امکان دیده شدن بیشتر خواهد شد؛ چون فیلمی بی ادعا تولید می‌شود که حرفی برای گفتن دارد و در واقع توانمندی‌های فیلم‌ساز نیز به رخ کشیده می‌شود».

برزُکی خاطرنشان کرد: «این نکته که قابل توجه است که من در فیلم کوتاه «عزیز» از بازیگرهای بومی شهر کاشان که شهر خودم است، استفاده کردم و خیلی خوشحالم که این بازیگرها نیز در سطحی بودند که با بزرگان عرصه فیلم کوتاه رقابت کنند. بنابراین  استفاده از بازیگر و عوامل حرفه‌ای را می‌پسندم اما این‌ها به تنهایی، امتیاز و شرایط کافی برای موفقیت به همراه ندارد چراکه هم هزینه تولید فیلم بالا می‌رود و هم ممکن است در رقابت، از بقیه آثار جا بمانند.فیلم کوتاه در بسیاری مواقع بازگشت سرمایه برای فیلم‌ساز در بر نخواهد داشت و به همین دلیل این عرصه محلی برای ریسک کردن و کشف و بروز استعداد است».

این فیلم‌ساز جوان که با فیلم «عزیز» در سی و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی را دریافت کرد، درباره نگاه شخصی‌اش به سینما گفت: «نگاه من نسبت به سینما و سینمای شخصی‌ام، نگاهی متفاوت و هنری است و تجاری نیست. من به دنبال سینمای اندیشه و سینمای شفابخش هستم، سینمایی که مخاطب را وادار به تفکر کند، سینمایی که به مخاطب راه را نشان ندهد اما ایجاد پرسش کند.سینما را محلی برای خودنمایی و شهرت نمی‌بینم و به همین دلیل در «عزیز» و دیگر فیلم‌هایم نیز چنین روندی را ادامه می‌دهم. فیلم جدید من نیز همین ویژگی‌ها را دارد و پرسش‌گری می‌کند؛ در فیلمی که در حال کار هستم نیز از بازیگر و عوامل آماتور استفاده کردم اما در روند کار از جمله حرکت دوربین، میزانسن، دکوپاژ و فضاسازی و تدوینش، آماتوری در آن نمی‌بینید».

او درباره سختی کار تولید فیلم کوتاه «عزیز» با بودجه کم نیز توضیح داد: «پروژه «عزیز»، پروژه سختی بود از این جهت که میزان روزهای پیش تولید زیاد بود و خیلی‌ها نسبت به فیلم ساختن، آگاه نبودند؛ بازیگرها به ویژه کودکانی که در کار حضور داشتند، برای اولین بار جلوی دوربین می‌آمدند و به همین دلیل تنها یک ماه شاهد کار ما بودند تا با فضای کار آشنا شوند. در واقع ما آموزش همراه با کار برای آن‌ها داشتیم یعنی آموزش می‌دادیم و صبر می‌کردیم تا از آن‌ها بازی بگیریم تا لحن درستی را بیان کنند. استفاده از تعداد زیاد هنروران بومی نیز مطرح بود که ساعت‌های زیادی برای تمرین گذاشتیم و در شهرستانی که تجهیزات و امکانات در سطح پایین است و هزینه بالایی نمی‌توانستم داشته باشم، همه این‌ها جزء سختی‌های کار محسوب می‌شد».

برزُکی درباره گویش متفاوت این فیلم نیز گفت: «گویشی که در «عزیز» استفاده شد، گویش رایج شهر ابوزیدآباد کاشان است و خیلی‌ها درباره این گویش از من سوال پرسیدند و برایشان جالب بود. به نوعی می‌توان گفت که به وسیله این فیلم، توانستیم این گویش و فرهنگ این منطقه را احیا کنیم».

این کارگردان در پایان درباره اکران فیلم های کوتاه در گروه سینمایی هنروتجربه نیز بیان کرد: «این‌که گروه سینمایی هنروتجربه به صورت پکیجی فیلم‌های کوتاه را به نمایش می‌گذارد، اتفاق امیدوارکننده برای فیلم‌سازان سینمای کوتاه به حساب می‌آید».

برچسب‌ها: