هنروتجربه- فاطمه رستمی: محمد سجادیان که فیلم سینمایی «بی‌گاه» به تهیه کنندگی او و کارگردانی پویا اشتهاردی از دوم مهر بر پرده سینماهای هنروتجربه رفته‌است، در گفت‌وگویی با سایت هنروتجربه به ذکر نکاتی درمورد تهیه‌کنندگی این فیلم پرداخته است.

محمد سجادیان درمورد چگونگی شکل‌گیری زمینه همکاری در این فیلم توضیح داد: «بی‌گاه فیلمی است که هم هنری و هم تجربی محسوب می‌شود و بهترین جایی که چنین فیلمی می‌توانست نمایش داده شود، گروه هنروتجربه بود. تماشاگران هنروتجربه سینما را جدی‌تر می‌بینند و آثار که در آن اکران می‌شود هم هدف مشخصی را دنبال می‌کنند. به همین دلیل ترجیح دادم این فیلم در هنروتجربه اکران شود و در واقع این گروه سینمایی خانه ماست. ما نمی‌توانیم خانه خودمان را رها کنیم. امیدوارم روزی برسد که سالن‌های سینمایی بیشتری در اختیار هنروتجربه باشد به این دلیل که به فرهنگ و هنر کشور حقیقتا خدمت می‌کند».

سجادیان در ادامه درمورد موفقیت‌های جهانی فیلم «بی‌گاه» بیان کرد: «تا امروز اتفاقات خوبی برای فیلم افتاده است و بازخوردهای خوبی از منتقدین داشتیم. بهترین آن جشنواره اولدنبرگ آلمان بود که سومین جشنواره مستقل دنیا بعد از جشنواره ونیز و تورنتو محسوب می‌شود. ما در این جشنواره نامزد شدیم و فکر می‌کنم چنین اتفاقاتی برای یک فیلم خوشحال کننده است».

هنروتجربه خانه ماست. ما نمی‌توانیم خانه خودمان را رها کنیم. امیدوارم روزی برسد که سالن‌های سینمایی بیشتری در اختیار هنروتجربه باشد به این دلیل که به فرهنگ و هنر کشور حقیقتا خدمت می‌کند

او افزود: «یکی از اتفاقاتی که موجب شناساندن فیلم به مخاطبان می‌شود جشنواره‌هایی است که فیلم در آن شرکت می‌کند و موفقیت‌های احتمالی که کسب می‌شود. وقتی فیلمی در جشنواره‌ای جایزه می‌برد، این نکته را به ذهن می رساند که فیلم چه ویژگی داشته که باعث دیده شدن آن شده است و دیدگاه تازه‌ای که به مخاطب داده است چیست؟ فکر می‌کنم صاحبان فیلم لازم است با پخش کننده‌های خوبی قرارداد ببندند تا اثرشان در سطح جهانی بیشتر دیده شود. البته فقط حضور در جشنواره‌ها مهم نیست، در واقع ما با نمایش یک فیلم در این رویدادهای سینمایی، فرهنگ خودمان را در سطح جهان معرفی می‌کنیم. چنین نکته‌هایی باید بیشتر مورد توجه سازمان سینمایی و مدیران هم قرار بگیرد تا در سال‌های آینده شاهد اتفاقات بهتری باشیم».

او در ادامه به زبان بلوچی فیلم «بی‌گاه» اشاره کرد و گفت: «با وجود این‌که زبان فیلم بلوچی بود نه تنها مخاطبان داخلی که مخاطبان خارجی هم با آن ارتباط خوبی برقرار کردند و حتی داستان فیلم را خیلی خوب درک کردند».

این تهیه کننده وضعیت فعلی اکران را درمورد همه فیلم‌ها یکسان دانست و تاکید کرد: «شرایط اقتصادی و کرونا باهم باعث شده مخاطبانی که برای تماشای فیلم به سینما می رفتند خیلی کم شوند. سینما به کالای لوکسی تبدیل شده است و هرخانواده شاید نهایتا سالی یک بار برای فیلم دیدن به سینما برود و این یک فاجعه است. به نظرم مسئولان باید فکری به حال سینما کنند؛ این فکر می‌تواند ابعاد گسترده ای داشته باشد مثلا کیفیت سالن‌های سینما در سطح E است درحالی که می‌تواند به سطح D هم ارتقا پیدا کند. این از جمله نکاتی است که بیننده را به خودش جذب می‌کند».

«بی‌گاه» بدون هزینه‌های بیهوده ساخته شده و فکر می‌کنم استانداردهای قابل قبولی دارد پس می‌توان با مدیریت درست سرمایه، کار را پیش برد

سجادیان گفت: «وقتی فیلم‌هایی روی پرده می‌رود که جذابیت ندارد و مخاطب را به سمت خودش نمی‌کشد، مسلما مخاطبان سینما به صورت اتوماتیک از دست می‌روند. هنروتجربه مخاطبان خودش را دارد و از جایی که مخاطبانش خاص و محدود هستند می‌توانند بهتر پروتکل‌ها را رعایت کنند. درمورد فیلم «بی‌گاه» هم از منتقدان دعوت کردیم به تماشای فیلم بنشینند هم تبلیغات داشته‌ایم. مخاطبان فهیم سینما این احساس را در ما ایجاد می‌کنند که خودمان را ملزم بدانیم که آثار بهتری تولید کنیم».

او در پایان درمورد ساخت فیلم با هزینه شخصی و به صورت مستقل عنوان کرد: «خیلی مهم است که سینماگران بدانند با مدیریت درست و کنترل پروژه می‌توانند اثرشان را بسازند. امیدوارم همه فیلم‌سازان چنین دیدگاهی داشته‌باشند و ببینند با توجه به هزینه‌ای که می‌کنند چه خروجی دارند؟ «بی‌گاه» بدون هزینه‌های بیهوده ساخته شده و فکر می‌کنم استانداردهای قابل قبولی دارد پس می‌توان با مدیریت درست سرمایه، کار را پیش برد».