هنر و تجربه: احمد الستی معتقد است فیلمسازان جوان برای اینکه اولین ظهور شخصیت محوری را در فیلم هایشان خلق کنند، نیاز است که با زبان سینما آشنا باشند.

به گزارش سایت هنروتجربه به نقل از ستاد خبری سی‌و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، شامگاه شنبه ۱۷ آبان ماه آخرین نشست مجازی انتقال تجربه در سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران با حضور احمد الستی در ساعت ۲۲ با عنوان «اولین ظهور کاراکتر محوری در فیلم» با اجرای رامتین شهبازی برگزار شد و شهبازی این نشست را به محمد تهامی‌نژاد تقدیم کرد.

در ابتدا نشست بخش‌هایی از لحظات اولین ظهور شخصیت‌های محوری در فیلم‌های متفاوت و لحظاتی از فیلم «هفت» به فیلمبرداری داریوش خنجی را پخش شد.

الستی درباره این اثر گفت: «کارگردان به کمک فیلمبردار لحظه‌ای به یادماندنی و تکان‌دهنده متناسب با درام می‌سازند، این لحظات باید به حدی دیدنی و تاثیرگذار باشد که تماشاگران برای بقیه فیلم، به یاد آن باشد. اگرچه برای خلق این لحظه، زمان طولانی از اول فیلم گذشته ، اما اولین ظهور شخصیت محوری در «هفت» تکان دهنده بود».

تصویر تاثیرگذار «لورنس عربستان» از عمر شریف

این استاد دانشگاه هم‌چنین با اشاره به صحنه مشهور ورود عمر شریف در  فیلم لورنس عربستان ادامه داد: «در سکانسی از فیلم «لورنس عربستان» عمر شریف از اعماق کویر به طرف دوربین می‌آید و می‌بینید که فیلم چقدر تاکید دارد در اولین ظهور کاراکتر، شخصیت خود را معرفی کند. صحنه‌ای که او به ما معرفی کرد، صحنه ای است که بر تکنیک متکی است؛ یعنی استفاده از لنز تله در هُرم گرما. درباره این صحنه نوشته بودند که او از داخل کویر آمد و به پرده های سینما رفت؛ این نشان می دهد که این شات چقدر عمر شریف را به جهان معرفی کرد. اهمیت این صحنه ها در این است که کاراکتر در اولین ظهور معرفی شود».

الستی در ادامه قطعه‌ای از فیلم «اینک آخرالزمان» و «ضربه شلاق» را پخش کرد و مواردی را درباره آنها را برشمرد.

تاکید بر کاراکتری که باید در تمام فیلم او را ببینیم

«بانوی مو» دیگر فیلمی بود که الستی قطعه‌ای از آن را پخش کرد و سپس گفت:« در اینجا می‌بینید که چگونه از طریق موسیقی و تک فریم صحنه پرورانده و کاراکتری به ما معرفی شده که شغلش رویاندن مو است که اتفاقا شروع خوبی هم هست. در اینجا برای اولین ظهور از تصاویری استفاده شده که به صورت تک فریم گرفته شده و زیاد و کم شدن موها را نشان می دهد البته بر موسیقی «چنین گفت زرشت» هم تاکید دارد که ترکیب این دو کار به خوبی اولین ظهور کاراکتر محوری را به خوبی نشان می‌دهد».
الستی مطرح کرد:« یکی از مهمترین نکات این است که کاراکترهایی که از طریق تکنیک هایی که کارگردان طراحی کرده معرفی می‌شوند، باید مخاطب را کنجکاو کنند، این معرفی باید با شرایط سینمایی ایجاد شود. در فیلم کوتاه اولین ظهور کاراکتر محوری در ابتدای فیلم رخ می‌دهد اما در فیلم بلند اولین ظهور می‌تواند در پایان فیلم باشد.اولین ظهور در فیلم‌ها باید درست طراحی شود تا خوب از آب دربیاید. برای فیلم بلند اصولاً فاصله‌ای بین آغاز فیلم و سپس معرفی کاراکتر قائل می‌شوند اما به دلیل آنکه زمان فیلم کوتاه، مدام کوتاه‌تر می‌شود باید به سرعت به سراغ اولین ظهور برویم اما در فیلم بلند باید کمی فرصت بدهیم. همیشه آغاز فیلم زودتر از اولین ظهور پیش می‌آید البته باید تناسبی بین آغاز و پایان وجود داشته باشد. غالبا اولین ظهور به شخصیت محوری فیلم مربوط می شود پس باید شخصیت‌پردازی را ببینیم و داستان در همان امتداد پیش برود».

با فرم‌های تازه اولین ظهور را بسازید

الستی ادامه داد: «برای آنکه کارگردانان جوان بتوانند اولین ظهور را در فیلم هایشان خلق کنند، نیاز است که با زبان سینما آشنا باشند اما خلق این امر می تواند در آثارشان تنوع داشته باشد.طراحی و خلق اولین ظهور وظیفه کارگردان است ما خلق این صحنه‌ها را در فیلمنامه نمی‌بینیم البته عوامل فنی و هنری هم غالبا در خلق این صحنه‌ به کارگردان کمک می کنند».

این استاد دانشگاه در بخش دیگر از صحبت‌هایش اظهار کرد:«گاهی در فیلمی یک شی تبدیل کاراکتر می‌شود ولی اولین ظهور به کاراکترای زنده منسوب است.اولین ظهور در فیلم بلند شکل گرفت ولی این روزها در فیلم کوتاه هم استفاده می‌شود با این وجود بعید است در فیلم های کوتاه زیادی، اولین ظهور را ببینید».الستی هم‌چنین به عنوان نمونه ایرانی به فیلم گاو اشاره کرد:« فیلم «گاو» نمونه خوبی در اولین ظهور است. فیلم های بیوگرافی به شدت نیاز دارند که اولین ظهور در آنها طراحی شود».

نشست‌های تخصصی سی‌و‌هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری سیدصادق موسوی با برگزاری ۲۰ نشست شب گذشته ۱۷ آبان ماه به پایان رسید.