هنروتجربه-سعیدحضرتی: کتایون جهانگیری که با مستند «زیر این چتر باران می‌بارد» با موضوع اقتصادی (سازمان تامین اجتماعی) در چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت حضور دارد، از تولید فیلم و برگزاری آنلاین این دوره جشنواره می‌گوید. این فیلم با مشارکت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و اتاق بازرگانی تهران تهیه ‌شده است.

کتایون جهانگیری که در مستند «زیر این چتر باران می‌بارد» به جز کارگردانی، پژوهش و نگارش آن را بر عهده داشته، درباره جزئیات بیشتر این مستند به سایت هنروتجربه گفت: «واقعیت امر این است که تصمیم داشتم فیلم مستندی از فروپاشی زندگی حرفه‌ای یک کارخانه‌‌دار صاحب‌نام‌ اهل اصفهان بسازم؛درام غریبی از فروپاشی یک کارآفرین شناخته شده. در همین حین، پیشنهادشد تا روی موضوع سازمان تامین اجتماعی و چالش‌های کارفرمایان با این سازمان کار کنم. به من گفتند ساخت این فیلم بسیار اهمیت دارد. من اطلاعاتی نداشتم و واقعا نمی‌دانستم ساخت فیلم با این شرایط و با این ریسک بالا عاقلانه است یانه. البته خود این چالش هم برایم جذاب بود. تصمیم گرفتم خودم را محک بزنم. متوجه شدم بحث تامین اجتماعی، موضوعی بحث‌برانگیز است و حساسیت زیادی روی آن وجود دارد. مسئولین سازمان نگران بودند که فیلم عملکرد سازمان را زیر سوال ببرد».

قصد نداشتم مخاطب را پای یک فیلم تحلیلی بنشانم و حتی قرار نبود فیلم رپرتاژ خبری و جنبه درس دادن به مخاطب باشد. این مستند سینمایی قرار است روشنگری کند

جهانگیری افزود: «واقعیت این است که فیلم مستند مثل یک بچه است. هر قدر که مسیر تربیتی برایش تعریف کنید باز هم نمی‌دانی این بچه در مسیر بزرگ شدن چگونه آدمی می‌شود. فیلم بخشی از دیدگاه کارگردان را بر اساس یافته‌هایش یدک می‌کشد و بخش دیگر، مسیری است که حقایقِ پنهانِ آشکار شده به فیلم می‌دهند. این فیلم هم از این قاعده مستثنی نبود. مستند، فیلم داستانی نیست. مستند آیینه حقیقت است. تحقیقاتم را که شروع کردم با مسائل باورنکردنی زیادی مواجه شدم. متوجه شدم تا چه حد سازمان تامین اجتماعی بر اقتصاد کشور تاثیر دارد. در واقع این سازمان پاشنه آشیل دولت است و پرداختن به آن از خیلی از مسائل اقتصادی و اجتماعی حساسیت برانگیزتر است».

این مستند ساز در ادامه با اشاره به این‌که فیلم‌برداری «زیر این چتر باران می‌بارد» طی ۱۵ جلسه انجام شده است، عنوان کرد: « تحقیق و پژوهش این فیلم از شهریورماه سال ۹۸ شروع شد و در اردیبهشت‌ماه ۹۹ تکمیل شد. سراغ خیلی از کارشناسان رفتم و گفت‌وگوهای زیادی کردم و اطلاعات بسیاری را به دست آوردم. این را هم باید اضافه کنم که قوانین و برخی از مسائل سازمان تامین اجتماعی همانند بحث بیمه، بسیار پیچیده و فهم و درک سازوکار آن بسیار زمان‌بر است. البته قصد نداشتم مخاطب را پای یک فیلم تحلیلی بنشانم و حتی قرار نبود فیلم رپرتاژ خبری و جنبه درس دادن به مخاطب باشد. این مستند سینمایی قرار است روشنگری کند».

کارگردان «همه چیز درباره آرزو» در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: «هر موضوعی برای من هیجان خاص خودش را دارد. عرصه مستند را به خاطر حوزه تحقیق و پژوهش آن دوست دارم و با ساخت هر مستند، وارد عرصه‌هایی می‌شوم که قبل از آن آشنایی زیادی نداشته‌ام و اطلاعاتی به دست می‌آورم که شاید به طورعادی هیچ‌وقت با آن آشنا نمی‌شدم. کارکردن بر موضوعات مختلف انتخاب من است و از این انتخاب خرسندم».

این مستندساز درباره تغییر نام این مستند از «زوو» به «زیر این چتر باران می‌بارد» توضیح داد: «به واسطه تغییراتی که در فیلم داده‌ایم و بخش‌های مربوط به زوو را حذف کردیم، پس نام فیلم هم به تبع آن تغییر کرد. در ادامه به این فکر می‌کردم که چه نامی را انتخاب کنم تا به عنوان نام فیلم، هم زیبا باشد و هم استعاره مدنظرم را به مخاطب منتقل کند. باید بگویم در فیلم نکاتی مطرح می‌شود که مرتبط با عنوان «زیر این چتر باران می‌بارد» است. از وجوه مختلفی می‌توان به ارتباط نام فیلم و محتوای آن پرداخت که ترجیح می‌دهم خود مخاطب به آن برسد».

کارگردان «قطار مسیر ۶۰» برگزاری آنلاین جشنواره سینماحقیقت را راهی تازه پیش روی سینمای مستند دانست و تاکید کرد: «مطمئنا تجربه برگزاری آنلاین جشنواره تجربه خوب و مفیدی خواهد بود و امید دارم آورده مثبتی برای برگزارکنندگان و مستندسازان به همراه داشته باشد. نکته مثبت برگزاری آنلاین جشنواره چهاردهم سینماحقیقت ایجاد مسیر جدید برای ارتباط با مخاطبانی است که از نقاط دور می‌توانندبا این جشنواره همراه شوند. امیدورام در سال‌های آتی که شرایط عادی می‌شود این روند ادامه پیدا کند و در کنار برگزاری فیزیکی و حضوری جشنواره‌ها، نمایش آنلاین (برخط) برای مخاطبین دور از تهران فراهم شود».

او افزود: «به هر حال در دنیایی زندگی می‌کنیم که خیلی از ما فیلم‌های سینمایی روز دنیا را که ارزش دیدن بر روی پرده را هم دارند، در گوشی و تبلت خود تماشا می‌کنیم و واقعیتی است که نمی‌توان نادیده گرفت. دیدن مستند هم در موبایل و تبلت چیز عجیب و غریبی نیست. طبیعی است وقتی خود من مستند «زیر این چتر باران می‌بارد» را در لپ‌تاپ می‌بینم با نمایش آن بر روی پرده و با صدای دالبی یا استریو و کیفیت تصویر بالاتر متفاوت است. اما در دنیایی زندگی می‌کنیم که تماشای فیلم با موبایل جزئی از واقعیت زندگی شده است».

مستند دیگر من «قطار مسیر ۶۰» که پیش از این در گروه هنروتجربه اکران شده بود، در سایت هاشور هم نمایش آنلاین داشت و مورد استقبال هم قرار گرفت و تجربه خوبی بود. نمایش آنلاین می‌تواند برای گروه هنروتجربه گزینه‌ای مفید باشد

این مستندساز درباره احتمال موفقیت «زیر این چتر باران می‌بارد» در این دوره جشنواره گفت: «شانزده فیلم در بخش مستندهای کارآفرینی شرکت دارند که ۵۰ درصد فیلم‌سازان این بخش، بانوان مستندسازند ومطمئنا فیلم‌های خیلی خوبی در بین آن‌ها وجود دارد. قضاوت کردن راجع به موفقیت مستند «زیر این چتر باران می‌بارد» زود است و باید منتظر ماند و فیلم‌ها را دید و به نظر هیات داوران احترام گذاشت. در عین حال نظرات مخاطبان برای من بسیار مهم و با ارزش است. امیدوارم تماشاگران فیلم را دوست داشته باشند».

جهانگیری در پایان درباره ورود گروه هنروتجربه به عرصه نمایش آنلاین اظهار داشت: «سایت هاشور در حال حاضر به عنوان مرجع مستند ایران و جهان، به صورت آنلاین به نمایش مستندها می‌پردازد و گروه هنروتجربه می‌تواند با همکاری با این سایت یا پلتفرم‌های شناخته شده دیگر مستندها و فیلم‌های داستانی و کوتاه  خود را در دسترس علاقه‌مندان قرار بدهد. مستند دیگر من به نام «قطار مسیر ۶۰» که پیش از این در گروه هنروتجربه اکران شده بود، در سایت هاشور هم نمایش آنلاین داشت و مورد استقبال هم قرار گرفت و تجربه خوبی بود. نمایش آنلاین می‌تواند برای گروه هنروتجربه گزینه‌ای مفید باشد».

«زیر این چتر باران می‌بارد»/ پژوهش‌گر، نگارش و کارگردان:کتایون جهانگیری-تدوین‌گر:مهدی ایروانی-صداگذار:عرفان یزدی-تصویربرداران:مهدی آزادی (اصلاح کادر آیدین فتاحی)، ایمان شریفی-اصلاح و هماهنگی رنگ و نور:آیدین فتاحی-دستیاران تصویربردار:حمیدرضا عابدینی،یاسر زمانی-صدابردار:کاوه صولتی-ساخت موسیقی:نیما ناجی-اجرای موسیقی:نیما ناجی،میلاد قریشی،علیرضا رحمتی،امیرعلی آذرفر-میکس موسیقی:حمیدرضایراقچیان-نریتور:مسعود خواجه‌وند،درسا جهانگیری-طراح پوستر و تایپوگرافی:بهزاد خورشیدی- محصول: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و اتاق بازرگانی تهران