هنروتجربه: مجید نجاتی صدابردار و صداگذار سینما می‌گوید صدابردار فیلم کوتاه با دقت و وسواس بیشتری فعالیت می‌کند، چراکه هر اشتباهی از طرف او هزینه و زمان تولید فیلم را بیشتر و طولانی‌تر خواهد کرد.

مجید نجاتی مدیر صدابرداری و طراح صدا در سینما درباره تفاوت صدابرداری در فیلم‌های کوتاه و بلند به مهر گفت: «صدابرداری در فیلم‌های کوتاه و بلند، از لحاظ ماهیت ابزارها یا تکنیک و طراحی ضبط صدای پلان‌ها، هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند اما به اعتقاد من به دلیل زمان محدود و بودجه کم در فیلم‌های کوتاه، صدابردار این حوزه با دقت و وسواس بیشتری فعالیت می‌کند، چراکه هر اشتباهی از طرف او هزینه و زمان تولید فیلم را بیشتر و طولانی‌تر خواهد کرد».

او با بیان اینکه در بیشتر موارد تأمین هزینه ساخت فیلم کوتاه بر عهده کارگردان است، اظهار کرد: «برای اینکه کارگردان در تأمین بودجه دچار هزینه و دشواری نشود، گ اشتباه کردن برای عوامل فنی فیلم وجود ندارد. البته منظورم این نیست که صدابردار در فیلم بلند امکان اشتباه دارد اما در فضای سینمای بلند، صدابردار آزادی عمل بیشتری دارد».

صدابردار و صداگذار فیلم کوتاه «دابُر» درباره جایگاه صدا در ساخت آثار کوتاه گفت: «مهم‌ترین مسأله‌ای که به عنوان صدابردار در این حوزه با آن روبرو هستیم و در میان اهالی سینما به چشم می‌خورد، نادیده گرفتن نقش صدا است که این بخش متأسفانه از توجه اغلب فیلم‌سازان مورد غفلت قرار می‌گیرد. البته شرایط نسبت به گذشته کمی بهتر شده است اما همچنان با شرایط ایده‌آل فاصله داریم. همچنان که درگذشته تعداد زیادی از فیلم‌ها، به دلیل سطح کیفی پایین به ویژه در مقوله صدابرداری، از جشنواره‌های خارجی و داخلی کنار گذاشته می‌شدند».

او  درباره دلایل بی‌توجهی نسبت به مقوله صدا در سینمای کوتاه توضیح داد: «به اعتقاد من بی‌توجهی نسبت به مقوله صدا در سینمای کوتاه از دو عامل نشأت می‌گیرد؛ اول اینکه قبلاً فیلم‌سازان به صدابرداری اهمیت نمی‌دادند، دوم اینکه توان مالی برای جذب صدابردارهای حرفه‌ای سینما و فیلم‌های بلند سینمایی را نداشتند. در نهایت همین پذیرفته نشدن فیلم‌ها در سطوح جهانی سبب شد که کم‌کم به کیفیت فنی توجه شود و در نتیجه نسلی از صدابردارها در حوزه فیلم کوتاه فعالیت کردند که با گذشتن از بحث معیشتی‌شان، بخش عمده‌ای از درآمدشان را صرف خرید تجهیزات باکیفیت صدابرداری کردند».

صدابردار فیلم کوتاه «تشریح» درباره تأثیر بیماری کرونا بر حوزه فیلم‌سازی فیلم کوتاه بیان کرد: «کرونا بر تمام ارکان جامعه تأثیر گذاشته است؛ برای مثال شور و هیجان هرساله‌ای که در زمان جشنواره فیلم کوتاه تهران در بین فیلمسازان و عوامل وجود داشت، تا به خانه دوم خودشان بروند و فیلم ببینند و با هم گفتگو کنند، به دلیل شیوع این بیماری رنگ باخته است. در حال حاضر به دلیل همه‌گیری ویروس امکان اکران فیلم‌ها یا میسر نبوده یا تحت شرایط خیلی سخت عملی می‌شود.»

این صدابردار در بخش دیگری از صحبت هایش درباره چگونگی تولید فیلم در شرایط کرونا بیان کرد: «در حال حاضر به دلیل شرایط ناشی از شیوع کرونا، به هنگام ساخت فیلم ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستیم که این جریان باعث می‌شود هزینه تولید بالا رود و در نتیجه آن، تعداد تولیدات تا حدودی کم شود».

صدابردار فیلم کوتاه «بانی» درباره جایگاه فیلم کوتاه در سینمای ایران گفت: «سینمای کوتاه ما از جایگاه مطلوبی در سطح جهانی برخوردار است؛ اگر کمی تأمل و وقت بیشتری برای پرداخت فیلم‌نامه‌ها صرف شود و فیلم‌سازان عجولانه شروع به تولید نکنند، می‌توانیم نتایج بهتری در این حوزه شاهد و در رقابت‌های جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم. فیلم‌های ما از لحاظ فنی نسبت به فیلم‌های کوتاه جهان، چیزی کم ندارد و فقط باید همانند فیلم‌های بلندمان برای دیده شدنشان تلاش کنیم. ما مستحق این هستیم که جوایز جشنواره‌های معتبر دنیا، نظیر برلین، ونیز، کن و اسکار را دریافت کنیم».

صدابردار فیلم کوتاه «باران آهسته می‌بارد» در پایان عنوان کرد: «صدا نیز مثل تصویر می‌تواند به دو شکل عینی و ذهنی در فیلم و سینما به کار رود؛ همانطور که ما نماهایی را از دیدگاه شخصیت‌های فیلم به منزله نمای pov می‌بینیم همانطور هم می‌توانیم صداهایی به واسطه گوش آنها بشنویم، به عبارت دیگر صدایی یا صداهایی بشنویم که فقط شخصیت فیلم می‌تواند آنها را بشنود، البته برای نمای ذهنی به کار گرفتن اصلاح نمای pov نمی‌تواند معادل درستی باشد، چون نمای ذهنی مربوط به تخیلات و درونیات شخصیت است نه آنهایی که از دیدگاه خودش می‌بیند، مثل شخصیتی که سمعک دارد».

 

برچسب‌ها: