
ناصر پویش:استقبال از «شهر سوخته» با توجه به شرایط این روزها خوب بودهاست
هنروتجربه:ناصر پویش میگوید همیشه بهت و حیرتی نسبت به شهر سوخته و اتفاقاتی که در آن رخ داده است، داشتهام. مهمترین ویژگی مردمان این شهر صلحجویی و نبود سلاح جنگی در تمدنی بوده که ۱۴۰۰ سال دوام آورده است. باید به شهر سوخته و جیرفت توجه ویژه شود شاید اصلاً روزی بفهمیم که تمدن بشری از همین ۲ نقطه آغاز شده است.
ناصر پویش کارگردان مستند سینمایی «شهر سوخته» که این روزها در گروه سینمایی هنروتجربه در حال اکران است درباره این مستند به مهر گفت: «تصمیم برای اکران این فیلم در این بازه زمانی منحصر به من نبود بلکه هنروتجربه این زمان را به ما اعلام کرد. در واقع یک مدت ۱۰ روزه برای من مشخص کردند و من سعی کردم «شهر سوخته» را به اکران برسانم. ضمن اینکه ما تصوری از اینکه قرار است در آینده چه اتفاقی رخ بدهد، نداریم. از همین رو فکر کردیم هرچقدر هم شرایط بد باشد، بهتر است فیلم به نمایش گذاشته و دیده شود».
او افزود: «استقبال از «شهر سوخته» به نسبت اینکه یک فیلم مستند است و با توجه به شرایطی که بر جامعه حاکم است به نظرم بد نبوده است. یکی از دوستانم هم که فیلم را در سینما هویزه شهر مشهد دیده بود میگفت، این سینما ۶ سالن دارد که کلاً ۲۰ نفر برای نمایش فیلمهای مختلف در این ۶ سالن به سینما آمده بودند. با یک جمع و تفریق ساده به نظرم تعداد مخاطبان «شهر سوخته» بد نبوده است».
این کارگردان در بخش دیگری از صحبتهایش درباره اکران فیلم در شرایط فعلی اشاره داشت:«ما در شرایط کرونایی هستیم که از نظر فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و… بسیار عجیب و غریب است، این مسایل منفک از هم نیستند. در چنین شرایطی کارهایی هم که انجام میدهیم تراژیک است. وارد جریانی میشویم که به ما تحمیل میشود و گاهی مجبوریم به آنها تن بدهیم. از همین رو در شرایط نرمالتر شاید کارگردانها هم به خود بگویند بهتر است فیلم را بگذاریم تا در فرصت بهتری به نمایش بگذاریم ولی ما هیچ ذهنیتی از آینده نداشتیم و با توجه به اتفاقاتی که در حاشیه رخ میدهد ترجیح میدهیم از فضاهایی که به ما اختصاص میدهند نهایت استفاده را ببریم».
او در بخش دیگری از صحبتهایش بیان کرد: «من حدود ۱۵ فیلمنامه کامل دارم و همیشه در پی سرمایهگذار و حمایتهایی بودم که معمولاً از ما نمیشود. فیلمسازان مستقل همیشه در انتهای صف قرار دارند، هرکجا که میرویم به ما میگویند بودجه نداریم اما بعد از مدتی میبینیم اتفاقاً بودجه وجود دارد ولی این بودجه برای ما نیست».
پویش در ادامه با اشاره به نمایش آنلاین فیلمهای هنروتجربه عنوان کرد: «ما سینمای بدنهای با زرق و برقهای مخصوص به خودش را داریم که این پلتفرمهای اکران آنلاین هم برای همان دست فیلمهاست اما وقتی یک فیلم هنروتجربهای برای قضاوت در اختیار آنها قرار میگیرد، بسیار برخورد غیرفرهنگی با ما میشود و ارقام عجیب و غریبی پیشنهاد میدهند.با این برخورد کاسبکارانه دوستان در این پلتفرمها، ترجیح میدهم فیلمم را آتش بزنم ولی وارد مذاکره با آنها نشوم. رقمهای پیشنهادی آنها برای خرید حق پخش فیلم بسیار خجالتآور است یعنی این رقم برابر با رقم یک اکران دانشگاهی است. یا آنها از جریان ساخت فیلم بیاطلاع هستند یا سیاستگذاریها آنقدر ولنگ و باز است که چنین اجازهای به دستاندرکاران پلتفرمها داده میشود. خاطرم هست که در دهه ۷۰ به قدری فضای فرهنگی در کشور حاکم بود که فیلمها با نام کارگردانان، نویسندگان و فیلمبرداران شناخته میشدند ولی حالا فیلمها با نام سلبریتی ها، تهیهکنندگان و جریان سرمایه شناخته میشود».
این کارگردان ادامه داد: «شهر سوخته فیلمی مربوط به میراث فرهنگی است اما مدیران این مجموعه کاملا بیگانه با این موضوع هستند. من با هزینه شخصی خودم فیلمی درباره شهر سوخته ساختهام، استادانی که در آنجا کاوش میکنند و چند مدیر آمدهاند، فیلم را دیده و گفتهاند کار خوبی است ولی وقتی بحث حمایت میشود مسئولان به یکباره غیب میشوند و حتی تماسهای ما را پاسخ نمیدهند».
او در پایان گفت: «من همیشه بهت و حیرتی نسبت به شهر سوخته و اتفاقاتی که در آن رخ داده است، داشتهام. مهمترین ویژگی مردمان این شهر صلحجویی و نبود سلاح جنگی در تمدنی بوده که ۱۴۰۰ سال دوام آورده است. باید به شهر سوخته و جیرفت توجه ویژه شود شاید اصلاً روزی بفهمیم که تمدن بشری از همین ۲ نقطه آغاز شده، از سوی دیگر «شهر سوخته» یک فیلم مستقل است شاید در ظاهر یک موضوع باستان شناسانه داشته باشد اما در بطن آن سعی کردهایم به روح مردم در گذشته این شهر، نزدیک بشویم به طوری که حدود ۴۰ دقیقه از فیلم تصاویر بازسازی شده است».