
برگزاری نشست رسانهای آنلاین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
هنروتجربه:محمد حمیدی مقدم دبیر چهاردهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» چهارشنبه ۱۲ آذر در نشستی رسانهای برنامههای این دوره را تشریح کرد.
نشست رسانهای چهاردهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» با حضور محمد حمیدیمقدم دبیر و شهنام صفاجو مدیر روابط عمومی این رویداد چهارشنبه ۱۲ آذرماه به صورت آنلاین برگزار شد.
در ابتدای این نشست محمد حمیدی مقدم دبیر این رویداد ضمن تسلیت و ادای احترام به مقام شهید محسن فخریزاده که ناجوانمردانه ترور شد، عنوان کرد:«با احترام به درگذشتگان سینمای ایران این نشست رسانهای را آغاز میکنیم. سال متفاوتی را سپری کردیم از انتهای سال گذشته تا امروز که با این مسأله درگیر هستیم. با شیوع کرونا خیلی از جشنوارهها تعطیل شد ولی با گذشت چند ماه جشنوارههای بزرگ سینما بر این شدند که زندگی باید ادامه پیدا کند، سینما همچنان زنده است و جشنوارهها باید برگزار شوند».
دبیر چهاردهمین جشنواره «سینما حقیقت» سپی در ارتباط با برگزاری این رویداد توضیح داد:«رویدادهای بزرگ دنیا را رصد کردیم و تصمیم گرفتیم جشنواره را برگزار کنیم و به سراغ تجربه تازه برویم. با تصمیمی که در سازمان سینمایی شکل گرفت، قرار شد سامانههای جامع به این سمت حرکت کند. جشنواره کودک در این مسیر پیشتاز بود و جشنواره سینما حقیقت هم بر اساس برگزاری به صورت کاملاً اینترنتی شکل گرفت.با توجه به شرایط سخت تولید ما انتظار نداشتیم آثاری به دبیرخانه ارسال شود ولی وقتی با تاخیر فراخوان دادیم، ما با افزایش سه تا چهار درصدی ارسال آثار مواجه شدیم. بعد از این اتفاق و ثبتنام فیلمها قرار شد شوراهای انتخاب کارشان را شروع کنند قرار شد امسال هم شکل مشاوره و انتخاب صورت بگیرد. در بخش بینالملل با توجه به شیوع کرونا و متوقف شدن سفرها، تصمیم گرفتیم رقابت را از این بخش حذف کنیم ولی با توجه به اشتیاق فیلمسازان و ارتباط ویژه با سینمای دنیا تصمیم گرفتیم مهمترین فیلمهای سال گذشته و امسال در جشنواره به نمایش دربیاید اما این بخش به شکل غیررقابتی باشد».
او در ادامه درباره نحوه برگزاری جشنواره گفت:« یکی از سوالهای مهم این دوره این است که چگونه میخواهیم جشنواره را به شکل برخط برگزار کنیم سامانههای برخط در کنار ما هستند. هاشور، نماوا، فیلیمو و تیوا در کنار ما هستند، هاشور به عنوان خانه جشنواره و همان سینما چارسو عمل میکند، شاید برخی فیلمهای بینالملل به منظور صیانت از فیلمها در همین سامانه اکران شود.پخش همه محتواهای دیگر از سامانه برخط تیوا خواهد بود. البته فیلیمو و نمآوا به صورت عمومی در اختیار کسانی است که علاقهمند هستند از برنامهها و فیلمها استفاده کنند. علاوه بر آن مخاطبان بر روی هاشور و تیوا، میتوانند فیلمهای بخشهای مختلف را با خرید بلیت و رزرو بلیتها تماشا کنند. تمام هزینههای فروش بلیت در این سامانهها به صاحبان آثار پرداخت میشود.مهمترین رکن برگزاری جشنوارهها برخورد فیزیکی فیلمسازان است، با توجه به فضای تعاملی ما در حوزه برخط، سعی میکنیم این فضاها را قوت بدهیم. امسال و سال گذشته بزرگان سینما از دست دادیم. برای ادای احترام بزرگداشتها و نکوداشتهایی در نظر گرفتیم که روزی را ویژه آنها طراحی میکنیم. هر هفت روز جشنواره به نام یک بزرگ عرصه مستند است».
