هنروتجربه-فاطمه رستمی: علی مصفا که این روزها فیلم سینمایی «یلدا» به تهیه کنندگی او در هنروتجربه و سینماهای چند کشور خارجی اکران است، اعتقاد دارد تولید فیلم مستقل در گذشته سخت بود و کرونا و مشکلات ناشی از آن را سخت‌تر کرده‌است ؛هنروتجربه هم برای ادامه فعالیت‌هایش نیاز به حمایت جدی دارد.

علی مصفا در گفت‌وگو با سایت هنروتجربه درمورد تاثیرات پاندمی کرونا بر روند ساخت فیلم و به خصوص فیلم‌های مستقل و نقش هنروتجربه در این بین عنوان کرد: «شرایط برای فیلم‌های مستقل نسبت به گذشته سخت‌تر شده و هزینه‌های تولید افزایش یافته است.  با وجود این سختی‌ها پیدا کردن سرمایه‌گذار برای فیلم‌های مستقل دشوارتر شده است. پیش از این تهیه‌کنندگان فیلم‌های مستقل سعی می‌کردند با بودجه اندک فیلم بسازند، ولی حالا باید از کمتر هم کمتر فیلم بسازند و در واقع برای من هم به عنوان تهیه‌کننده ریسک عمل بیشتر شده و واقعا اکران با این وضعیت توجیه ندارد».

مصفا ادامه داد: «متقاعد کردن یک سرمایه گذار برای اینکه در کاری سرمایه بگذارد که اکرانش هم بازگشتی ندارد دشوار است. اگر حمایت جدی نباشد که ظاهرا قرار هم نیست باشد، شرایط  تیره و تارتر می‌شود و عده زیادی به سریال سازی رو آورده‌اند. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند اوضاع بدتر هم می‌شود مگر اینکه راهی اندیشیده شود. به نظرم یک راه این است که پلتفرمی موجود باشد که مثل پلتفرم‌هایی که سریال پخش می‌کنند عمل کنند. برای این پلتفرم‌های فعال حتما یک توجیه مالی وجود دارد که به کارشان ادامه می دهد و اگر چنین امکانی برای سینما شکل می‌گرفت، به خصوص سینمای مستقل اتفاق خوبی بود».

فیلم‌های مستقل در این اوضاع بیشتر به توجه جشنواره و داوری شدن نیاز دارند. جشنواره فیلم فجر باید شرایطی فراهم کند تا فیلم‌های اول کارگردانان و بخصوص فیلم‌های هنروتجربه دیده شوند

او در مورد جشنواره ملی فیلم فجر و فیلم‌های مستقلی که شاید در این جشنواره دیده شوند یا در شرایط فعلی حداقل در این رویداد فرهنگی برایشان اتفاقی بیفتد، توضیح داد: «اتفاقا این نکته همیشه در نظر من بوده که جشنواره فیلم فجر برای فیلم‌های مستقل سکوی مناسبی برای دیده شدن است.فیلم‌های مستقل در این اوضاع بیشتر  به توجه جشنواره و داوری شدن نیاز دارند. جشنواره فیلم فجر باید شرایطی فراهم کند تا فیلم‌های اول کارگردانان و بخصوص فیلم‌های هنروتجربه دیده شوند و این‌که این فیلم‌ها هستند که اتفاقا می‌توانند آنلاین اکران شوند چرا که سایر فیلم‌ها می‌ترسند در نمایش اینترنتی شرکت داشته باشند به این دلیل که نسبت به قاچاق شدن اثرشان نگران هستند و هم این‌که شاید فکر می‌کنند به فروش‌شان در اکران لطمه وارد می‌شود».

مصفا در ادامه تاکید کرد: «فیلم‌های مستقل شاید راحت‌تر خطر کنند و شاید هنروتجربه بتواند بستری را فراهم کند تا از این نوع آثار حمایت شود. جماعتی که علاقه‌مند به تماشای فیلم‌های مستقل هستند به این مدل فیلم دیدن از طریق اینترنت عادت دارند و جذب‌شان به نسبت جذب مخاطب عادی در این فضا راحت‌تراست».

با وجود  همه موفقیت‌های «یلدا»، حمایت آنچنانی ندیدیم و از این بابت دلسرد شدیم به خصوص وقتی فیلم به اسکار معرفی نشد!فکر می‌کنم «یلدا» از هر جهت شایستگی این را داشت که برای اسکار انتخاب شود

تهیه کننده «خط فرضی» در ادامه درمورد برنامه برای اکران آنلاین فیلم سینمایی «یلدا» که در هنروتجربه و خارج از کشور اکران موفقی داشته است، عنوان کرد: «با وجود   همه موفقیت‌های «یلدا»، حمایت آنچنانی ندیدیم و از این بابت دلسرد شدیم به خصوص وقتی فیلم به اسکار معرفی نشد!فکر می‌کنم «یلدا» از هر جهت شایستگی این را داشت که برای اسکار انتخاب شود. این فیلم هم پخش‌کننده معتبر داشت و هم در همه جا پخش شده بود و فیلمی شناخته شده بود و قاعدتا باید برای اسکار معرفی می‌شد. این اتفاق برای ما قابل پیش‌بینی بود، اما باز ما می‌گفتیم شاید همکاران این بار مثل گذشته عمل نکنند، ولی ظاهرا قرار است همه مرعوب باشند».

نکته مهم این است که هنروتجربه نیاز به حمایت دارد و اگر حمایت نشود، مخالف‌های همیشگی هنروتجربه هم فکر می‌کنند حرفشان نسبت به این موسسه درست بوده است

او با تاکید بر برنامه اکران آنلاین «یلدا» بیان کرد: «اکران آنلاین برنامه‌ای هست که برای «یلدا» در ذهن داریم و منتظریم اکران ما در خارج از کشور تمام شود تا بتوانیم اینجا اکران آنلاین کنیم و طبیعتا باید بعد از این کار منتظر بیرون آمدن نسخه غیرقانونی فیلم هم باشیم».

علی مصفا درمورد تبادلات سینمایی هنروتجربه و برگزاری هفته‌های فیلم و تاثیر آن در سینمای کشور عنوان کرد: «من همیشه طرفدار هنروتجربه بودم، اما حس می‌کنم گاهی از حداقل امکاناتی که دارند، آنطور که انتظار داریم استفاده نمی‌کنند.امیدوار بودم پلتفرمی که هنروتجربه معرفی می‌کند و پیشنهادی که می‌دهد ما را به وجد بیاورد، اما چنین نشد».

مصفا با اشاره به لزوم حمایت از هنروتجربه تصریح کرد: « من نمی‌دانم چطور باید هنروتجربه را متمایز کرد یا مزیتی برایش تعریف کرد. اما به نظرم نکته مهم این است که هنروتجربه نیاز به حمایت دارد و اگر حمایت نشود، مخالف‌های همیشگی هنروتجربه هم فکر می‌کنند حرفشان نسبت به این موسسه درست بوده است. گاهی من به عنوان تهیه کننده مورد طعنه قرار می‌گیرم که چرا فیلمم را به هنروتجربه داده‌ام؟! می‌گویند پول به شما داده‌اند تا فیلم‌تان را در هنروتجربه اکران کنید؟!بنابراین باید حمایت بیشتری از هنروتجربه انجام گیرد و مشکلات کمتر شود».

برچسب‌ها: