هنروتجربه: صدابردار فیلم کوتاه «گاو آمریکایی» که در هنروتجربه درحال اکران است، می‌گوید فضای کاملا طبیعی، بکر و ناتورالیستی حاکم بر این فیلم باعث جذابیت این اثر شده است.

حسین شبانکاره، صدابردار و صداگذار فیلم کوتاه «گاو آمریکایی» درباره همکاری خود با این پروژه به خبرگزاری موج گفت: «آسمان طوسی، کارگردان این فیلم کوتاه را از قبل می‌شناختم و سال‌های گذشته نیز قرار بود در یک پروژه‌ای باهم همکاری داشته باشیم که میسر نشد. زمانی که قرار باشد در کاری حضور داشته باشم حتما باید فیلم‌نامه آن را بخوانم. فیلم کوتاه «گاو آمریکایی» هم از این قاعده مستثنی نبود و زمانی که کارگردان، فیلم‌نامه این اثر را برای من ارسال کرد به دلیل آنکه قصه بسیار جذاب و درست نوشته شده بود، حضور در این پروژه را پذیرفتم».

صدابردار «گاو آمریکایی» با اشاره به این‌که آسمان طوسی دقیقا می‌دانست از کار خود چه می‌خواهد، افزود: «کارگردان «گاو آمریکایی» کاملا به فضای کاری خود مسلط بود و قبل از شروع تصویربرداری به لوکیشن‌ها سرزده، با مردم روستا کاملا آشنا شده و با آن‌ها ارتباط برقرار کرده بود».

شبانکاره با بیان این‌که کارگردان این فیلم کوتاه کاملا بر فرهنگ آن منطقه اشراف پیدا کرده بود، تاکید کرد: «انتخاب درست لوکیشن و بازیگر برای باورپذیر بودن فضا در سینمای موضوعی اساسی و بسیار کلیدی است. که این دو رکن در «گاو آمریکایی» به وضوح قابل مشاهده بود و به کارگردان کمک کرد تا کار را پیش ببرد».

او درباره کار در فضای جنوب گفت: «خود من اصالتا جنوبی هستم و به جغرافیا آن منطقه کاملا آشنا و مسلط هستم اما ساکنان آن منطقه‌ای که کار در آنجا تصویربرداری شد، عرب‌های عراق بودند که مدت‌هاست به ایران مهاجرت کرده‌اند به همین دلیل برقراری ارتباط با آن‌ها سخت‌ بود، اما موفق شدیم مدتی را به خوبی در کنار یکدیگر کار کنیم».

این صدابردار سینما درباره ویژگی‌های کار در این فیلم عنوان کرد: «یکی از کاراکترهای این فیلم یک گاومیش بود که طبیعتا به دلیل آنکه ما امکان برقراری دیالوگ با این حیوان را نداشتیم، کنترل این حیوان برای کار سخت و پیچیده بود. این موضوع کمی کار را سخت می‌کرد و به یاد دارم سر همین مساله نیز آسمان طوسی بسیار اذیت شد تا بتواند در لوکیشن مورد نظر کار را انجام بدهد. ضمن این‌که ما باید یکسری افکت‌ها و صداهایی را از گاومیش‌ها ضبط می‌کردیم که کار راحتی نبود و نیاز به صبوری داشت چراکه گاومیش‌ها نمی‌توانستند در زمان موردنظر ما صدای دلخواه را داشته باشد. یک زمان‌هایی خود من پس از اتمام فیلم‌برداری بالای سر گاومیش‌ها می‌ماندم تا صدای مورد نظر را برای استفاده در کار ضبط کنم».

او در ادامه با بیان اینکه اگر مخاطبان سینما به دنبال یک داستان گرم و جغرافیای جدید هستند، می‌توانند «گاو آمریکایی» را تماشا کنند،گفت: «فضای کاملا طبیعی، بکر و ناتورالیستی حاکم بر «گاو آمریکایی» باعث جذابیت آن شده است و مخاطب را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این ناتورالیسم حاکم بر این فیلم کوتاه مانند ناتورالیسم حاکم بر داستان‌های صادق چوبک است. همچنین «گاو آمریکایی» یک رابطه جدیدی را بین انسان و حیوان تعریف کرده است که می‌تواند برای مخاطب جذاب باشد و به تماشای آن بنشیند».

شبانکاره درباره توجه به سینمای جنوب و قصه‌های آن منطقه اظهار کرد: «در سال‌های گذشته کارگردانان زیادی از جمله ابراهیم گلستان، ناصر تقوایی، امیر نادری، خسرو سینایی و….کارهای جدی و بسیار خوبی در جنوب ساخته‌اند، اما مساله این است که جغرافیای وسیع جنوب علاوه بر قصه‌ها و فضای ناتورالیسم یک فضای وهم آلود و خیالی نیز دارد که ترکیب این دو در نوشته نویسندگان و شاعران جنوب مانند احمد محمود، منوچهر آتشی، صادق چوبک نیز انعکاس پیدا کرده است».

او با اشاره به این‌که جغرافیای جنوب یک جغرافیای خشن است، توضیح داد: «این جغرافیای خشن در بسیاری از مواقع به جای افراد بر زندگی آن‌ها حکومت می‌کند. در عین حال یک سخاوتمندی بین مردم آن منطقه وجود دارد که به دلیل بهره‌مند بودن از دریا است. همه این موارد نشان از این موضوع دارد که جنوب به دلیل وسیع بودن هنوز قصه‌ها، فضاها، فرهنگ ها و….هنوز جا برای کار زیاد دارد که امیدوارم فیلم‌سازان توجه بیشتری نسبت به این منطقه داشته باشند».