هنروتجربه- فاطمه رستمی: امیر اسفندیاری؛ معاون امور بین‌الملل جشنواره جهانی فیلم فجر، در ششمین سالگرد تاسیس موسسه هنروتجربه وجود این گروه را به عنوان فرصتی برای دیده شدن فیلم‌های هنری و مستند معرفی کرد و گفت باید از هنروتجربه حمایت کرد تا فیلم‌سازان مستقل مسیر حرفه‌ای خود را پیدا کنند.

امیر اسفندیاری در ابتدای صحبت‌های خود در مورد لزوم وجود گروهی تحت عنوان هنروتجربه در سینمای کشور به سایت هنروتجربه گفت: «وجود هنروتجربه برای همه ما مبارک است برای این‌که امکانی تازه را به سینمای کشورمان اضافه کرده است. سینمای هنری و مستند و دیگر گونه‌هایی که امکان اکران و دیده شدن نداشتند، در بستر هنرو تجربه می‌توانند دیده شوند و فرصتی برایشان به وجود می‌آید تا مسیر حرفه‌ای خود را در سینمای مستقل دنبال کنند».

این مدیر سینمایی گفت: «بسیاری از اتفاقات مهمی که برای سینمای ایران در عرصه بین المللی رخ داده از همین آثار هنروتجربه بوده است. اشکالی که وجود دارد این است که ما وقتی به سینمای تجاری و مخاطب محور فکر می‌کنیم، دست از سینمای هنری و تجربی می‌کشیم در حالی که وجود هیچ‌کدام نافی دیگری نیست و این نوع سینماها درکنار هم هیچ تناقضی با یکدیگر ندارند».

اسفندیاری ضمن تاکید به لزوم رشد همه جانبه سینما بیان کرد: «کاملا روشن است که سینمای هنری باید در کنار سایرگونه‌های سینمایی رشد کند و کنار هم قرار گرفتن سینمای تجاری و هنری موجب رشد کلیت سینمای کشور می‌شود و نمی‌توان گونه‌های سینمایی را از هم جدا کرد و انتظار پیشرفت داشت. هنروتجربه راه رشد را برای فیلم‌های مستند و تجربی سینمای ایران باز کرده تا در کنار سینمای بدنه دیده و به مخاطب معرفی شوند».

او ادامه داد: «در خیلی از کشورهای دنیا بستری تحت عنوان فیلم‌های هنری و تجربی وجود دارد و ما هم باید حالا که چنین امکانی داریم به خوبی از آن استقبال و حمایت کنیم. این نوع فیلم‌ها نه تنها چیزی را از سینما کم نمی‌کند که باعث شکوفایی آن می‌شود و خلاقیت در کارها را دوچندان می‌کند».

کنار هم قرار گرفتن سینمای تجاری و هنری موجب رشد کلیت سینمای کشور می‌شود و نمی‌توان گونه های سینمایی را از هم جدا کرد و انتظار پیشرفت داشت. هنروتجربه راه رشد را برای فیلم‌های مستند و تجربی سینمای ایران باز کرده تا در کنار سینمای بدنه دیده و به مخاطب معرفی شوند

اسفندیاری درمورد عملکرد شش ساله هنروتجربه با همه کم و کاستی‌هایی که داشته است، گفت: «به نظرم هنروتجربه در این شش سال روند خوبی را طی کرده است، اما در دوره‌هایی از این زندگی شش ساله گاهی نسبت به آن به خاطر اکران برخی فیلم‌ها که می‌توانست در سینمای بدنه هم اکران شود، نقدهایی وارد شده است که تا حدی قابل قبول است البته باید دید دلیل این کار چه بوده است».

او در پایان صحبت‌های خود عنوان کرد: «شاید باید هنروتجربه خیلی بیشتر در انتخاب آثاری که نمایش می‌دهد وسواس به خرج دهد و از فیلم‌هایی که به لحاظ فرم و محتوا در سینمای بدنه مخاطبی ندارند، حمایت کند تا مخاطبانی که این نوع سینما را دوست دارند بتوانند در آن به صورت کاملا تخصصی به تماشای چنین آثاری بنشینند. در واقع هنروتجربه یک فرصت برای سینمای ماست که نباید سوخت شود».