هنروتجربه: فیلم « نُه/ The Nine» به کارگردانی شاهین رشیدی این روزها اکران خود را در هنروتجربه آغاز کرده‌است . داستان این فیلم درباره عکاس جوان و مرموزی است که سالانه هشت جوان را انتخاب کرده و به منطقه‌ای دورافتاده می‌برد تا آیین سالانه‌اش را به جا بیاورد. شخصیت‌های قصه اما از سرنوشت هولناکی که انتظارشان را می‌کشد، بی‌خبر هستند. تهیه‌کنندگی «نُه/ THE NINE» را شاهین باباپور و شاهین رشیدی برعهده دارند.

به گزارش سایت هنروتجربه شاهین رشیدی در یادداشتی از چگونگی ساختن فیلم « نُه/ The Nine» و مضمون آن نوشته‌است.

«نزدیک به چهار سال قبل در شمال ایران، مکانی بکر و دست نخورده که بافت جنگلی و مخوف آن تماما حفظ شده بود ، برای ساخت یک فیلم ذهنم را درگیر خودش کرد. لوکیشنی کاملا مناسب که در عین زیبایی‌های فضای جنگلی‌اش می‌توانست ایجاد ترس و اضطراب کند.

ایده اولیه این فیلم از علاقه شخصی من به عکاسی و موسیقی نشات گرفت که رفته رفته تبدیل به قصه و در نهایت فیلم‌نامه شد.

بستر اصلی داستان با وجود این‌که به جنگ جهانی دوم مربوط است، آمیخته با تخیل و فضای ذهنی من به عنوان نویسنده ، ناخداگاه به سمت یک خانواده دانشمند آلمانی و مورد اعتماد هیتلر سوق پیدا کرد که آزمایشگاهی مجهز برای تحقیقات‌شان در خصوص کمک به نازی‌ها در جنگ جهانی دوم ، به شکلی زیرزمینی و در بافت روستایی دور افتاده تاسیس کرده‌اند.

با گذشت نزدیک به صد سال از جنگ‌های جهانی،فجایع آن برای همه تلخ به شمار می‌رود و با این‌که بسیاری از  اتفاقات غیر انسانی آن ، پس از گذشت چند نسل، هنوز  فاش نشده‌است، می‌توان سمت و سوی آن‌ها را حدس زد؛ هم‌چنین با تاثیراتی که جنگ بر روی خوراک، روابط اجتماعی ،آموزش ، روان و نیاز‌های اولیه انسان گذاشت بعد از جنگ جهانی دوم ترویج خرافات در تمام دنیا به خصوص اروپا به شدت قوت گرفت و این عوامل برای پیچیده شدن شرایط بی تاثیر نبود. خرافه‌هایی که بعضا تاکنون نیز شاهد آن‌ها هستیم.

محوریت فیلم سینمایی « The Nine»، حدس و گمان‌هایی در راستای همین فجایع است که با وجود ساختگی بودن ، می‌توان با آن هم‌ذات پنداری کرد.

استفاده از نشانه‌های ساده مانند تکرارکه اگر چه به تنهایی اتفاقی گذرا است اما در قالب یک فیلم ترسناک تاثیر قابل توجهی دارد و تاکید بر المان‌های مختلف که شاید ما در زندگی روزمره به سادگی از کنارشان عبور می‌کنیم اما همین اتفاقات و نشانه‌ها ممکن است جرقه آتشی باشد در انبار پنبه، و باعث فجایع بزرگی شود.

این فیلم به صورت بازی گونه پیش می‌‌رود و این دلیلی است که در نیمه آغازین فیلم مخاطب را با خود هم‌سو می‌کند زیرا این حس برایشان ایجاد می‌شود که می‌توانند عکس العمل شخصیت محوری داستان را حدس بزنند درحالی که این خود قسمتی از بازی است که شخصیت محوری را ساده بپنداریم با ایجاد اختلافاتی در فضاسازی بین نیمه اول و دوم کار ، که از فضای بازی گونه وارد فضای جنایی اثر می‌شویم، معماهایی که در بخش اول کار مخاطب به راحتی از کنارشان عبور می‌کرد ، در بخش دوم مانند تکه‌های پازل کنار هم قرار می‌گیرد و درگیری ذهنی و در نتیجه جذابیت ایجاد می‌کند.

فیلم سینمایی« The Nine»اثری تجربی و مستقل بوده و با استفاده از بازیگران تئاتری و ایجاد فضایی مشابه تئاتر در پشت صحنه ، طراحی میزانسن ، دکوپاژ و فیلم‌برداری با شیوه‌های متفاوت غیر معمول در مدیوم سینما ، سعی داشته در عین تجربی بودن ، فیلمی ‌جذاب و معماگونه برای مخاطبان، به خصوص علاقه‌مندان به آثار هنری و تجربی، بر روی پرده سینما بیاورد».

برچسب‌ها: