هنروتجربه-سعید حضرتی: «اکو» دومین فیلم کوتاه مهین صدری، بازیگر، نویسنده و کارگردان تئاتر است که در بسته نمایش «بازگشت کوتاه» همراه پنج فیلم کوتاه دیگر در سینماهای هنروتجربه در حال اکران است. صدری از اعضای گروه تئاتر مهر است که نخستین فیلم کوتاه خود با نام «پیروزی اراده» را ۲۰ سال پیش ساخت، فیلم کوتاهی که در جشنواره انجمن سینمای جوان هم به‌ نمایش درآمد. فیلم کوتاه ۱۳ دقیقه‌ای «اکو» هم‌چنین نخستین حضور ترانه علیدوستی، بازیگر مطرح سینمای ایران در یک فیلم کوتاه محسوب می‌شود.

مهین صدری درباره شروع فعالیتش در سینما به سایت هنروتجربه گفت: «فیلم «پیروزی اراده» را سال‌ها پیش در انجمن سینمای رشت ساختم. در آن زمان کم سن بودم و به انجمن رفت و آمد داشتم و فیلم کوتاه زیاد می‌دیدم. بعد از آن به تهران آمدم و مشغول تحصیل شدم و سال‌ها در تئاتر در زمینه‌های بازیگری، نمایش‌نامه‌نویسی و کارگردانی فعالیت داشتم. فروردین سال پیش ایده «اکو» به ذهنم آمد و نوشتم و خیلی سریع در خرداد ماه فیلم‌‌برداری را شروع کردم».

صدری درباره انتخاب ترانه علیدوستی برای بازی در  نقش شخصیت اصلی «اکو» عنوان کرد: «ترانه علیدوستی علاوه بر این‌که بازیگر درخشانی است، صورت گریم‌پذیری دارد و می‌تواند نقش‌هایی با سنین پایین و میان‌سال را بازی کند. ترانه علیدوستی با متن‌هایی که نوشته بودم و بازی‌هایم در تئاتر آشنایی داشت و همدیگر را می‌شناختیم. به همین دلیل وقتی پیشنهاد بازی به او دادم قبول کرد».

تجربه تئاتری من از این جهت کمک کرد که با خیلی از عواملی که فیلم «اکو» را ساختم آشنایی داشتم و به من اعتماد کردند و می‌دانستند از عهده‌ اجرای فیلم‌نامه‌ای که می‌نویسم برمی‌آیم. اعتماد بخش مهمی از کار من بود و این اعتماد در فیلم بسیار کمک‌کننده بود

این کارگردان ادامه داد: «سال‌ها در تئاتر با بازیگران حرفه‌ای کار کرده‌ام و از این جهت تجربه کارگردانی «اکو» برایم سخت نبود. فیلم کوتاه «اکو» بیشتر فرمالیستی است و در آن خیلی درگیر بروز احساسات و شخصیت‌پردازی نشدیم. من خیلی زیاد به بازیگر اعتماد می‌کنم و خوبی کار با بازیگر حرفه‌ای هم این است که سریع متوجه خواسته‌ کارگردان می‌شود و فقط کافی است بگویید اینجا آرام‌تر و یا سریع‌تر باشد».

صدری درباره تاثیر فعالیت تئاتری خود در کارگردانی فیلم بیان کرد: «تجربه تئاتری من از این جهت کمک کرد که با خیلی از عواملی که فیلم «اکو» را ساختم آشنایی داشتم و به من اعتماد کردند و می‌دانستند از عهده‌ اجرای فیلم‌نامه‌ای که می‌نویسم برمی‌آیم. اعتماد بخش مهمی از کار من بود و این اعتماد در فیلم بسیار کمک‌کننده بود».

«اکو» تولید شده در دفتر سینمایی فرش فیلم است. صدری درباره این همکاری عنوان کرد: «مرتضی فرشباف را از خیلی وقت پیش می‌شناختم و کارهای همدیگر را دنبال می‌کردیم. همان موقع که ایده فیلم را داشتم و هنوز متن کاملی نداشتم با فرشباف و عوامل دیگر صحبت کردم و به تدریج فیلم‌نامه هم تکمیل شد و وارد مرحله پیش‌تولید شدیم. مرتضی فرشباف مشوق من بود و با او مشورت می‌کردم و حضورش تاثیر بسیار خوبی در روند تولید داشت».

او در پاسخ به این سوال که آیا کارگردانی در سینما را می‌دهید یا نه؟ گفت: «بله صددرصد ادامه می‌دهم. اتفاقا فیلم‌نامه آماده‎ای داشتم و می‌خواستم آن را بسازم که به دلیل شیوع ویروس کرونا و شرایط پیش آمده ساخت آن به تعویق افتاد. عوامل فیلم واهمه داشتند با این شرایط سرکار حاضر شوند و به دلیل این‌که در فیلم جدیدم بچه‌ای کوچک باید حضور می‌داشت، ترجیح دادم فیلم‌برداری را عقب بیاندازم. و چون فضای فیلم زمستانی است در صورت مهیا شدن شرایط، زمستان امسال فیلم‌برداری خواهم کرد».

گروه هنروتجربه با اکران فیلم‎های کوتاه و مستند و هنری، موقعیت عالی را در اختیار فیلم‌سازان مستقل قرار می‌دهد که ارتباط بی‌واسطه‌ای با مخاطب و تماشاگران داشته باشند. ای کاش هنروتجربه امکان تبلیغات بیشتری داشته باشد تا بتواند سالن‌های بیشتری را در اختیار فیلم‌ها قرار بدهد

صدری ضمن اشاره به بازخوردهای خوب نمایش فیلم، درباره تجربه اکران «اکو» در گروه هنروتجربه عنوان کرد: «گروه هنروتجربه با اکران فیلم‌های کوتاه و مستند و هنری، موقعیت عالی را در اختیار فیلم‌سازان مستقل قرار می‌دهد که ارتباط بی‌واسطه‌ای با مخاطب و تماشاگران داشته باشند. ای کاش هنروتجربه امکان تبلیغات بیشتری داشته باشد تا بتواند سالن‌های بیشتری را در اختیار فیلم‌ها قرار بدهد. من به دلیل کارهای دیگری که درگیر آن‌ها هستم زیاد نتوانستم پیگیر نمایش «بازگشت کوتاه» باشم و دوستان دیگری که در این بسته نمایش فیلم داشتند تمام زحمات آن را بر عهده داشتند و از تمامی آن‌ها تشکر می‌کنم و هم‌چنین از جعفر صانعی‌مقدم، مدیرعامل هنروتجربه ممنون هستم که دلسوزانه پیگیر اکران بودند و شرایط مناسبی را مهیا کردند».

صدری در پایان درباره اکران آنلاین در میان همه نابسامانی‌هایی که با شیوع کرونا برای سینماها پیش آمد، گفت: « اکران آنلاین حتی در شرایط عادی هم در بسیاری از کشورها یکی از بسترهای مهم و رسمی عرضه فیلم است و تثبیت این ظرفیت می‌تواند برای سینمای ایران فرصت‌های تازه‌ای را رقم بزند. به طور قطع این نوع اکران در کشور ما هم مورد توجه قرار خواهد گرفت. با تمام ظرفیت‌های بالای اکران آنلاین معتقدم اکران آنلاین فیلم‌های کوتاه بعد از اکران عمومی فیلم‌ها می‌تواند موثر و مفید باشد».

برچسب‌ها: