هنروتجربه:کارگاه «بازنگری در عناصر فیلم کوتاه با تاکید بر کارگردانی» با حضور مجید برزگر در استان گلستان برگزار شد.

به گزارش سایت هنروتجربه به نقل از ستاد ارتباطات و اطلاع رسانی چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی، کارگاه «بازنگری در عناصر فیلم کوتاه با تاکید بر کارگردانی» از سری برنامه‌های آموزشی چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی در سالن نگاه تالار فخر الدین اسعد گرگانی شهر گرگان برگزار شد.در این کارگاه که طی دو روز(۲۷ و ۲۸ شهریور) با رعایت پروتکل های بهداشتی و با ظرفیت محدود و به همت انجمن سینمای جوانان ایران برقرار بود، مجید برزگر نویسنده، تهیه کننده و کارگردان سینما به عنوان مدرس حضور یافت.

در این کارگاه دو روزه مجید برزگر پیرامون مباحثی چون شباهت‌ها و تفاوت‌های سینمای ایران با سینمای جهان، مرور مشخصه‌ای آثار ماندگار سینما، بازی گرفتن از بازیگران، جایگاه فیلم کوتاه در ایران و جهان، نحوه مطلوب پیچینگ و نگارش طرح جامع داستانی، جریان سینمای آزاد به عنوان سینمای آوانگارد در ایران و سردمداران آن و تغییر جریان عمده روایت در سینما از دانای کل به اول و دوم شخص صحبت کرد.

او در بخشی از این کارگاه که به آموزش پیچینگ اختصاص داشت، خطاب به هنرجویان عنوان کرد:«در جلسه پیچینگ ضرورت ساخت فیلم از سوی فیلم‌ساز توضیح داده می‌شود چراکه وقتی برای فیلم‌ساز تعریف مشخصی از هدف و ضرورت ساخت اثرش وجود داشته باشد، برای تهیه‌کننده نیز این مهم روشن خواهد شد. شناخت عمیق فیلم‌ساز از موضوع ثابت می کند که هیچ کس جز او لیاقت ساخت آن اثر را ندارد».

برزگر با اشاره به مراحل تکمیل یک فیلم‌نامه از لاگ لاین یا ایده دو خطی، سیناپس، طرح گسترش یافته و فیلم‌نامه بدون دیالوگ تا فیلم‌نامه کامل، به نمایش نسخه‌ای از یک طرح سینمایی برای ارائه در جلسه پیچینگ پرداخت. این کتاب‌چه دیجیتال شامل مواردی از جمله پیش‌بینی نوع دوربین مورد استفاده در تولید، لحن و ویژگی‌های اثر، لنزهای کاربردی، لاگ لاین، تصاویر، لوکیشن‌های مورد نظر، یادداشت و بیوگرافی کارگردان، نویسنده، مدیر فیلم‌برداری و… می‌شد.

او سپس درباره کاربرد این اطلاعات توضیح داد:«همه این اطلاعات بر این‌که چه ضرورتی برای ساخت یک فیلم وجود دارد، تاکید می‌کند. برای خود من در مقام تهیه‌کننده در پیچینگ و طرحی که می‌خوانم حال و هوای اثر مهم است نه عکس کارگردان از خودش در پشت صحنه! بیشتر می‌خواهم بدانم مثلا وقتی او درباره لانگ‌شات و کادر اسکوپ صحبت می‌کند، دقیقا درباره چه حرف می‌زند. بنابراین می‌توان از نقاشی‌ها، فیلم‌های ایرانی و خارجی دیگر وام گرفت تا به ایجاد تصویر روشن‌تری برای مخاطب از اثر کمک کرد».

نکته دیگری که در این کارگاه‌ها مطرح شد مرتبط با کمرنگ شدن روایت دانای کل در سینما نسبت به دهه‌های اولیه پیدایش این هنر بود.برزگر در این زمینه توضیح داد:« اوایل قرن ۲۰ در ادبیات جنبش‌های زیادی راه افتاد و عموما در این جنبش‌ها راوی دانای کل و سوم شخص همه نکات را می‌دانست و بر رویدادهای گذشته اشراف داشت و یک‌باره صفحات زیادی از یک رمان یا کتاب به شرح این تسلط اختصاص می‌یافت. در این مقطع تاریخی این سوال مطرح شد که راوی مگر خداست که همه چیز را می‌داند؟! و پاسخ به این چالش ایجاد شده این بود که اگرچه راوی ممکن است قهرمان یا کسی باشد که در قصه از مردم دستگیری و به آن‌ها کمک کند اما این خصلت او باید در کنش و واکتش فیلم مطرح شود. تا این‌که دو نویسنده و سینماگر فرانسوی به نام‌های آلن رب گریه و مارگریت دوراس و هم‌چنین محمدتقی غیاثی با بازخوانی اندیشه رب گریه در کتاب «قصه نو، انسان طراز نو» در ایران روایت دانای کل را به سمت اول و دوم شخص پیش بردند».

سینمای مستقل و ضرورت حمایت از آن هم نکته دیگری بود که برزگر درباره آن صحبت کرد. او این مهم را وظیفه دولت دانست و تاکید کرد:«شاید مجموع هزینه هر چهار فیلم من دستمزد یک بازیگر معروف باشد! بنابراین کسی فرش قرمزی برای تولید این جنس فیلم‌ها پهن نمی‌کند و مشخص است که دولت موظف است و باید از سینما حمایت کند زیرا آنانی که این روزها به قدر همت خود کاری برای فرهنگ و هنر می کنند، دست تنها هستند».

برزگر در ادامه به تاریخچه جنبش آوانگارد سینمای آزاد در تاریخ سینمای ایران نیز اشاره داشت:«سینمای آزاد نیز جنبش آوانگارد بسیار مهمی در سینمای ایران است که در سال‌های ۴۷ و ۴۸ آغاز شده و تا یک دهه بعد ادامه یافت. این جنبش در همین سال‌ها با مدیریت فریدون رهنما و آثار تاثیرگذارش از جمله فیلم‌های سینمایی و کتاب «واقعیت‌گرایی فیلم»، تعداد بیشماری فیلم هشت میلی‌متری می‌سازد. سینمای آزاد در اوج فعالیت خود فیلم‌سازان و نمایندگانی در شهرهای مختلف داشته که دوربین را برای یکدیگر به شهرهای مختلف پست می‌کرده‌اند. برای مثال کیانوش عیاری و داریوش عیاری در اهواز، زاون قوکاسیان در اصفهان، حسن بنی‌هاشمی در بندرعباس، عبدالله باکیده در همدان، ناصر غلامرضایی در خرم آباد و… نمایندگان این سینما بوده‌اند. این دوره از سینما بسیار پر رونق بود و متاسفانه از بسیاری از فیلم‌هایش تنها یک نسخه موجود است که پژوهش‌گرانی در حال یافتن آن‌ها هستند».

چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی به دبیری سعید نجاتی با محوریت موضوع سیره علمی و عملی امام رضا علیه السلام به همت و مشارکت سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد بین المللی امام رضا علیه السلام و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان اسفند ماه امسال در شهر گرگان برگزار می‌شود.