هنروتجربه: فیلم سینمایی «یلدا» به کارگردانی مسعود بخشی از ۱۶ مهرماه در ۲۵ سینمای پاریس و حومه و ۶۱ سالن در شهرهای مختلف فرانسه روی پرده می‌رود.

فیلم سینمایی «یلدا» سومین ساخته بلند مسعود بخشی به تهیه‌کنندگی علی مصفا در حالی از ۱۶ مهرماه در ۲۵ سینمای پاریس و حومه و ۶۱ سالن در شهرهای مختلف فرانسه روی پرده می‌رود که نقدهای تحسین آمیزی از سوی منتقدان فرانسوی بر آن نوشته شده است.این فیلم اکران سینمایی موفقیت آمیزی را در آلمان، اتریش و لوکزامبورگ داشته و از هفته دیگر در بلژیک و سوئیس به روی پرده می‌رود. داستان «یلدا» در مورد مریم کمیجانی، زن جوانی است که به دلیل قتل شوهرش به مرگ محکوم شده است. او در شب یلدا به استودیوی یک برنامه زنده تلویزیونی آورده شده است تا از طرف تنها فرزند مقتول یعنی مونا ضیا بخشیده شود اما مجموعه اتفاقات در صحنه و پشت صحنه این برنامه هر دو زن جوان را در چالشی جدی برای تصمیم‌گیری قرار می‌دهد.

گزیده ای از نقدهای نوشته شده درباره «یلدا» که برنده جایزه بزرگ جشنواره ساندنس آمریکا در سال ۲۰۲۰ شده است، در ادامه آمده است:

کارگردان با تسلط فضا را در خدمت داستان قرار می‌دهد
دنیسا بانچه‌وا در ماهنامه سینمایی معتبر پوزیتیف می‌نویسد: «مهارت نبوغ آمیز فیلم‌نامه‌ای سرشار از فراز و فرود، هرگز در تضاد با واقع گرایی فیلم قرار نمی‌گیرد. کارگردانی فیلم با رفت و برگشت‌هایی منطقی میان استودیو برنامه تلویزیونی و پشت صحنه، فضا را با تسلط در خدمت داستان قرار می‌دهد. هر ۲ بازیگر نقش‌های اصلی، با دو سبک متفاوت بازی، عالی ظاهر می‌شوند، بویژه بهناز جعفری که در نقش شخصیتی خشک و نفوذناپذیر با دیالوگ‌ها و حرکاتی کم، علیرغم میمیکی محدود شخصیتی کاملا قابل باور ساخته است. با تمام وجود امیدواریم مسعود بخشی برای ساختن فیلم بعدیش، پنج سال در انتظار یافتن سرمایه گذار نماند».

تاثیرگذار، نفس گیر و سرگیجه‌آور
جروم گارسن در یادداشتی ستایش‌آمیز از این فیلم می‌نویسد:«یک فیلم بزرگ، درامی دادگاهی از برنامه‌ای زنده و‌ مستقیم از تهران. تاثیرگذار، نفس گیر و سرگیجه‌آور. فیلمی که استادانه ساخته شده است.»

تکان‌دهنده و جذاب
باپتیست تیون «یلدا» را تکان‌دهنده و جذاب توصیف می‌کند: «داستان نفس‌گیر فیلم در فضایی بسته، با تنشی فزاینده، همان‌قدر که تکان‌دهنده است، جذاب هم هست. با جزییاتی بسیار که بیننده را به پشت صحنه این برنامه تلویزیونی در جامعه‌ای پر از تفاوت میان مدرنیته‌ای پیشرو و سنت‌هایی قدیمی می‌برد. مسعود بخشی این مهم را به مدد شخصیت‌هایی که عالی نوشته و بازی شده‌اند، انجام می‌دهد. با امتیازی ویژه برای بازی بهناز جعفری و تصویری از تلویزیون ایران ارایه می‌دهد که نمی‌شناسیم: زنان بیشتر از مردان در آنجا کار می‌کنند و بسیاری در پست‌های کلیدی».

بازی‌های قدرتمند زنان
فیلیپ پرسون درسایت سینمایی فراگیز دلایت «یلدا» را در کنار درام‌های بزرگ تاریخ سینما قرار می‌دهد: «تماشاگران «یلدا»، از قدرت قصه‌ای که تنش‌های یک دادگاه غیرمتعارف را با تمام تضادهایش به نمایش می‌گذارد، شگفت زده خواهند شد. «یلدا» را می‌توان کنار درام‌های بزرگ دادگاهی همچون «۱۲ مرد خشمگین» و «تشریح یک قتل» گذاشت. ارزش‌های فیلم به‌ویژه مدیون بازی‌های قدرتمند فیلم به‌ویژه بازیگران زن آن است که بار دیگر سطح بالای بازیگری در سینمای ایران را اثبات می‌کند. «یلدا» در قیاس با دیگر فیلم‌های ایرانی، مردمی با فرهنگ، زیرک و پر توان را نشان می‌دهد که باوجود تمام مشکلات، ایستادگی می‌کنند».

جادوی رهایی‌بخش بخشش
و در آخر دیوید ازان می‌نویسد: «روشنایی غیر منتظره‌ای که در «یلدا» هست، از قدرت مطلقی است که به بخشش می‌دهد، قدرتی که در غرب کاملا فراموش شده، تا جایی‌که با خاموش کردن میل انتقام، حکم برگشت ناپذیر عدالت را هم تغییر می‌دهد. با بازگرداندن جادوی رهایی بخش به این واژه است که «یلدا»، ما را در آخر به درستی و راستی‌مان ارجاع می‌دهد».

منبع:سینماآنلاین

برچسب‌ها: