هنروتجربه- فاطمه رستمی: رائد فریدزاده؛ معاون امور بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی معتقد است سال‌ها طول کشید تا یک بستر مطمئن برای نمایش آثار هنری و تجربی در سینمای ایران پیدا شود تا این‌که هنروتجربه تاسیس شد و این بستر را فراهم کرد.

رائد فریدزاده در ابتدای صحبت‌های خود به مناسب ششمین سال تشکیل هنروتجربه گفت:« موسسه هنروتجربه ایرانیان برگرفته از (Art as Experience) فرانسه است که ریشه در سینمای این کشور دارد. شاید روابط قدیمی سینمای ایران و فرانسه به نوعی موجب گفت‌وگوی فرهنگی، سبک سینمایی و بیان هنری نزدیک به هم شده است. جریان موج نوی سینمای فرانسه به خصوص در عرصه مستند، در سینمای ایران تاثیرگذار بوده است. از سوی دیگر قرابت بین ادبیات، فلسفه و سینمای این دو کشور مشهود است و اگر آثار مستند سینمای موج نوی ایران را بررسی کنید، می‌بینید که افرادی مثل ابراهیم گلستان، فروغ فرخزاد، سهراب شهیدثالث، عباس کیارستمی از جمله هنرمندانی بودند که پیوند عمیقی بین ادبیات و سینما برقرار کرده بودند».

او ادامه داد: «عرضه آثار سینمایی هنری و تجربی طبیعتا نیاز به عرصه مرتبط با خودش دارد و سال‌ها طول کشید تا یک بستر مطمئن برای نمایش آن‌ها در سینمای ایران پیدا شود. قبل از انقلاب و به خصوص بعد از آن، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از مکان‌هایی بود که اندیشه‌های نو در سینما را حمایت می‌کرد. مشکل اساسی ما در گذشته این بود که فیلم‌هایی هنری و تجربی تولید می‌شد و در جشنواره‌ها هم آن را نمایش می‌دادند و مخاطبش را هم پیدا می‌کرد، اما چرخه ثابتی که این سینما را به طور خاص حمایت کند و به عنوان وظیفه‌ای که دولت‌ها خودشان را ملزم به حمایت از آن بدانند، هیچ‌گاه جایگاه خودش را پیدا نکرده بود. سینمای تجاری بازار عرضه و تقاضا جای خودش را پیدا می‌کند، اما سینمای هنری و تجربی مثل نهالی نو رسیده است که همیشه نیاز به حمایت دارد. اگر حمایت دولتی پشت این نوع سینمای مستقل نباشد، ممکن است تندبادی از جانب سینمای تجاری آن را متزلزل کند. دولت‌ها می‌دانند که سینمای هنری برای تبلور باید حمایت شود و پیدایش هنروتجربه هم به نظرم با همین قصد و نیت بوده است و باید آن را به فال نیک گرفت. در کنار عرضه و نمایش فیلم‌های مستند، هنری و تجربی که مخاطب در بستری حرفه‌ای با آن آشنا می‌شود، همیشه جای خالی گروهی مثل هنروتجربه حس می‌شد تا بتواند جریان تولید این نوع فیلم‌ها را هموارتر کند».

فریدزاده درمورد روند حرکت هنروتجربه در این شش سال توضیح داد: «هنروتجربه مشخصا روند صعودی را طی کرده‌است و سیر تحولی آن قابل قبول است. هرگاه قرار باشد نهادی متولد شود در ابتدای راه نیاز به انرژی بیشتری دارد تا بتواند در سال‌های آتی روی پای خود بایستد.بعد از شش سال عمری که از هنروتجربه گذشته است، به نظرم به بلوغی رسیده که بتواند از تغییر و تحولات اداری و سیاسی مصون بماند و کارش را  به عنوان موسسه‌ای مستقل ادامه داده است. آنچه بیشتر در راستای اهداف هنروتجربه برجسته شده است، بحث توزیع آثار مستند و تجربی است تا بتواند فیلم‌های خاص را در چهارچوب درستی برای مخاطباش نمایش دهد و گستره آن نه تنها منحصر به تهران بلکه به سایر شهرهای کشور هم رسیده است».

 هرگاه قرار باشد نهادی متولد شود در ابتدای راه نیاز به انرژی بیشتری دارد تا بتواند در سال‌های آتی روی پای خود بایستد.بعد از شش سال عمری که از هنروتجربه گذشته است، به نظرم به بلوغی رسیده که بتواند از تغییر و تحولات اداری و سیاسی مصون بماند و کارش را  به عنوان موسسه‌ای مستقل ادامه داده است

معاون امور بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی افزود: «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به عنوان بازوی حمایتی به تولید آثار سینمایی این چنینی کمک می‌کند، اما شاید لازم باشد که پس از این برای تولید فیلم‌های مستند، هنری و تجربی عنایت ویژه‌تری صورت بگیرد تا هم در حوزه تولید و هم عرضه علاوه بر کشور خودمان و کشورهای همسایه، بتوانیم حضور جهانی داشته باشیم و کاری کنیم که در کنار شعر و ادبیات فارسی که در دنیا شناخته شده است، سینمای هنری ما هم جدی‌تر در دنیا مطرح شود و پنجره ای تازه‌ای را باز کند تا شناخت دقیق‌تری صورت بگیرد».

فریدزاده در پایان درمورد ایده ورود هنروتجربه به بحث تولید فیلم‌های مستند، هنری و تجربی توضیح داد: «شاید بعد از شش سال فعالیت مداوم و موفق هنروتجربه، جای امر تولید در این گروه سینمایی خالی به نظر برسد. مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در کنار همه مسئولیت‌هایش، به جوانان فیلم‌ساز کمک می‌کند تا آثار مستند یا تجربی‌شان را بسازند، اما نیاز است مرکز یا موسسه‌ای کاملا متمرکز بر این نوع سینما باشد و فضایی برای تجربه هنری برای هنرمندان فراهم کند به ویژه برای تازه واردها و فیلم‌سازانی که اصلا سبک و سیاق کارشان این‌گونه است. فکر می‌کنم ساختار هنروتجربه ظرفیتی دارد که بتواند وارد عرصه تولید شود و به عنوان نهادی مستقل حلقه‌های از هم گسیخته سینمای تجربی را به‌هم پیوند بزند و تصویر کلی از تولید، عرضه و توزیع فیلم‌های هنری را  نشان دهد که اتفاق بسیار مبارکی خواهد بود».