هنروتجربه-سعیدحضرتی:«بوتاکس» نخستین فیلم بلند کاوه مظاهری است که تولید مشترک ایران و کاناداست و بخش‌هایی از آن در آلمان فیلم‌برداری شده است. سوسن پرور، مهدخت مولایی، سروش سعیدی، محسن کیانی و مرتضی خانجانی از بازیگران این فیلم هستند. دو فیلم کوتاه آخر کاوه مظاهری، «روتوش» که در گروه هنروتجربه اکران شد و «شهربازی» ،پیش از این به عنوان نماینده ایران در رقابت آکادمی اسکار شرکت داشته است. «بوتاکس» تنها فیلم سینمایی بلند تولید شده در ایران است که در بخش اصلی جشنواره تورین در ایتالیا شرکت داشت و در دو بخش (بهترین فیلم و بهترین فیلم‌نامه) موفق به کسب جایزه اصلی این جشنواره شد.

ماسیمو کازوئو، منتقد سرشناس ایتالیایی و برنامه‎ریز جشنواره تورین در صفحه رسمی جشنواره نوشته است: «فیلم «بوتاکس» یک درام خانوادگی است با مضامین دوگانه حقیقت و دروغ، فیلمی که قادر است در عین واقع‌نمایی مطلق از یک کمدی سیاه به یک تریلر جنایی و از رویایی به رویایی دیگر در حرکت باشد. فیلم از نظر فرم جسورانه، مهندسی‌شده و از لحاظ سبک بسیار دقیق است. ترکیبی است از کمدی‌های اسلپ استیک، فیلم‌های بلیک ادواردز و تکس اوری با طنینی از سینمای اوتار یوزلیانی و عناصر سوررئالیسم شاعرانه».

کاوه مظاهری درباره ویژگی‌های فیلم «بوتاکس» و ایده ساخت آن به سایت هنروتجربه گفت: «کاراکتر اصلی فیلم «بوتاکس» (با بازی سوسن پرور) برگرفته از آدمی بود که از قدیم می‌شناختم. سال ۱۳۸۱ که ۲۱ سال داشتم به کلاس فیلم‌نامه‌نویسی می‌رفتم و استاد برای یکی از جلسات، تمرینی داد و از ما خواست تا یکی از شخصیت‌های اطرافمان را که با او زندگی می‌کردیم در پنج صفحه توصیف کنیم و من هم یکی از آدم‎های نزدیکم به نام اکرم را در پنج صفحه توصیف کردم و در انتهای متن هم نوشتم که برای توصیف دقیق او حداقل ده صفحه دیگر لازم است. متن را سر کلاس خواندم و اولین واکنش استاد این بود که شخصیتی با این‌همه تناقض ریز و درشت، دروغ و زاییده ذهن من است».

او افزود: «بارها گفتم که من با این آدم زندگی کرده‌ام و واقعا نمی‌دانم کجای آن باورناپذیر است. چند سال از آن ماجرا گذشت و تجربه ساخت چند فیلم را داشتم و قرار بر این شد که برای پیچینگ ایرانی فیلم مستند، طرحی بنویسم. دوباره به سراغ اکرم رفتم و طرحی مستند درباره او نوشتم. در جلسه دفاع دوباره داورها همگی گفتند که این دروغ محض است و نمی‌تواند واقعی باشد. از جلسه بیرون آمدم و به خودم گفتم باید آنقدر یاد بگیرم تا بتوانم شخصیت اکرم را درست بنویسم و بسازم. ۱۵ سال از آن کلاس فیلم‎‌نامه‌نویسی گذشت و برای ساخت اولین فیلم بلندم دوباره به سراغ همان شخصیت رفتم و ایده‌های دیگری را که در ذهن داشتم هم وارد داستان کردیم و فیلم‌نامه «بوتاکس» را که حاصل صبری ۱۵ ساله است را به همراه سپینود ناجیان نوشتیم».

مظاهری درباره پروسه نوشتن فیلم‌نامه «بوتاکس» توضیح داد: «عادت به نوشتن ایده‌های مختلف ندارم و در موقع نوشتن فیلم‌نامه، تصاویر و موقعیت‌های مختلفی که در ذهنم مانده در یک نقطه جمع می‌شوند و شروع به نوشتن می‌کنم. به طور مثال یک روز خودروی یکی از دوستانم در دریاچۀ نمک گیر کرد و برای کمک رفتم و یک روز تمام درگیر آن بودم و لوکیشن جذاب آن در ذهنم ماند. یک بار هم داشتم درباره مشاغل زنان خانه‌دار در ایران که وضع مالی خیلی خوبی ندارند تحقیق می‌کردم، دیدم سبزی پاک کردن هست، یا قند شکستن و دیدم که قارچ هم پرورش می‌دهند. این‌ها قطعات پازلی بود که لزوما به هم ربط نداشتند و موقع نوشتن در کنار هم قرار گرفتند. نقطۀ شروع فیلم‌نامه برایم آن جایی است که ناگهان این قطعات در ذهنم به هم وصل می‌شوند و فیلم‌نامه‌ای شکل می‌گیرد. «بوتاکس» به همین صورت و با هم ایده‌ها نوشته و ساخته شده است.»

کارگردان «روتوش» با اشاره به استعداد و توانایی بالای سوسن پرور، عنوان کرد: «برای نقش اصلی این فیلم از روز اول سوسن پرور را انتخاب کرده بودم گرچه او به دلیل سابقه اجرای نقش‌های کمدی، با شک و تردید به بازی در این فیلم رضایت داد. پرور هم به لحاظ چهره و هم توانایی بازیگری، با اختلاف بالا تنها و اولین انتخاب من برای بازی در نقش اکرم بود. لحن فیلم «بوتاکس»، درام کمدی است و سوسن پرور در این زمینه هم تجربه لازم را داشت و می‌توانست کمک کند. حالا که به نتیجه کار نگاه می‌کنم فکر می‌کنم خوش‌شانس بودم که شخصیتی که برای نوشتن و ساختنش ۱۵ سال‌ صبر کردم را سوسن پرور بازی کرد. اکرمی که سوسن پرور بازی کرد خیلی بهتر و درست‌تر از اکرمی است که ما نوشته بودیم».

او درباره همکاری با بازیگران دیگر فیلم عنوان کرد: «سروش سعیدی که یکی از تهیه‌کنندگان فیلم نیز است از روز اول قرار بود نقش برادر (عماد) را بازی کند و بعد از آن برای تهیه‌کنندگی فیلم اظهار تمایل کرد. سعیدی تهیه‌کننده‌ای حرفه‌ای و کاربلدی است و از همکاری با او خوشحالم. در مورد سایر بازیگران که اسامی آن‌ها بسیار است نیز یا از کسانی بودند که پیش از این با آ‌‌ن‌ها در فیلم کوتاه کار کرده بودم، یا بازیگران خوب تئاتر بودند که از طریق دستیارانم با آن‌ها آشنا شده و برای کار انتخاب شدند.»

مظاهری فیلم‌نامه «بوتاکس» درباره همکاری با سپینود ناجیان  توضیح داد: « آشنایی با سپینود ناجیان بر می‌گردد به سال‌ها قبل و جلسات داستان‌خوانی به نام غروب سه‌شنبه‌ها. برای شرکت‌کنندگان این جلسات، نوشتن امری جدی محسوب می‌شد. همکاری حرفه‌ای با ناجیان عملا از «بوتاکس» شکل گرفت و طرحی ۲۰ صفحه‌ای داشتم و به او گفتم قصد دارم فیلم‌نامه بلندی از این طرح بنویسم. نزدیک یک سال مشغول نوشتن فیلم‌نامه «بوتاکس» بودیم و این همکاری ادامه پیدا کرده است».

کارگردان فیلم کوتاه «موچین» درباره تجربه برگزاری آنلاین جشنواره تورین و کسب دو جایزه مهم از این جشنواره بیان کرد: «نمایش و اکران آنلاین چیز دلچسبی نیست و حس جشنواره‌ای را هم منتقل نمی‌کند. هم به عنوان تهیه‌کننده و هم کارگردان این فیلم را برای نمایش بر روی پرده و ابعاد بزرگ ساختم. «بوتاکس» لانگ‌شات‌های زیادی دارد که بخشی از جزئیات تصویر در نمایش موبایل و تبلت و مونیتور از بین می‌رود. نمایش آنلاین به این فیلم آسیب زد ولی به هر حال چاره‌ای هم نداشتیم. جشنواره تورین در ابتدا قرار بود هم به صورت فیزیکی و هم آنلاین برگزار شود و قصد سفر به ایتالیا را داشتم که به علت شیوع موج دوم کرونا در اروپا، سفرم کنسل شد. دو راه بیشتر نداشتیم، یا آنکه فیلم را از جشنواره خارج کنیم که قبل از این جشنواره از چهار جشنواره دیگر هم انصراف دادیم و می‌خواستیم اولین نمایش بین‌المللی فیلم جشنواره‌ای معتبر باشد و تورین را انتخاب کرده بودیم و راه دیگر آن بود که به شرایط موجود رضایت بدهیم. در نهایت با توجه به شرایط پیش آمده و با توجه به آنکه چاره دیگری نداشتیم در این جشنواره به نمایش در آمد. در نهایت «بوتاکس» فروش بالایی در نمایش آنلاین داشت و استقبال بالایی از فیلم صورت گرفت. یک روز قبل از اکران آنلاین، فیلم برای اهالی مطبوعات و رسانه به نمایش در آمد و بازخورد بسیار مثبتی گرفتیم. درصد بالایی از نوشته‌ها و نقدهای فیلم مثبت بود و حس من نسبت به آنلاین برگزار شدن جشنواره عوض شد و حس می‌کردم می‌شود در نمایش آنلاین هم موفق شد و فیلم دیده شود. رقیب‌های «بوتاکس» در این جشنواره قدرتمند بودند و در ابتدا مسابقه و جایزه برایم مهم نبود. اولین نمایش جهانی از این لحاظ اهمیت دارد که کارگردان متوجه می‌شود تا چه حد در پیاده کردن ایده‌های خود به فیلم موفق عمل کرده و تاثیرش را در مخاطبان می‌بیند. به این دلیل که جشنواره آنلاین بود و با مخاطبان ارتباطی نداشتم، از نوشته‌ها و بازخوردهای منتقدین به این نتیجه رسیدم که فیلم موفق بوده است.»

مظاهری در پاسخ به این سوال که «بوتاکس» در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر شرکت دارد یا نه، گفت: «به دو دلیل این فیلم در جشنواره امسال نیست. اول آنکه فیلم «بوتاکس» پروانه نمایش ویدئویی دارد و همچنین طبق قوانین جشنواره فیلم فجر به این دلیل که نمایش بین‌المللی داشته، نمی‌تواند حضور داشته باشد. قطعا اکران در ایران برای من مهم است و احتمالا با «بوتاکس» در جشنواره جهانی فیلم فجر شرکت داشته باشم».

کارگردان «گزارشی درباره مینا» درباره وضعیت سینمای مستقل اظهار داشت: «با توجه به شرایط این روزها، فیلم‌های مستقل یا غیر مستقلی که در اقتصاد سالم سینمایی ساخته شوند قطعا ضرر می‌کنند. این فیلم‌ها قرار است در مرحله فروش و اکران به سوددهی برسند و نه در مرحله تولید. حیات سینمای مستقل در معرض تهدید است و باید از آن حمایت کرد. سینماگران مستقل بزرگ‌ترین ضرر را در این شرایط می‌کنند به این دلیل که تمام مارکت‌های خارجی و داخلی و فستیوال‎هایی که قرار است نوری بر فیلم شما بتابانند و حیات اقتصادی شما را تامین کنند، تعطیل و یا نیمه‎تعطیل هستند. در این شرایط، اکران آنلاین و وی‌او‌دی‌ها می‌ماند که به هر صورت تا امروز در این زمینه کمکی به سینماگران مستقل نکرده‌اند و متاسفانه فیلم‌ها به صورت غیرقانونی پخش و منتشر می‌شوند».

مظاهری در انتها درباره پروژه آینده خود گفت: «پیش‌بینی شرایط مشکل است اما قصد دارم فیلم‌نامه‌ بلند جدیدی را زمستان امسال بازنویسی کنم و در صورت مساعد شدن اوضاع، اوایل تابستان آینده فیلم‌برداری را انجام بدهیم».