هنروتجربه- فاطمه رستمی: علی کریم در ششمین سالگرد فعالیت هنروتجربه، این گروه سینمایی را هم‌چون بذری می‌داند که نیاز به مراقبت دارد تا موجب عمق فرهنگ و هنر ایران شود.

به گزارش سایت هنروتجربه، علی کریم که فیلم «چاله» به کارگردانی او در هنروتجربه اکران شده است، درمورد این گروه سینمایی گفت: «هنروتجربه عرصه‌ای است که وجود آن چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب خالی بود و باید فضایی برای سینمای دگراندیش و تجربه‌گرا ایجاد می‌شد و هنروتجربه این نیاز را برطرف کرد و درواقع به نظر من هنروتجربه بدهی حکومت‌ها به چنین سینمایی بود. در دولت حسن روحانی و مدیران سینمایی این دوران، بدهی سینما پرداخت شد و هنروتجربه بستری را فراهم کرد تا فیلم‌سازان با ایده‌ها و خلاقیت‌های سینمایی متفاوت در آن دیده شوند».

او در مورد لزوم ادامه روند فعالیت هنروتجربه و وجوه مختلف آن توضیح داد: «بعضی وقت‌ها از واژه‌هایی درمورد هنروتجربه و سایر مسائل هنری استفاده می‌شود که اصطلاحات مدیریتی است و من نمی‌خواهم این واژه‌ها را به کار ببرم، اما آنچه که روشن است، لزوم ادامه حیات این گروه سینمایی است؛ این سینما باید باشد تا با جهان بینی‌ و فضاهای متفاوت رو به رو شویم. جریان سینمای هنری و دگراندیش این‌گونه نیست که امروز بذری بکاریم و فردا برداشت کنیم بلکه شاید اگر امروز بذری کاشتیم چندین سال بعد نتیجه‌اش را ببینیم مثل فیلم‌سازهایی که از دل کانون بیرون آمدند».

کریم ادامه داد: «وقتی جریان فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم بذرهایی کاشته شد و شاید همان موقع نتیجه‌اش به چشم نیامد، اما ثمره این بذر سال‌ها بعد برداشت شد. سینمای تجاری شاید به شیوه‌ای حرکت می‌کند که همان زمان نتیجه‌اش را می‌بینیم، اما درمورد فیلم‌های هنری و تجربی و حتی عرصه هنرهای تجسمی و… این‌گونه نیست و نیاز به زمان دارد».

امروز فقط باید مراقب هنروتجربه بود؛ مثل گلخانه‌ای که شاید روزی در آن نهالی جوانه بزند. می‌توان از نخبگان هنری مشاوره گرفت و مدیران خوبی هم در این عرصه داریم بنابراین باید همراه با فیلم‌سازان این مسیر را هموارتر کرد. روند کارهای هنری کوتاه مدت نیست و خیلی مهم است که براساس شایسته سالاری دست به انتخاب بزنیم تا به عمق فرهنگ و هنر کشورمان بیافزاییم

این کارگردان در ادامه افزود: «هنروتجربه پنجره سینمای دگراندیش و تجربه‌گرا است و می‌خواهد بذری از این سینما را برای نتیجه‌ای مطلوب در آینده بکارد. هرکس نگاه این چنینی نداشته باشد و به دنبال نتیجه فوری بگردد اتفاقا تیشه به ریشه این حرکت زده است. امروز در سینمای ایران به کسانی افتخار می‌کنیم که روزی فیلم‌های‌شان در سینما فروش نداشت و شاید مخاطب هم خیلی به دنبال آن‌ها نبود و حتی تمسخرشان می‌کرد! آیا نگاه آن‌ها باعث شد فیلم‌سازهای پیشرو  آن زمان از بین بروند یا فراموش شوند؟ خیر. سهراب شهید ثالث، عباس کیارستمی و… از جمله افرادی بودند که برخلاف جهت جریان غالب بر سینما حرکت می‌کردند و بعدها در تمام دنیا نام آن‌ها شناخته شد و جریانی که به راه انداختند تا همیشه ماندگار ماند».

علی کریم تاکید کرد: «شاید روزی از دل همین سینمای هنروتجربه هنرمندانی ظهور کنند که با جهان‌بینی و نگاه متفاوت‌شان تاثیر عمیقی بر هنر معاصر بگذارند و از مرزها عبور کنند».

او در پایان ضمن اشاره به ماهیت ارزشمند هنروتجربه، بیان کرد: «همین که هنر‌وتجربه به وجود آمده است، اتفاق بزرگی در سینمای ایران محسوب می‌شود. از اینجا به بعد ادامه مسیر مهم است. خیلی‌ها تلاش کردند هنروتجربه چیزی شبیه به اکران جریان اصلی شود و این بدترین راهی است که می‌توان انتخاب کرد به این دلیل که هیچ‌کدام از وجوه هنروتجربه به سینمای بدنه ارتباط ندارد. امروز فقط باید مراقب هنروتجربه بود؛ مثل گلخانه‌ای که شاید روزی در آن نهالی جوانه بزند. می‌توان از نخبگان هنری مشاوره گرفت و مدیران خوبی هم در این عرصه داریم بنابراین باید همراه با فیلم‌سازان این مسیر را هموارتر کرد. روند کارهای هنری کوتاه مدت نیست و خیلی مهم است که براساس شایسته سالاری دست به انتخاب بزنیم تا به عمق فرهنگ و هنر کشورمان بیافزاییم و اتفاقی که در دوران مدیریت حجت الله ایوبی رخ داد را با موفقیت بیشتر ادامه دهیم».