
هنروتجربه: مراسم بزرگداشت زنده یاد اکبر عالمی در پنجمین روز جشنواره سینما حقیقت به پیشنهاد محمدرضا اصلانی با عنوان روز «زلال آب» برگزار شد و هنرمندان از ویژگیهای منحصربه فرد این استاد که براثر کرونا از دنیا رفت، گفتند.
به گزارش سایت هنروتجربه به نقل از ستاد اطلاع رسانی چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت»، مراسم نکوداشت زندهیاد اکبر عالمی بعد از ظهر شنبه ۲۹ آذرماه و در پنجمین روز از چهاردهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» برگزار شد.
اجرای این مراسم را منصور ضابطیان به عهده داشت و در بخش اول میزبان محمد حمیدیمقدم دبیر چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت بود.
او با اشاره به آمار قابل توجه تماشای فیلمهای مستند این دوره جشنواره گفت: «شکل آنلاین آهسته آهسته جا میافتد، آرام آرام شاهد افزایش بازدید به ویژه از سوی اهالی رسانه و متخصصان سینمای مستند در خانه جشنواره هستیم. اگر بخواهیم آمار بازدید روزانه در چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت را با دورههای قبل در سینما چهارسو مقایسه کنیم میبینیم که روز گذشته ۷ هزار و ۷۰۰ بازدید ثبت شد در حالی که در دورههای قبل، میانگین مخاطب روزانه هزار و ۲۰۰ نفر بود».
دبیر چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت با بیان اینکه در چهار روز گذشته ۲۳ هزار بازدید از پلتفرم های جشنواره ثبت شده است، گفت: «جشنواره سینماحقیقت از پرمخاطبترین جشنوارههای تخصصی سینماست، اما در این دوره تحولی در زمینه ارتباط با مخاطب ایجاد شده و مخاطبان را هفت برابر کرده است و از طرفی شاهد رضایت مخاطبان هستیم که اتفاق خوبی است».
حمیدیمقدم در ادامه با اشاره به ۱۰ اثر پرمخاطب روز چهارم جشنواره گفت: پرمخاطبترین فیلم روز گذشته«رویاهای خالکوبی شده» به کارگردانی مهدی گنجی با ۱۱۷۳ بازدید کننده بود، و پس از آن فیلمهاید «کودتای ۵۳» با ۹۳۴ تماشاگر، «کمی با من برقص» با ۷۷۸ مخاطب و… در این جدول قرار دارند».
او ادامه داد:« مسترکلاس مهرداد اسکویی را دیروز ۳۰۰ هنرجو به طور زنده دنبال کردند. ۳۰۰ نفر در کارگاه بیل نیکولز و ۲۰۰ هنرجو در کارگاه مهدی گنجی حاضر شدند. هنرجویانی که بسیاری از آنها ساکن شهرستان هستند و برگزاری آنلاین جشنواره که به صورت رایگان است، اتفاق خوبی برای بسیاری از آنها بود.تلاش کردیم عدالت آموزشی برای همه و در همه جا برقرار شود که گمان میکنم با این اقدام، جشنواره توانسته تا حدودی به این هدف دست پیدا کند».
دبیر چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت همچنین با اشاره به نامگذاری روز پنجم جشنواره به نام زنده یاد استاد اکبر عالمی و برپایی مراسم نکوداشتی برای این مستندساز گفت: «استاد محمدرضا اصلانی نام این روز را «زلال آب» انتخاب کرده است.با افتخار این روز را تقدیم به روح جاودان ایشان کردیم. مردی که بسیار خوشرو بود و توصیهاش همواره به خردورزی و پاکیزه صحبت کردن بود. متاسفم که به خاطر کرونا یکی از زلالترین اهالی سینما و مستند را از دست دادیم».
سیفالله صمدیان مهمان بعدی این مراسم نکوداشت بود.
صمدیان با اشاره به برنامههای نقد سینمای تلویزیونی اکبر عالمی، درباره لحظات سکوت استاد عالمی در برابر میهمانانش، گفت: «اکبر عالمی برای هر برنامه خودشان را آماده میکرد و با کسب اطلاعات لازم، آمادگی کاملی برای بررسی هر فیلمی داشت».این عکاس و مستندساز خاطرنشان کرد: «در عرصه فرهنگ و هنر ایران یکسری نام برای قشری خاص، ارزشمند هستند؛ مثلا کسی در سینما یا تدریس یا عکاسی و فیلمسازی شاخص است. اما کسانی هستند که برای تمام هنرها سمبل و شاخصاند مانند اکبر عالمی که همه شاخههای هنری افتخار میکنند که بخشی از حرکتشان با نام و حضور ایشان شناخته شود مثلا ایشان عضو هیئت موسس انجمن عکاسان ایران است».
