هنروتجربه-سعیدحضرتی: مستند ۲۰ دقیقه‌ای «بلوک ۶۵» ساخته جدید سید وحید حسینی‌نامی که پیش‌تر فیلم کوتاه «کل به جزء» از او در هنروتجربه اکران شده بود، در جشنواره چهاردهم سینماحقیقت در بخش ویژه کرونا به نمایش در می‌آید . این کارگردان جوان در گفت‌وگویی با سایت هنروتجربه درباره نحوه انتخاب سوژه و ویژگی‌های این مستند و شرکت در جشنواره سینماحقیقت که بصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار می‌شود، صحبت کرده است.

بلوک ۶۵ نام محلی است در گورستان اصلی شهر تبریز که قربانیان کرونا در آن جا دفن می‌شوند . کریم متقی عکاس با سابقه تبریزی حدود دو ماه از خانواده خود جدا می‌شود تا بتواند از روند مراحل تغسیل ، کفن و دفن قربانیان عکاسی بکند.  حسینی‌نامی درباره این مستند و ویژگی‌های آن به سایت هنروتجربه گفت: «در پروسه ساخت مستندی که قرار بود به سفارش تلویزیون تبریز، شبکه سهند در ارتباط با جهادگران کرونا بسازم، در جریان فعالیت کریم متقی قرار گرفتم. متقی را از قبل می‌شناختم و رفاقتی هم داشتیم و ایشان از عکاسان باسابقه تبریزی هستند ، تدریس عکاسی می‌کنند و دبیر جشنواره عکس فیروزه که یکی از جشنواره‌های مطرح و به نام در حوزه عکاسی در سطح کشور ، بودند. با توجه به اینکه من در آرامستان تبریز مشغول فیلم‌سازی بودم، متوجه شدم متقی چند ماه خودش را قرنطینه کرده بود، به این معنی که از خانواده خودش دور شده بود و در قربستان تبریز از پروسه کفن و دفن افرادی که به سبب کرونا فوت شده بودند، عکاسی می‌کرد.ایشان را دیدم و صحبت کردیم و دیدم که چه عکس‌های درخشانی گرفته‌اند. این اتفاقات البته مربوط به اوائل شیوع کرونا است که خیلی‌ها از نزدیک شدن به این سوژه‎‌ها می‌ترسیدند ،اما او با جسارت از اتفاقاتی عجیب و قربانیان آن عکاسی می‌کرد. عکس‌های گرفته شده توسط کریم متقی، فرایند احساسی و انسانی عجیب و غریبی داشت. به هر حال تمام این‌اتفاقات توجه من را جلب کرد و پیشنهاد ساخت مستند را به متقی دادم و او هم لطف کرد و پذیرفت».

این کارگردان و تدوین‌گر افزود: «چند روزی را با متقی همراه شدم. حدود پنج روز فیلم‌برداری کردیم. چون مبنای روایت ما، عکس‌هایی بود که متقی پیش از شروع کار گرفته بود، در فیلم هم با صدای خودشان ماجراها را روایت می‌کنند و از قصه هرعکس‌ مطلع می‌شویم. صفر تا صد این فیلم در مورد کریم متقی است. حتی اسم فیلم که «بلوک ۶۵» برمبنای پروژه عکاسی متقی است. در حقیقت «بلوک ۶۵» قطعه‌ای است در آرامستان تبریز که اموات کرونایی را آنجا دفن می‌کردند و پروژه عکاسی متقی که همانجا بوده، به همین نام است و برای من هم ، این اسم جذاب بود ».

او ادامه داد: « متقی فردی بسیار باتجربه، پخته و حرفه‌ای است، کسی است که تجربه عکاسی جنگ و تفحص را داشته است. مواجهه او با کرونا، مواجهه هیجان‌زده سانتی‌مانتال نبود و دیدی کاملا حرفه‌ای داشت. متقی منش و شخصیت خاصی دارد و حتی جلوی دوربین ما هم همان کار خودش را انجام می‌داد و نمایشی رفتار نمی‌کرد و این منش و رویه او به فیلم کمک کرده است».

حسینی‌نامی همچنین عنوان کرد: «چهار، پنج روز فیلم‌برداری داشتیم و بخشی از آرشیو کریم متقی را استفاده کردیم. در واقع ایشان حین عکاسی، یک‌سری پلان‌هایی را هم فیلم‌برداری کرده بود که  بخشی از آنها در این مستند مورد استفاده قرار گرفت».

کارگردان «کل به جزء» درباره سختی‌های فیلم‌برداری «بلوک ۶۵» در شرایط شیوع کویید-۱۹ توضیح داد: «گمان می‌کنم بخشی از وظیفه  مستندسازان این است که در شرایط بحرانی حاضر باشد.به هر حال ساخت فیلم هم سختی‌هایی داشت و نمی‌خواهم قضیه را بغرنج و بزرگ نشان بدهم که نشان دهم ما چه کار شاق و عظیمی انجام داده‌ایم. بخشی از وظایف مستندساز همین سختی‌های کار است و باید خودمان را تطبیق بدهیم. روزهای اول ترس‌هایی داشتیم و به مرور خودم و تیم همراهی کننده با شرایط وفق پیدا کردیم. البته پروتکل‌های بهداشتی شدیدی بر کار حاکم بود و با لباس‌های ویژه و، گان و شیلد و ماسک کار می‌کردیم. نکته اینجاست که در آرامستان تبریز و در آن مقطع زمانی، ایمنی خیلی بالایی وجود داشت و این مجموعه هر هفته تست کرونا از عوامل اجرایی خودشان می‌گرفت. اما سختی ماجرا به نظر من غربت و آن شکل خاکسپاری قربانی‌های ویروس کرونا بود که حتی خانواده‌ها و نزدیک‌ترین خویشاوندان آنها هم نمی‌توانستند بیایند و ترس و منع هم وجود داشت».

کارگردان «سرسام» در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به جایگاه مهم جشنواره سینماحقیقت عنوان کرد: «مستند «بلوک ۶۵ » در بخش ویژه کرونا سینماحقیقت است. در این شرایط خاص و ویژه که ویروس کرونا، جهان و ایران را درگیر کرده است، احساس رقابت و رضایت حضور جشنواره‌ای ندارم. با بحران گسترده به شدت فاجعه‌آمیزی مواجه بودیم و هستیم و روزانه تعداد زیادی از هم‌وطنانمان را از دست می‌دهیم و این موضوع به شدت ناراحت‌کننده است. اگر بخواهم ابراز رضایت از حضور جشنواره‌ای بکنم، قدری دور از رسالت اصلی کار ما است. این تنها شعار نیست، منِ مستندساز اگر به کرونا به دید سوژه نگاه کنم به نظرم جنایت کرده‌ام. کرونا و قربانی‌های آن، برای ما سوژه نبود ،ما آن لحظات را زندگی کردیم و ممکن بود خود ما هم قربانی آن شویم. سال‌های قبل به جشنواره‌های مختلف می‌رفتیم و خوشحال بودیم از حس رقابت ،می‌خواستیم جایزه بگیریم. اما امسال دیگر این وجه را ندارد و حضور جشنواره‌ای امسال، صرفا هم‍‍‌رسانی یک احساس غم‌انگیز در مورد یک موضوع غم‌انگیز است. تنها از این بابت خرسندم که گوشه‌ای از فداکاری‌ها و فعالیت‌های همکاران هنری ما دیده شود».

این کارگردان در انتها درباره دیگر فعالیت‌هایش عنوان کرد: «فیلم‌نامه‌ یک اثر بلند را که به همراه برادرم نوید حسینی‌نامی نوشته‌ایم، به اتمام رسیده و در کنار آن مشغول مراحل پایانی فنی مستند ۳۰ دقیقه‌ای به تهیه‌کنندگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به نام «صف» (درباره موضوع صف در ایران که یک روایت غیررسمی از تاریخ اجتماعی ایران به وسیله صف است که نشان می‌دهد ما در ادوار مختلف چرا در صف ایستاده‌ایم) هستم. پیش از این فکر می‌کردیم که «صف» به جشنواره امسال برسد اما به دلیل تاخیرهایی که در روند ساخت آن به دلیل کرونا بروز، این حضور میسر نشد».

«بلوک ۶۵»/ طراح و کارگردان: سید وحید حسینی‌نامی-تهیه‌کننده: سالار حیدرنژاد- تصویربردار: نیما باغی، امیر امیریان و سید وحید حسینی نامی-تدوین: سید نوید حسینی نامی-مدیرتولید: یاسین پناه‌پور-صدابردار: کوروش صفایی‌فر-راوی: کریم متقی- محصولی از شبکه سهند (شبکه استانی سیمای مرکز آذربایجان شرقی)