هنروتجربه:حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در گفت‌وگو با برنامه نقد سینما به پرسش‌های مختلفی درباره حضور خود در سازمان و برنامه برگزاری جشنواره فیلم فجر پاسخ داد.

گفت و گوی نقد سینما با رئیس سازمان سینمایی با اشاره به شایعاتی که درباره خداحافظی انتظامی از سازمان و حضور او به عنوان رایزن فرهنگی در کشوری اروپایی مطرح می شود آغاز شد که انتظامی در پاسخ به این موضوع گفت: «اصل صحبت‌ها درباره رفتن من از سازمان درست است، اما زمان آن به این زودی‌ها نیست. احتمالا اتفاق در سال آینده صورت می‌گیرد».

انتظامی هم‌چنین در پاسخ به اینکه راهی کدام کشور خواهد بود، گفت: «البته این موضوع هنوز قطعی نیست صحبت‌ها بر این است که رایزن فرهنگی ایران در وین شوم».

رئیس سازمان سینمایی در ادامه صحبت‌هایش تاکید کرد با خروج دیرتر او از سازمان، احتمالا فرصتی برای خالی بودن سمت ریاست سازمان در جریان تغییر دولت‌ها نخواهد بود.

حسین انتظامی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره موفقیت اکران آنلاین که در شرایط کرونا توجه بیشتری به آن صورت گرفت، گفت: «اکران آنلاین ظرفیت بسیار خوبی است که شرایط باعث شد تا بیشتر دیده شود. این نوع اکران مسیری است که سینما باید به آن سمت برود یعنی برداشت سنتی از سینما که عبارت است از محلی تاریک با تعدادی صندلی و پرده‌ای نقره‌ای طبیعی است که با الزاماتی که از زاویه فضای مجازی به وجود می آید و یا زیست حاشیه این فضا تغییر می کند. متوجه شدیم که هر فیلمی به اکران آنلاین رفت، توفیقاتی داشت».

انتظامی هم‌چنین درباره راهکاری که برای فیلم‌های تولید شده و انباشت آثار در صف اکران در نظر دارند هم توضیح داد: «اتفاقاً همین نکته بحث ماست که در پروانه ساخت‌ها سرعت را کم کنیم تا انباشت فیلم صورت نگیرد البته می‌شود به ظرفیت اکران آنلاین هم توجه کرد، اینکه ریتم نمایش را در سینماها بالا ببریم هم شدنی است. از ظرفیت‌های سالن سازی که طی یکی دو سال گذشته شتاب بیشتری گرفته و به ناوگان سینمایی کشور افزوده شده، هم می‌شود استفاده کرد بنابراین به دیده شدن فیلم‌ها کمک می‌کنند».

او درباره اینکه آیا فیلم‌های تولید شده در سال جاری پاسخگوی برگزاری جشنواره فیلم است، عنوان کرد:« آماری که چند روز پیش از همکاران گرفته‌ام نشان می‌دهد که زمینه برای برگزاری جشنواره وجود دارد البته برای اینکه جواب قاطع بدهیم باید حدود یک ماه دیگر صبر کنیم چون همکاران ما این ایده را دارند که باید به تولید سرعت داده شود که البته ایده درستی است. ما حالا این نگرانی را داریم که کارهای پست پروداکشن به بهمن و اسفند بیافتد که باید به کارها سرعت داد.منطقی این است که جشنواره در همان بهمن ماه برگزار شود یک ایده دیگر این بود که زمان برگزاری را جا به کنیم اما جشنواره فیلم فجر به یکی از نمادهای اصلی جشن‌های انقلاب تبدیل شده و این دست من و شما نیست که تاریخش را جا به جا کنیم. می‌شود مقداری زمان سایر جشنواره‌ها را جا به جا کرد ولی انصافاً برای جشنواره فیلم فجر نمی‌شود. یکی از کارکردهای هر جشنواره‌ای استعدادیابی و دیده شدن است. کما اینکه در یکی دو سال گذشته جوانان چه در عرصه کارگردانی چه تهیه‌کنندگی و… بیشتر دیده شدند».