او ادامه داد: «من اکبر عالمی را اینطور شناختم که ۷۵ سال از عمرش را لحظه به لحظه به اعتبار و احترام زندگی، به معنی واقعی زندگی کرد. من چیزهایی که از او یاد گرفتم را به هر بهانهای به فیلمسازان و عکاسان جوان میگویم؛ یکی اینکه اول خودتان را بشناسید و این باور در ذاتتان باید قطعی شود که کسی نه میتواند جای شما را بگیرد و نه شما میتوانید جای کسی را بگیرید».
صمدیان با اشاره به اینکه «بغض عالمی این بود که حسادت در تار و پود هنرمندان ما و آیین هنر بیداد میکند» یکی از ویژگیهای او را این دانست که از حسادت دوری میکرد.در ادامه بخشی از فیلم «خاطرات نگاتیو» به کارگردانی فرهاد ورهرام پخش شد.
دکتر امیرحسن ندایی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، میهمان بعدی این مراسم بود که درباره شخصیت استاد اکبر عالمی گفت: «او فقط درس سینما نمیداد، آموزههای زیستی و جهانبینیاش را هم به دانشجویان میداد. وقتی نقد فیلم داشتیم خودش کلاس را ترک نمیکرد، فیلم را کامل با دانشجو میدید و بعد وارد بحث و گفتوگو با ما میشد و این به ما جرات و جسارت حرف زدن میداد».
ندایی با اشاره به اینکه «عالمی از نخستین کسانی بود که مفهوم سواد رسانهای را به ما آموزش داد» گفت: «فیلمهایی که پخش کرد و تحلیلهایی که ارائه میداد بسیار شگفتانگیز بود و بعد از بیست سال جز به جز در ذهن من مانده است. گاهی باورم نمیشود این فیلمها را از تلویزیون دیدیم. فیلمهایی که انتخاب خودش بود و در رفت و آمدی که به خارج از کشور داشت در سالهایی که از نظر منابع سینمایی، برهوت بود، دکتر عالمی این فیلمها را به روز انتخاب میکرد و در کلاس درس یا در تلویزیون پخش میکرد».
میهمان بعدی این مراسم نکوداشت، ابراهیم حقیقی بود.حقیقی گفت: «چقدر بد و تلخ است که درباره دوستانمان پس از مرگشان حرف بزنیم و از خاطراتشان بگوییم. چه سال بدی بود که عزیزانی را یکی یکی از دست دادیم. همه کسانی که سینمای ایران را ساختند و اکبر عالمی یکی از استثناهای سینمای ایران بود».
این گرافیست باسابقه یادآور شد: «شاخصه بزرگ او انسان بودنش بود و اینکه انسان بودن را یاد میداد. با تمام دانش وسیعی که داشت و میتوانست مرعوبت کند، همیشه با فروتنی رفتار میکرد تا یاد بدهد که دانش، آموختنی است.وقت و زمان برای آقای عالمی مهم بود. نمیدانستیم چطور وقتش را کنترل میکرد که همه کتابها و فیلمهای روز را خوانده و دیده بود و معرفی میکرد و این از معلمی او بود. معلمی گشادهدست».حقیقی با اشاره به اینکه اولین بار زنده یاد اکبر عالمی را در سریال سربداران که دستیار طراح صحنه بود، در استودیو مسعود معصومی دیده، گفت: «نگاهش به سینما این بود که آن را از وجه هنری میخواست، میدید و میآموخت».او در پایان یادآور شد: «رنجی که برای از دست دادن آدمی مثل اکبر عالمی داریم از نداشتن جایگزین برای اینگونه آدمهای شریف میآید، اما اکبر عالمی مثل هر هنرمند بزرگ دیگری مثل هر فیلمساز بزرگ، هیچگاه نمیمیرد».
پایانبخش مراسم نکوداشت زندهیاد اکبر عالمی، اهدای نشان فیروزهای چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» و لوح تقدیری با نام زنده یاد عالمی بود که با حضور محمد حمیدیمقدم، سیفالله صمدیان، امیرحسن ندایی و ابراهیم حقیقی، به نمایندگی از جامعه مستند به خانواده زندهیاد استاد اکبر عالمی تقدیم شد.