هنروتجربه: بهروز نشان تهیه‌کننده «کیارستمی و عصای گمشده» از شکل گیری ایده ساخت این مستند با ایلنا گفت‌وگویی داشته است که می‌خوانید.

بهروز نشان درمورد تهیه‌کنندگی «کیارستمی و عصای گمشده» گفت:« محمودرضا ثانی کارگردان فیلم دوست دوران کودکی من است که در آبادان با یکدیگر دوست شدیم. محمودرضا یک جشنواره بین‌المللی برگزار می‌کرد که در یکی از دوره‌های این جشنواره آقای کیارستمی یک کارگاه آموزشی در این جشنواره برگزار کردند. تصاویری که محمودرضا از این کارگاه گرفته بودند قابلیت تبدیل به یک مستند را داشت و در همان مقطع با آقای کیارستمی صحبت کرده بود و ایشان هم موافق ساخته شدن این مستند بر اساس فیلم‌های گرفته شده بودند. چند سال بعد از فوت آقای کیارستمی یک روز در دفتر محمودرضا ثانی راش‌های گرفته شده را دیدیم و تصمیم گرفتیم آن‌ها را تبدیل به مستند کنیم. تفاوتی که بین تصاویر ضبط شده توسط محمودرضا ثانی از آقای کیارستمی نسبت به دیگر تصاویری که تا امروز از ایشان منتشر شده بود وجود داشت این بود که این تصاویر یک وجه کاملا آموزشی دارد که خیلی برای علاقمندان به سینما و جوان‌هایی که عاشق سینما هستند مفید است. ضمن اینکه این فیلم بعد از چند دهه از ساختش هم می‌تواند به خوبی دیده شود و نسلی که آقای کیارستمی را ندیدند وقتی این فیلم را ببینند مثل این است که سر کلاس‌های ایشان نشسته‌اند. یک مزیت دیگر این فیلم این است که ما در خلال آموزش سینما توسط آقای کیارستمی چند تا فیلم کوتاه که توسط هنرجویان ایشان ساخته شده است را می‌بینیم. یعنی صفر تا صد تولید یک فیلم را می‌بینیم. به‌علاوه یک فیلمی که آقای کیارستمی در این فیلم می‌سازند که یک فیلم کوتاه بسیار جذاب و دوست داشتنی است«.

نشان درمورد استفاده از راش‌های کلاس کیارستمی در این مستند و ارتباطش با سابقه مطبوعاتی اش گفت: «طبیعی است که سابقه حضورم در مطبوعات در تهیه این مستند خیلی کمکم کرد. اهالی رسانه وقتی در جایی قلم می‌زنند، به دلیل اینکه بیرون از ماجرای تولید نسبت به آن اشراف دارند خیلی خوب می‌توانند نقاط قوت ساخته‌ها و تولیدات هنری را متوجه شوند. آن‌ها خیلی خوب می‌توانند درک کنند که مخاطب بر اساس شرایط روز چه چیزی را نیاز دارد. من به نظرم آمد در دوره‌ای که در آن قرار داریم همه انسان‌ها در تلاشند که روی خودشان سرمایه‌گذاری کنند تا یک موضوع جدید و یک تخصص تازه را بیاموزند تا یک جایی از زندگی به کارشان بیاید. الان در دنیا اقبال به سمت آموزش بسیار زیاد است و توسعه نیروی انسانی بر اساس رشد دانش روز نقطه قوت هر کشوری است. برای همین وقتی قرار است مخاطب به سینما می‌رود و فیلمی را تماشا می‌کند با تماشای آن اثر یک آموزشی هم ببیند که در مسیر زندگی‌اش تاثیرگذار باشد. به نظرم «کیارستمی و عصای گمشده» تلنگر خوبی به افرادی می‌زند که به سینما علاقه دارند و می‌تواند نقطه آغازی برای آموزش بیشتر در این زمینه باشد و انگیزه آن دسته از افراد که نیاز به پذیرش آموزش را درون خود احساس می‌کنند؛ بالا می‌برد. این مستند در بسیاری از جشنواره‌های سینمایی در سراسر دنیا حضور داشته است. بدون اغراق می‌گویم وقتی با تمام مخاطبان این فیلم در جشنواره‌های مختلف روبرو می‌شدم همگی به اتفاق این نظر را داشتند که بعد از تماشای فیلم برای ساخت یک فیلم ترغیب شدیم».

او در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره اکران آنلاین این مستند گفت:«مذاکراتی با چند VOD خارجی انجام دادیم که منتظر پاسخ آن‌ها هستیم. برای اکران آنلاین در ایران هم منتظریم که نمایش آن در سینماها به پایان برسد و بعد از آن برنامه‌ریزی‌ها را نسبت به این موضوع انجام می‌دهیم. به دلیل ماهیت آموزشی مستند فکر می‌کنم بهترین بستر نمایش حضور در پلتفرم‌های VOD است و از این منظر جزو اولویت‌های این مستند خواهد بود تا علاقمندان بیشتری این فیلم را تماشا کنند».