هنروتجربه-سعید حضرتی: معین کریم‌الدینی از اعضای هیات انتخاب آثار بخش مستند سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران می‌گوید تجربه گرایی فاکتور مهمی برای رشد یک نسل سینمایی است. نسل جدید فیلم‌ساز با تجربه کردن و گرایش به خلق ساختارهای نو به بلوغ و پویندگی می‌رسد. در نگاه کلی امسال با فیلم‌هایی مواجه بودیم که کمتر سراغ تجربه‌گرایی، ساختار شکنی و شجاعت در خلق روایت‌های نو رفته بودند.

معین کریم‌الدینی از اعضای هیات انتخاب آثار بخش مستند، سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، درباره ارزیابی کلی فیلم‌های کوتاه مستند جشنواره به سایت هنروتجربه گفت: «طبیعی است وقتی برای فستیوالی تعداد زیادی فیلم، متقاضی حضور و شرکت می‌شوند، با گوناگونی زیادی از سطح کیفی فیلم‌ها مواجه خواهیم بود. شما در هر جشنواره‌ای، با تعدادی فیلم ضعیف، متوسط، خوب و شاهکار مواجه می‌شوید که متقاضی رقابت در بخش اصلی یک فستیوال هستند. یعنی فیلمی با کیفیت بالا و حتا در حد شاهکار در کنار فیلمی نازل قرار می‌گیرد و قاعدتا وقتی تعداد فیلم‌ها بیشتر است، آثار خوب و با کیفیت انگشت‌ شمارتر جلوه می‌کنند. بنابراین قضاوت کردن درباره سطح کیفی فیلم‌هایی که برای یک جشنواره ثبت نام می‌کنند کار سختی است . پس ترجیح می‌دهم در قضاوتم فیلم‌های باکیفیت‌تر را در نظر بگیرم و درباره آن‌ها حرف بزنم و بگویم به آینده نسل نوی فیلم‌سازی در ایران بسیار امیدوارم. اما  نگرانی‌هایی هم دارم. نگرانی بزرگم این است که دسترسی راحت و آسان به ابزار فیلم‌سازی  باعث شود دقت و وسواس فیلم‌سازها روز به روز کم تر و کمتر شود. این دم دست بودن ابزار فیلم‌سازی علاوه بر محاسنی که دارد باعث شده ما با فیلم‌هایی مواجه شویم که برای ساخته شدن با تصمیم‌هایی عجولانه و کم عمق شکل گرفته‌اند وخیلی سریع تصمیم به ساخته شدن گرفته‌اند».

او افزود: «تجربه گرایی فاکتور مهمی برای رشد یک نسل سینمایی است. نسل جدید فیلم‌ساز با تجربه کردن و گرایش به خلق ساختارهای نو به بلوغ و پویندگی می‌رسد. در نگاه کلی امسال با فیلم‌هایی مواجه بودیم که کمتر سراغ تجربه گرایی، ساختار شکنی و شجاعت در خلق روایت‌های نو رفته بودند».

به آینده نسل نوی فیلم‌سازی در ایران بسیار امیدوارم. اما  نگرانی‌هایی هم دارم. نگرانی بزرگم این است که دسترسی راحت و آسان به ابزار فیلم‌سازی  باعث شود دقت و وسواس فیلم‌سازها روز به روز کم تر و کمتر شود

کریم‌الدینی جشنواره فیلم کوتاه تهران را موثر بر جریان شکل گیری نسل آینده‌ فیلم‌سازی ایران دانست و درباره تنوع موضوعی آثار کوتاه مستند بیان کرد: « تنوع خرده فرهنگ‌ها ، تنوع جغرافیا و اقلیم ، تنوع  پدیده‌های اجتماعی، تنوع حوزه‌های مردم شناسی در ایران این فرصت را در اختیار فیلم‌سازان قرار داده که در گوشه گوشه ایران سوژه‌های عمیقی برای فیلم‌سازی در اختیار داشته باشند . با در نظر گرفتن این موضوع  فیلم‌های امسال را می‌توان از دو زاویه نگاه کرد: اول، انتخاب موضوع و سوژه‌یابی و دوم طراحی ساختار و روایت و روند تولید.  در مجموع فیلم‌هایی که دیدم در انتخاب موضوع و سوژه خود خیلی جلوتر از ساختار و روایت بودند. یعنی فیلم‌ساز با انتخاب موضوع درست، دغدغه خودش را به عنوان فیلم‌ساز به درستی پیش برده اما وقتی وارد پروسه فیلم‌سازی شده از سوژه فیلم عقب افتاده است».

کارگردان «آتلان» برگزاری جشنواره فیلم کوتاه را یک نیاز جدی در حوزه هنر و فیلم‌سازی دانست : «جشنواره‌ها فضایی برای گردهمایی و عرضه سلیقه و اندیشه فیلم‌سازان است و جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز یکی از اتفاق‌های مهم و جدی در حوزه فیلم کوتاه ایران است. جشنواره فرصتی برای عرضه دیدگاه‌ها و هم‌چنین فرصتی برای ارتباط حرفه‌ای میان فیلم‌ها، فیلم‌سازان و مخاطبان است. قطعا اگر جشنواره‌ فیلم کوتاه به روال معمول هر ساله‌اش  برگزار نشود، امتیازات مهمی را از دست می‌دهد اما در هر صورت برگزاری آنلاین بخش‌هایی از جشنواره بهتر از برگزار نشدن آن است. کما این‌که سال آینده هم به دلیل شرایط کرونا نمی‌دانیم چه اتفاقی قرار است بیافتد».