هنروتجربه-فاطمه رستمی: مریم بحرالعلومی که فیلم «پاسیو» را در هنروتجربه اکران کرد حالا با دومین فیلم بلندش به نام «شهربانو» راهی سی و نهمین جشنواره ملی فیلم فجر می‌شود. او این دوره از جشنواره فجر را با تمام تفاوت‌هایش فرصت خوبی برای داوری یک دست فیلم‌ها می‌داند. 

مریم بحرالعلومی درمورد شرایط فعلی سینما و تاثیراتی که کرونا بر روند تولیدات گذاشته، به سایت هنروتجربه توضیح داد: «این روزها واقعا شرایط سخت است، اما تصور می‌کنم ما نباید این سختی را برای خودمان بیشتر کنیم. در حوزه تولید، به خصوص با امید به فیلم‌های مستقل و شکل‌های هنری و تجربی که به لحاظ مالی ارزان‌تر ساخته می‌شوند، می‌توان چراغ تولید را روشن نگه داشت. تصور می‌کنم چالش‌های اقتصادی و معیشتی که این روزها وجود دارد و اتفاقا همکاران سینمایی به خصوص عوامل تولید درگیر آن هستند،نباید جلوی کار را بگیرد. در واقع اگر خیلی نخواهیم هزینه عجیبی صرف کنیم که نگران بازگشت سرمایه باشیم یا اگر بتوانیم فیلم‌ها را با حمایت ارگان‌های دولتی یا تلویزیون تولید کنیم، لااقل روند فیلم‌سازی و تولید متوقف نمی‌شود. البته در این مدت در حوزه نمایش خانگی فعالیت‌ها بیشتر و جدی‌تر شده است ولی من منظورم این دسته از تولیدات نیست چرا که این آثار با هزینه بالا ساخته می‌شوند. تصور می‌کنم سینمای مستقل به‌خصوص سینمای هنروتجربه می‌تواند ناجی این روزهای سخت تولید در سینمای ایران باشد».

نشست‌ها؛ نقد و بررسی های هنروتجربه و اکران در شهرهای مختلف کشور به فیلم‌سازی که فیلم اولش را با سرمایه شخصی و کاملا هنری و تجربی ساخته کمک زیادی می‌کند و در مورد من هم موجب امید برای تلاش بیشتر شد.بنابراین سعی کردم در فیلم دومم، در جایگاه بالاتری بایستم

او در ادامه پیرامون جشنواره ملی فیلم فجر و برگزاری متفاوت آن به دلیل ادامه پاندمی کرونا و حذف بخش نگاه نو که مختص فیلم‌سازان اول بود، عنوان کرد: «تصور می‌کنم اگر بخواهم از کرونا یک نقطه مثبت در ذهن خودم نگه دارم، همین تغییراتی است که امسال جشنواره فیلم فجر تجربه می‌کند. اساسا فیلم‌سازی که با عنوان «نگاه نو» در جشنواره معرفی می‌شد، شاید کنکاش در لایه‌های زیرین کارش را از دست می داد و صرفا در قیاس با همکاران خودش در این جایگاه قرار می‌گرفت، اما امسال نه تنها در همان جایگاه قیاس می‌شود، بلکه همکارانش و بخش‌های مختلف فیلمش هم داوری می‌شود و حتی به بیشتر دیده شدن فیلم منجر خواهد شد».

بحرالعلومی افزود: «برخی فیلم‌ها ویژه‌تر هستند،حتی اگر ساخته اول یا دوم کارگردان باشند، اما به دلیل حضور در بخشی خاص،شاید فیلم‌ساز در آن جایگاه جدی گرفته نمی‌شد اما در این جنس برگزاری جشنواره و داوری، این فیلم‌سازان بیشتر می‌توانند دیده و بررسی شوند. داوری یک دست، چنین مزیتی دارد و کمک می‌کند همه فیلم‌سازها یکسان دیده شوند».

هرچقدر هنروتجربه پررنگ‌تر و با حضور قدرتمندتری بتواند در این روزهای سخت فعالیت کند، انگیزه فیلم‌سازانی که مثل من تجربه ساخت فیلم هنری و تجربی و اکران آن در هنروتجربه را دارند یا حتی هنوز اثرشان را اکران نکرده‌اند، بالا می‌رود

این کارگردان در ادامه درمورد نمایش «پاسیو» در هنروتجربه و تاثیراتی که بازخوردهای این اکران بر فیلم دومش داشت، توضیح داد: «اتفاقات خیلی خوبی برای «پاسیو» رقم خورد. اکران در هنروتجربه به نوعی مردمی‌تر است و نشست‌ها؛ نقد و بررسی و اکران در شهرهای مختلف کشور به فیلم‌سازی که فیلم اولش را با سرمایه شخصی و کاملا هنری و تجربی ساخته کمک زیادی می‌کند و در مورد من هم موجب امید برای تلاش بیشتر شد.بنابراین سعی کردم در فیلم دومم، در جایگاه بالاتری بایستم؛ اول برای خودم بعد مخاطبان خاص و عام و امیدوارم این اتفاق افتاده باشد. من این هدف را در ذهن داشتم و حالا از ساخت فیلم دومم به اسم «شهربانو» راضی هستم و فکر می‌کنم خروجی که با آن مواجه هستم راضی کننده است و در نسبت با فیلم اولم در جایگاهی که باید قرار گرفته ام».

او در پایان در مورد نقش هنروتجربه در راستای حمایت از تولید مستقل و مسیری که باید برای حفط حیات این سینما طی کند، گفت: «هرچقدر هنروتجربه پررنگ‌تر و با حضور قدرتمندتری بتواند در این روزهای سخت فعالیت کند، انگیزه فیلم‌سازانی که مثل من تجربه ساخت فیلم هنری و تجربی و اکران آن در هنروتجربه را دارند یا حتی هنوز اثرشان را اکران نکرده‌اند، بالا می‌رود و تلاش دوچندانی برای زنده نگه داشتن تولیدات مستقل می‌کنند و این رسالت را به جا می‌آورند که ساخت فیلم متوقف نشود.در واقع با چنینی روندی می‌توانیم هم‌چنان فیلم‌های خوبی را در این گروه ببینیم  فیلم‌هایی که اتفاقا در جشنواره‌های داخلی و خارجی درخشیده‌اند و مورد تحسین قرار گرفته‌اند. امیدواریم هم‌چنان تولید فیلم ادامه داشته باشد تا به لطف پروردگار دوباره فیلم‌سازی به حالت طبیعی خودش برگردد و این ویروس رخت ببندد و ما بتوانیم نفس راحتی بکشیم و باز هم سینمایی از جنس تجربی و هنری داشته باشیم چرا که این فیلم‌ها ناجی سینما هستند».