هنروتجربه: امیر تاجیک مستندساز و مدیر سابق شبکه مستند می‌گوید به مخاطبان پیشنهاد می‌کنم «خط باریک قرمز» را در سینماها ببینند چراکه این مستند هم موضوعی اجتماعی را به خوبی به تصویر کشیده و هم مستندی هنری و تاثیرگذار است. مطمئن هستم این فیلم طیف گسترده‌ای از مخاطبان را درگیر خود خواهد کرد.

امیر تاجیک مستندساز و مدیر پیشین شبکه مستند درباره فیلم مستند داستانی «خط باریک قرمز» به کارگردانی فرزاد خوشدست و تهیه‌کنندگی فرزاد خوشدست و نگار اسکندرفر که هم‌اکنون در سینماهای هنروتجربه روی پرده است به سینماآنلاین گفت: «خط باریک قرمز مانند فیلم‌های دیگر خوشدست از زاویه جدیدی به موضوع پرداخته است و این ویژگی منحصر به فرد را در کمتر آثاری می‌توان یافت.»

او ادامه داد: «مشخص است که پژوهش و هماهنگی‌هایی که برای تولید فیلم انجام شده سخت و زمان‌بر بوده است. گذر زمان را نیز در فیلم به خوبی حس می‌کنیم و از آنجایی که این فیلم یکی از هزاران موضوعاتی را که ممکن است در هیاهوی وقایع بی‌شمار جامعه کمتر مورد توجه قرار گیرد هنرمندانه به تصویر کشیده است حتما مخاطب زیادی خواهد داشت».

این مستندساز تاکید کرد: «تصاویر مستندی که از زندان و زندانیان می‌بینیم در کنار تجربه مشاهده رویارویی ایشان با مقوله هنر که تاثیر زیادی بر زندگی آن‌ها می‌گذارد، اقدامی ارزشمند و قابل تقدیر است. مستندساز با پژوهش قوی و شناسایی و نزدیک شدن به شخصیت‌های فیلم گام جدی‌ای در ترجمان نگاه نو در سینمای مستند برداشته است.»

تاجیک با اشاره به اینکه تاثیر هنر روی بچه‌های کانون اصلاح تربیت به خوبی در این فیلم به نمایش گذاشته شده است، بیان کرد: «خلاقیتی که در فیلم مشاهده می‌کنیم علاوه بر استعداد فرزاد خوشدست و زحماتی که کشیده است، مرهون مشایعات ایشان با اساتید بزرگی چون عباس کیارستمی و دیگر فیلم‌سازان برجسته است. این صفت که ما همیشه در حال یادگیری هستیم رمز موفقیت فیلم‌سازان و در این مورد خاص فرزاد خوشدست بوده است».

مدیر سابق شبکه مستند درباره حضور بازیگرانی از جمله توماج دانش بهزادی در این فیلم مستند داستانی مطرح کرد: «سال ۹۴ هنگامی که مسئولیت شبکه مستند را داشتم، فرزاد خوشدست طرحی مشابه این فیلم را به شبکه ارایه کرد که بسیار برایم جذاب بود. آن زمان قرار بود نوید محمدزاده به جای توماج دانش بهزادی در فیلم حضور داشته باشد؛ اما زمانی که «خط باریک قرمز» را دیدم از انتخاب توماج دانش بهزادی بسیار خوشحال شدم چرا که معتقدم ایشان به دلیل ویژگی‌های شخصیتی‌اش به خوبی توانست با زندانیان ارتباط صمیمی و نزدیک برقرار کند و همین امر فیلم را جذاب‌تر کرده است».

او درباره دیگر ویژگی‌های این مستند داستانی بیان کرد: «ما در طول فیلم یکسری اتفاق‌ها و واکنش‌های مستند و طبیعی را از زندانیان می‌بینیم که عمدتا برای مخاطب غیرقابل پیش‌بینی هستند. این غافل‌گیری و غیرقابل پیش‌بینی بودن هم از دلایلی است که فیلم را جذاب کرده است».

تاجیک درباره تاثیر آثار هنری روی کاهش جرایم کیفری بیان کرد: «من اگر بخواهم از منظر سینمای مستند به این قضیه نگاه کنم باید بگویم مستند خوب، مستندی است که صرف نظر از اینکه در چه ژانری تولید می‌شود، باید اثرگذار باشد. به عنوان مثال نامزدهای انتخابات برای کمپین‌شان فیلم مستند می‌سازند به دلیل آنکه به دنبال تاثیرگذاری روی مخاطبان هستند. مستندهای صنعتی، تبلیغاتی، اجتماعی و تاریخی هم با  هدف تاثیرگذاری روی مخاطب تولید می شوند».

او افزود: «در این فیلم مستند داستانی تاثیرگذاری هم در میان شخصیت‌های فیلم وجود دارد و سیر فیلم و وقایع آن، مسیر زندگی آن‌ها را عوض می‌کند و هم روی مخاطبان از مخاطب عام گرفته تا مسئولان و سیاست گذاران فرهنگی، قضایی و تربیتی تاثیر گذاشته است».

مدیر سابق شبکه مستند تاکید کرد: «معتقدم حتی دیگر بچه‌های کانون اصلاح و تربیت که موفق نشدند در بین چند شخصیت اصلی فیلم حضور داشته باشند هم از روندی که فرزاد خوشدست در آنجا برای انتخاب شخصیت‌های فیلم دنبال کرد، تاثیر پذیرفته‌اند».

این مستندساز با اشاره به این‌که همواره دیدن فیلم‌های مستند در ژانرهای مختلف را به مخاطبان سینما پیشنهاد می‌کند، اظهار کرد: «من به مخاطبان پیشنهاد می‌کنم «خط باریک قرمز» را در سینماها ببینند چراکه این مستند هم موضوعی اجتماعی را به خوبی به تصویر کشیده و هم مستندی هنری و تاثیرگذار است. مطمئن هستم این فیلم طیف گسترده‌ای از مخاطبان را درگیر خود خواهد کرد».

تاجیک در پایان عنوان کرد: «فرزاد خوشدست نشان داد که شاگرد خوبی برای بزرگان عرصه سینمای مستند و داستانی بوده است. تداوم تولیدهای هنری ایشان حتما به تعالی سینمای مستند کمک خواهد کرد. عزیزانی که می‌خواهند به تازگی وارد این عرصه شوند باید از تجربه‌های او استفاده کنند».