رئیس سازمان سینمایی درباره دلیل جدا شدن ابراهیم داروغه‌زاده از جشنواره گفت: « داروغه‌زاده اوایل امسال به من گفتند که می‌خواهند فیلم بسازد و به همین دلیل نمی‌توانند در جشنواره باشند. پاسخ من این بود که فیلم‌شان را زودتر بسازند و نهایتا این‌که فیلم‌شان از بخش رقابتی جشنواره خارج شود، اما ایشان بیشتر تمایل به حوزه فیلم‌سازی داشتند که تا انشالله چند روز دیگر پیش تولید فیلم‌شان را شروع می کنند».

او در پاسخ به سوال مجری برنامه نقد سینما مبنی بر این‌که در تابستان ۱۴۰۰ وضعیت سینمای ایران را چطور می بینید؟ آیا رخوت فعلی که حاصل کرونا و نتایج آن است ادامه می‌یابد یا اوضاع بهتر خواهد شد، گفت: «من خوشبین هستم. کرونا به عنوان پدیده‌ای که به شکل غافلگیرکننده خود را به همه جوامع و کل زیست اجتماعی تحمیل کرد یک بهت‌زدگی را سبب شد. هر حوزه‌ای که توانست خودش را زودتر با شرایط جدید تطبیق دهد نشان دهنده هوش بالای آن حوزه بود و سینما نشان داد که هوش بالایی دارد زیرا توانست خود را خیلی سریع با این شرایط تطبیق دهد. بنابراین من خوشبین هستم و حتی اگر کرونا تداوم داشته باشد سینما، تولید، سینماگران و مدیران مرتبط می‌توانند خودشان را تطبیق دهند. ستاد کرونای سازمان سینمایی مشوق‌هایی برای فیلم‌هایی که به اکران آنلاین بپیوندند اعلام کرد، به همین جهت می‌توان امید داشت».

انتظامی درباره این‌که مهم‌ترین کاری که سازمان سینمایی پس از کوچک سازی سازمان (روند و توسعه کوچک سازی) و هم‌چنین توجه به استان‌ها باید انجام دهد،گفت: «خود موارد ذکر شده هنوز به صورت کامل به نتیجه نرسیده است زیرا اگر به نتیجه برسد خیلی اتفاقات مهمی رخ خواهد داد. همیشه در مقام نظر گفته می‌شد باید کوچک سازی و چابک سازی شود زیرا در این‌صورت راندمان‌مان افزایش پیدا می‌کند، اما در عمل نمی‌شد. خوشبختانه با همت و همکاری مدیران سازمان سینمایی این اتفاق آغاز شده است. برای رسیدن به این هدف بعضی بخش‌ها که در دوره‌ای لازم بوده اما الان ضرورتی به بودنشان نیست، ادغام شدند، حذف و کوچک سازی انجام شد. در مورد توجه به استان‌ها هرچقدر انرژی بگذاریم خیلی مهم است. یکی از شعارها و برنامه‌های محوری وزیر ارشاد این است که ایران، تهران نیست. باید از سلایق مختلف استقبال کنیم و اتفاقا باید این موضوع از ما پرسیده شود که برای رسیدن به این شعار چه برنامه‌ای داشته‌ایم. وظیفه ما به عنوان کار مطالعاتی و پژوهشی است که روندهای آینده سینما را پیش بینی کنیم و اتفاقا وظیفه دستگاه‌های دولتی است که هزینه کند، پیش بینی کند و آن‌را در اختیار فعالان قرار دهد تا آنها بتوانند زندگی و تولیدشان را به آن سمت معطوف کنند».

او هم‌چنین در پاسخ به این سئوال که آیا شفافیت موجود در سمفا در مورد اکران آنلاین هم اعمال خواهد شد یا نه، گفت: «شورای صنفی اکران آنلاین مانند شورای صنفی نمایش با همان کارویژه‌ها با هدف کنترل ترافیک اکران و مواردی از این دست تشکیل شده و البته در آنجا علاوه بر تهیه کنندگان و به جای سینماداران صاحبان پلتفرم‌های اکران آنلاین حاضرند و شفافیت در این حوزه توسط آنان انجام خواهد شد».

برچسب‌ها: