هنروتجربه: در ۶ ماهه نخست سال جاری، ۴۲۴ فیلم‌نامه و طرح فیلم‌نامه در سامانه فیلم‌نامه بنیاد سینمایی فارابی ثبت شد.

به گزارش سایت هنروتجربه، به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، معاونت فرهنگی و پژوهشی بنیاد سینمایی فارابی فعالیت‌های خود در ۶ ماه نخست سال ۹۹ در زمینه حمایت از فیلم‌نامه‌ها و عقد قرارداد با فیلم‌نامه‌نویسان  اعلام کرد.

*بررسی ۱۶۷ طرح و فیلم‌نامه در شوراهای تخصصی و ۱۹۶ طرح و فیلم‌نامه در شوراهای کارشناسی

از ابتدای سال تا پایان مهر ۹۹، طی ۲۴ جلسه تعداد ۱۰۰ طرح و فیلم‌نامه در شورای اجتماعی، طی ۱۵ جلسه تعداد ۳۵ طرح و فیلم‎نامه در شورای انقلاب و دفاع مقدس و طی ۱۱ جلسه تعداد ۳۲ طرح و فیلم‌نامه در شورای کودک و نوجوان توسط اعضای این شوراهای تخصصی بررسی شده است. این شوراهای تخصصی از فیلم‌نامه‌نویسان، صاحب‌نظران عرصه فیلم‌نامه‌نویسی و کارشناسان فیلم‌نامه بنیاد سینمایی فارابی تشکیل شده‌اند.

همچنین ۱۹۶ فیلم‌نامه و طرح فیلم‌نامه در شوراهای کارشناسی معاونت فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی (متشکل از کارشناسان فیلم‌نامه بنیاد) بررسی شده‌اند.

از میان طرح‌ها و فیلم‌نامه‌های رسیده، در ۶ ماه نخست سال ۹۹ (تا پایان شهریور) تعداد ۲۴ فیلم‌نامه به مرحله عقد قرارداد برای نگارش فیلم‌نامه رسیده و در مراحل مختلف تولید قرار دارند.

گفتنی است در این مدت و با توجه به شیوع ویروس کووید-۱۹ و لزوم رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی، همه این جلسات به صورت برخط برگزار شده است.

*ثبت ۴۲۴ اثر در سامانه فیلم‌نامه بنیاد سینمایی فارابی

از ابتدای سال ۱۳۹۹ به منظور ارتباط راحت و فراگیر تمامی تهیه‌کنندگان، فیلم‌نامه‌نویسان و کارگردانان سینمای ایران، سامانه فیلم‌نامه بنیاد سینمایی فارابی رسما فعالیت خود را آغاز کرد. با آغاز به کار این سامانه، پیگیری آثار رسیده به بخش فرهنگی تسهیل شده و صاحبان آثار به سادگی می‌توانند با استفاده از کد رهگیری، از نظرات شوراهای گوناگون معاونت فرهنگی مطلع شوند. شوراهای تخصصی اجتماعی، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، کودک و نوجوان به اضافه شوراهای کارشناسی در معاونت فرهنگی وظیفه دریافت و بررسی طرح‌ها و فیلم‌نامه‌های رسیده را بر عهده دارند.

از ابتدای امسال، تعداد ۴۲۴ فیلم‌نامه و طرح فیلم‌نامه از طریق سامانه فیلم‌نامه به بنیاد سینمایی فارابی ارسال شده که طرح‌ها و فیلم‌نامه‌های رسیده پس از بررسی در شوراهای تخصصی و کارشناسی به فراخور محتوا یا سطح فنی، وارد فاز عقد قرار داده شده و یا نکات لازم به منظور بازنویسی به نویسنده اثر منتقل شده است.

* اولویت‌های محتوایی

معاونت فرهنگی و پژوهشی بنیاد سینمایی فارابی، رویکرد حمایتی خود را در پذیرش فیلم‌نامه‌های سینمایی با اولویت‌های محتوایی هم‌سو با سیاست‌های محتوایی سازمان سینمایی مشخص کرده است و بر این اساس، «افزایش امید و اعتماد عمومی»، «تقویت عزت‌مندی و قدرت ملی» و «توجه به نهاد خانواده» اولویت‌های محتوایی این معاونت در بررسی آثار به شمار می‌رود.

*حمایت از ۱۳۵ فیلم‌نامه ‌نویس در طرح حمایت از اعضای کانون فیلم‌نامه‌نویسان خانه سینما و انجام فاز اول طرح حمایت از سینمای اقتباسی

طرح حمایت از فیلم‌نامه‌نویسان در شرایط پاندمی اخیر به منظور حمایت از فیلم‌نامه نویسان به عنوان یکی از مهمترین ارکان تولید در سینما لحاظ شده و اعضای کانون فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران، آثار خود را ذیل عنوان طرح فوق به معاونت فرهنگی بنیاد سینمایی ارسال و یک کارگروه تخصصی متشکل از شوراهای تخصصی بنیاد سینمایی فارابی و سازمان سینمایی و رییس کانون فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران، طرح‌های رسیده را بررسی می‌کنند. طرح‌هایی که با رویکردهای سازمان سینمایی تطابق داشته باشند و به لحاظ فنی نیز از استانداردهای لازم برخوردار باشند، برای عقد قرارداد نگارش به بخش قراردادها معرفی می‌شوند. به طرح‌هایی هم که استانداردهای لازم محتوایی و فنی را لحاظ نکنند، توصیه‌های لازم به منظور ارتقای سطح کیفی انتقال داده می‌شود تا نویسنده طرح در صورت تمایل موارد مطرح شده را اصلاح کند.

در این راستا، ۴۱ طرح (ذیل این طرح حمایتی) به معاونت فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی رسید که ۷ طرح مشروط (منوط به بازنویسی بر اساس نظرات شورا) و ۲ طرح نیز مورد قبول واقع شد.

همچنین در ۶ ماه نخست امسال در طرح سازمان سینمایی مبنی بر حمایت از اعضای انجمن صنفی فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران از ۱۳۵ فیلمنامه‌نویس حمایت صورت گرفته است.

لازم به ذکر است در فاز اول طرح حمایت از تولید فیلم‌های اقتباسی که با حمایت مستقیم بنیاد سینمایی فارابی صورت می‌پذیرد ۲۶ طرح بر اساس ۲۶ کتاب به معاونت فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی رسید که آثاری چون «زیبا صدایم کن» (فرهاد حسن‌زاده)، فیلم‌نامه‌نویس: کامبوزیا پرتوی، «پلو خورش» (هوشنگ مرادی کرمانی)، فیلم‌نامه‌نویس: ابراهیم فروزش، «شطرنج با ماشین قیامت» (حبیب احمدزاده)، فیلمنامه‌نویس: حبیب احمدزاده و «دشتبان» (احمد دهقان) فیلم‌نامه‌نویس: محمدرضا گوهری در این طرح برگزیده شد. فراخوان فاز دوم این طرح نیز تا پایان پاییز منتشر شده است.

*حمایت بنیاد سینمایی فارابی از تحقیق و نگارش ۲۴ فیلم‌نامه

در ۶ ماهه نخست سال ۹۹، قرارداد تحقیق و نگارش ۲۴ اثر منعقد شد. از بین این ۲۴ فیلم‌نامه، ۱۰ فیلم‌نامه در دست بررسی/ بازنویسی اولیه، یک فیلم‌نامه در مرحله بازنویسی فیلم‌نامه و ۶ فیلم‌نامه در دست نگارش است و ۷ فیلم‌نامه تحویل بنیاد سینمایی فارابی شده است.

فیلم‌نامه‌های در حال بررسی/بازنویسی (تحقیق و نگارش) از ابتدای امسال تا پایان شهریور ۹۹ با قید نام نویسنده یا کارگردان یا تهیه‌کننده‌ای که با او قرارداد منعقد شده، عبارتند از «افسانه نیست»، تهیه‌کننده: محمد پیرهادی- دفاع مقدس، «یعقوب‌لیث صفاری»، نویسنده: مسعود جعفری‌جوزانی-  تاریخ و تمدن، «زندگی دوگانه لیلا»، نویسنده: احمدرضا معتمدی- اجتماعی، «نابغه‌ها»، نویسنده: علی شاه‌حاتمی- کودک و نوجوان، «سلام بر ابراهیم»، نویسنده: علی روئین‌تن- دفاع مقدس، «با هم بریم بهشت»، تهیه‌کننده: علی فرقانی و مرتضی اصفهانی- مقاومت، «حضرت خدیجه (س)»، نویسنده: فرهاد توحیدی – تاریخ اسلام، «پنج گرم»، نویسنده: علی موذنی- معناگرا، «عملیات ربات‌ها» نویسنده: علی عبدالعلی‌زاده – کودک و نوجوان، «دشمن عزیز»، نویسنده: ماکان عاشوری- اجتماعی.

همچنین فیلم‌نامه «پول لعنتی» به نویسندگی مجید جوانمرد با موضوع اجتماعی در مرحله بازنویسی فیلم‌نامه است.

در ۶ ماهه نخست سال، فیلم‌نامه‌های «آینده نگار»، نویسنده: سپهر علی محمدلو – نوجوان، «ببرهای زخمی حکیمیه»، نویسنده: حسام حیدری- کودک و نوجوان، «روز حضور»، نویسنده: فریدون فرهودی- اجتماعی، «کووید ۲۰»، نویسنده: رضا مقصودی- اجتماعی، «تار و پود عشق»، نویسنده: رهبر قنبری-  معناگرا و «سفرنامه آهو»، نویسنده: محمود آقابابایی‌پور – اجتماعی/دینی در دست نگارش بوده‌اند.

فیلم‌نامه‌های تحویل داده شده ۶ ماهه نخست سال ۹۹ عبارتند از «دسته دختران»، نویسنده: منیر قیدی – دفاع مقدس، «برادران افتخاری»، نویسنده: مرحوم سیامک شایقی- اجتماعی، «سیل»، نویسنده: مهرشاد کارخانی- اجتماعی، «درخت»، نویسنده: مهدی ودادی – اجتماعی، «حسن کچل»، نویسنده: نادره ترکمانی – کودک و نوجوان، «زیارت از راه دور و نزدیک»، سیدمهدی شجاعی – معناگرا، «مرشد»، نویسنده: نیما جاویدی – اجتماعی.