دبیر جشنواره درباره ادای احترام به سردار سلیمانی در این دوره توضیح داد:«با توجه به مسایلی که در سال گذشته و امسال رخ داد، یک جایزه ویژه برای بهترین فیلم مستند در زمینه تبیین نقش سردار حاج قاسم سلیمانی اهدا خواهد شد. در بخش بینالملل هم اتفاق جدیدی را شاهدیم. دوستان من موفق شدند با بزرگان سینمای مستند دنیا ارتباط بگیرند و در این زمینه کارگاههای آموزشی جذابی را خواهیم داشت.ثبتنام کنندگان در این کارگاهها میتوانند با اساتید حاضر به صورت زنده ارتباط برقرار کنند که در این زمینه از فیلمسازان مشهور هم دعوت شده کارگاههای خود را برگزار کنند».
حمیدیمقدم در بخش دیگری از این نشست درباره بودجه جشنواره گفت: «با توجه به عملکرد شفاف سازمان سینمایی، چیزی حدود ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون بودجه سال گذشته بود و امسال این بودجه به دو میلیارد تومان کاهش یافته است. ما هزینههایی در حوزه محتواسازی و برنامهسازیهای تلویزیونی و سامانههای برخط داریم. تا الان اسپانسری نداریم اما حامیانی هستند که در کارهای اجرایی همراه ما هستند. مانند همین چهار سامانه برخط که بخشی از پشتیبانی لجستیکی را برعهده دارند و جزو حامیان مستتر جشنواره محسوب میشوند».
ودر ادامه درباره اهدای جایزه بهترین مستند از نگاه مخاطبان جشنواره در این دوره افزود:«نگاه مردمی کار متفاوتی است. کلاً بهترین فیلم از نگاه تماشاگران ربطی به جشنوارهها ندارد، امری است که توسط نمایندگان خانه سینما انجام میشود و متولی این امر انجمن صنفی تهیه کنندگان سینمای مستند است و به این فکر میکنند که آن را به چه شکل پیش ببرند و تلاش میکنند این بخش را امسال هم داشته باشیم».
حمیدی مقدم در ادامه الهام اسدی، امیر اصانلو و فخرالدین سیدی را به عنوان هیات انتخاب در بخش کوتاه، امیرحسین نوروزی، بهروز ملبوس باف و مینا مشهدی مهدی را بهعنوان هیأت انتخاب در بخش نیمه بلند و رایا نصیری، مهدی بخشی مقدم و سید حسین حقگو را بهعنوان هیأت انتخاب بخش مستندهای بلند معرفی کرد.
دبیر جشنواره سپس درباره تاخیر در برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» هم عنوان کرد: «قرار ما این بود که طبق زمانبندی هجدهم تا ۲۵ آذرماه جشنواره را برگزار کنیم ولی با توجه به شرایطی که پیش آمد و شهر تهران در شرایط قرمز پیش آمد تصمیم گرفتیم جشنواره را هشت روز با تاخیر شروع کنیم و خدمات را به صورت بی نقص ارایه بدهیم. از ۲۵ آذر تا ۲ دی جشنواره برگزار می شود و دوم دی مراسم اختتامیه خواهد بود. همین تاخیر هشت روزه برای این بود که دوستان کارهایشان را بهتر انجام بدهند و این وقت را دادیم که دوستان فیلمساز هم آثارشان را ارایه بدهند».
محمد حمیدی مقدم دبیر جشنواره چهاردهم «سینماحقیقت» درباره ملاکهای انتخاب مستندهای مرتبط با کرونا توضیح داد: «در مورد سوژههایی از این دست اول باید شرایط تحلیل شود و فیلمساز باید تحقیق کند و سوژه را برای خود کند برخی فیلمسازان معتقد بودند باید به سمت این موضوع با تامل رفت ولی برخی دیگر میگفتند ثبت سند از دست میرود. نگاه ما در «سینماحقیقت» یک نگاه همه جانبه است و همه آثاری که دارای شرایط فرمی و محتوایی بودند را انتخاب کردند. اینکه این آثار در چه سطحی بودند بعد از نمایش بررسی خواهد شد. مهم این است که گروهی جان بر کف این روزهای ما را به تصویر کشیدهاند، در قالب مستند ارائه کردهاند که باید قدر آن را بدانیم».
در پایان این نشست خبری پوستر چهاردهمین جشنواره بینالمللی «سینما حقیقت» که توسط رضا عابدینی طراحی شدهاست، رونمایی شد.