هنر و تجربه: فیلم «بی‌گاه» به کارگردانی پویا اشتهاردی در  هنروتجربه در حال اکران است. نیلوفر ثانی در این شماره از روزنامه اعتماد به تاریخ پنجشنبه ۲۴ مهرماه یادداشتی بر فیلم «بی‌گاه» نوشته است که در ادامه بخش هایی از آن را می‌خوانید: 

در ابتدای این یادداشت آمده است:«به نظر می‌رسد در روزهای افول سینمای تجاری و اکران‌های محدود به فیلم‌های درجه چندم کمدی با وجود اپیدمی کرونا، بخش اکران فیلم‌های هنروتجربه روزهای اوج و درخششی را طی می‌کند که برای علاق‌‌مندان به این گروه سینمایی، تجربه لحظاتی ناب، از هنر هفتم را رقم زده‌ است.با حضور چند فیلم خوب، فیلمی دیگر در این بخش به تازگی اکران شده که می‌تواند در جای خود یکی از بهترین‌های سال‌های اخیر فیلم‌های هنروتجربه باشد».

و در ادامه اشاره شده است:«بی‌گاه به کارگردانی پویا اشتهاردی، فیلمی شایسته و قابل اعتنا در منطقه بلوچستان می‌گذرد و همراه با قصه‌گویی قوی و سیال، بخشی از فرهنگ و زیست آن مردمان را به تصویر کشیده و به تماشاگر عرضه می‌کند. از طبیعت شگفت‌انگیز و کم‌نظیرش، ساحل و دریای جنوب تا رویارویی با بافت مردمی و شهری، لحظات درخشانی را ساخته و حتی غافلگیرکننده است. فیلم با سکانسی جذاب از غرق ‌شدن کودکی حین شنا در دریا آغاز می‌شود که سربازی او را نجات می‌دهد. این نقطه شروع و ربط پیوندهای اولیه است.
هامین، جوانی بلوچی است که خدمت سربازی‌ را می‌گذراند و با لغو درخواست مرخصی‌اش برای حضور در مراسم عروسی خواهرش در یک درگیری با فرمانده پادگان در برجکی که پست دید‌بانی او‌ست، سقوط می‌کند و کشته می‌شود. این حادثه در زنجیره‌ای قرار می‌گیرد که سرگذشت او و خواهر کوچک‌ترش ماهین مرور و واکاوی شود. سرگذشتی که از ترک پدر و خودسوزی مادر در کودکی آنها تاثیرات عمیقی پذیرفته است.
آنچه در ادامه بدنه فیلم را تشکیل می‌دهد، سکانس‌هایی متوالی و یک در میان اما معکوس ا‌ست که از زمان حال به توالی به زمان گذشته می‌رود. در هر سکانس یک دوره زمانی به گذشته دورتری رجعت می‌کند که اتفاقات مهمی همچون قطعات پازل را پیدا کرده و مجموعه تکمیل می‌شود. هر کدام از این قطعات، خط زمانی را پیش می‌برند که قالب فیلم در آن جای گرفته و از شکست‌های زمانی و رجعت‌ها به نقطه شروع اولیه بازمی‌گردد.
پرداخت و رویکرد بی‌گاه در طرح دغدغه خود، تعمیم‌پذیری گسترده‌ای دارد. قصه تنها سرگذشت یک جوان در منطقه بلوچستان نیست؛ بلکه داستان زندگی تمام جوانانی است که سلطه و اقتدار سنت‌های خرافی و باورهای بومی و مرسوم و بنیان‌های خانوادگی مردسالاری، مسیر زندگی‌شان را تغییر می‌دهد و حتی تا مرز نابودی و فروپاشی می‌رساند و آنها راهی جز تن‌ دادن به آن نظام سخت و ناعادلانه ندارند یا از آنجا کوچ کنند و بروند…».

در بخش دیگری از یاداشت آمده است:«متن خوب با پرداخت و کارگردانی حرفه‌ای پویا اشتهاردی که از قاب‌ها و میزانس‌های طبیعی و جذابی بهره برده و از تکنیک فیلم‌برداری با هلی‌شات و هلی‌کم زیباترین تصاویر را ساخته است، ظرفیت‌های دقیقی را بروز داده که توانسته طیف وسیعی از عوامل و زمینه‌های رخداد حادثه تراژیک ابتدای فیلم را قابل فهم و درک کند. از ریشه‌یابی‌های جامعه‌شناختی بومی تا نظریه‌های روانکاوی قابل ردیابی و تفسیر است تا جایی که نوعی همذات‌پنداری مخاطب با هامین نیز شکل می‌گیرد.
«بی‌گاه» اگرچه فیلمی تجربی و اولین ساخته بلند کارگردان آن ا‌ست اما از قوام و توانمندی زیادی برخوردار بوده که با همراهی تیم حرفه‌ای در حضور بین‌المللی پر تعداد خود نیز برنده جوایز و تقدیرهای بسیاری شده است.
«بی‌گاه» با ظرفیت‌های متعدد فرمیک و محتوایی به ویژه در سالگرد تاسیس  هنروتجربه در حوزه سینما یکی از پیشنهادهای خوب برای علاقه‌مندان به سینمای تجربی است».

 

برچسب‌ها: