هنروتجربه-فاطمه رستمی: محمد احمدی از تهیه کنندگان سینماست که در زمینه تولید فیلم‌های مستقل فعالیت‌های متعددی داشته وچند فیلم تهیه شده توسط او در هنروتجربه هم اکران شده است. او معتقد است با این‌که هزینه‌های ساخت فیلم بالا رفته اما باید کار کرد و ناامید نشد.

محمد احمدی درمورد تولیدات سینمایی در بحران کرونا و سختی این کار با وجود شرایط بی‌ثبات ناشی از کرونا به سایت هنروتجربه گفت: «به نظرم این روزها برای تولید فیلم‌های تجربی و مستقل شرایط بهتری رقم خورده است؛ به این جهت که تولیدات فیلم‌هایی که صرفا برای گیشه ساخته می‌شوند و بودجه بالایی هم نیاز دارند، در این روزها ریسک تولید بالاتری دارند چراکه سالن‌ها تعطیل است و این تولیدات باید در سینما نمایش داده شوند تا هزینه‌های خرج شده را بازگردانند در حالی که اکران آنلاین می‌تواند به فیلم‌های مستقل پر و بال بدهد و اگر درحال حاضر فیلم‌ساز یا تهیه کننده‌ای بخواهد این نوع فیلم‌ها را با بودجه کم تولید کند، راحت‌تر می‌تواند در فضای آنلاین اثرش را اکران کند و بودجه کمی که هزینه شده تا حدی بازگشت خواهد داشت».

اکران آنلاین می‌تواند به فیلم‌های مستقل پر و بال بدهد و اگر درحال حاضر فیلم‌ساز یا تهیه کننده‌ای بخواهد این نوع فیلم‌ها را با بودجه کم تولید کند، راحت‌تر می‌تواند در فضای آنلاین اثرش را اکران کند و بودجه کمی که هزینه شده تا حدی بازگشت خواهد داشت

این تهیه کننده در ادامه در پاسخ به این سوال که با توجه به گرانی‌های فعلی که بر سینما و مراحل تولید هم بی تاثیر نبوده، با چه میزان هزینه‌ای می‌توان فیلم مستقل ساخت،توضیح داد: «همه چیز گران شده و سینما هم ازاین گرانی تاثیر پذیرفته است. سال قبل یک پرس غذا برای گروه فیلم‌سازی در حدود مثلا هفت هزار تومان تهیه می‌شد و امسال تا ۳۰ هزار تومان باید برای آن هزینه کرد، مابقی موارد هم به همین میزان افزایش قیمت داشته و تجهیزات و سایر نیازهای تولید فیلم هم گران شده است. هرچند دوستان یکدیگر را درک می‌کنند و دستمزدهای عوامل سینمایی متناسب با این گرانی‌ها بالا نرفته و سعی می‌کنند با هم کنار بیایند».

احمدی ادامه داد: «میزان بودجه یک فیلم به موارد زیادی بستگی دارد؛ این‌که لوکیشن کجاست؟ چند روز برای فیلم‌برداری لازم است و… شاید یک فیلمی با ۲۰ جلسه فیلم‌برداری تمام شود، اما فیلمی دیگر به ۵۰ جلسه فیلم‌برداری نیاز داشته باشد. گاهی لوکیشن فیلم یک آپارتمان است و جابه جایی زیاد نیست، پس هزینه کمتر است و برعکس آن هم وجود دارد که موجب بالا رفتن هزینه‌ها می‌شود. بنابراین نمی‌توان مبلغ مشخصی را به عنوان سرمایه لازم برای تولید فیلم در این روزها بیان کرد، اما روشن است یک فیلم متوسط کم هزینه اگر سال قبل با ۵۰۰ میلیون تهیه می‌شد، امسال باید یک میلیارد و نیم پول داشت تا هزینه های آن کار برآورده شود».

او با توجه به این‌که برای تولید و تهیه فیلم ریسک عمل بالا رفته است، در پاسخ به این سوال که آیا حاضر است در همین روزها دست به تولید بزند، عنوان کرد: «به نظرم با این‌که سرمایه گذارها حق دارند تولید در این روزها را خطرناک بدانند، اما الان زمان تولید است. در حال حاضر مشغول کاری هستم، ولی اگر کاری در دست نداشتم و فیلم خوبی به من پیشنهاد می‌شد،به طور قطع اگر سرمایه داشتم، قبول می‌کردم. این شرایط تا ابد این چنین باقی نمی‌ماند و چند وقت دیگر اگر شرایط صددرصد طبیعی نشود، اما به هرحال کمی به حالت عادی برمی‌گردیم و بالاخره اوضاع مثل گذشته می‌شود. نباید ناامید بود و نباید ترسید. باید فیلم تولید کرد و پیش رفت».

تهیه‌کننده «روز مبادا» در ادامه پیرامون جشنواره فیلم فجر امسال و استثنائاتی که به دلیل کرونا در برگزاری آن به وجود آمده است و این‌که آیا امسال هم فیلم اولی‌ها با وجود این تغییرات دیده می‌شوند یا خیر، گفت: «به نظرم جشنواره فیلم فجر و اصلا هر جشنواره‌ای باید با حضور مردم برگزار شود و جشنواره ای که صرفا برای داورها باشد را نمی‌فهمم».

او افزود: «به نظرم باید تلاش کرد جشنواره با راه حل‌ها و ایده‌هایی برای مردم برگزار شود و به نظر این شانس هنوز هم وجود دارد. باید امکانات را به شکلی فراهم کرد که با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی بتوانیم میزبان مردم باشیم مثلا ظرفیت سالن‌ها را کمتر کنیم یا فروش بلیت به شکلی باشد که تجمعی صورت نگیرد و… در واقع حضور فیزیکی مردم جان جشنواره فجر است و اگر مردم نیاید آن جشنواره، جشنواره نیست. اصلا چه لزومی به برگزاری است وقتی من به عنوان تهیه کننده و کارگردان نتوانم فیلمم را به مردم نشان بدهم؟».

هنروتجربه نه تنها به آثار هنری و تجربی کمک کرده بلکه یاری‌گر سینمای حرفه‌ای هم بوده است، درواقع با نمایش فیلم‌هایی که قابلیت اکران در هنروتجربه داشته‌اند باری از دوش سینمای گیشه برداشته است

کارگردان «به دنیا آمدن» ضمن اشاره به اهمیت گردهمایی‌های فرهنگی در جشنواره‌ها تاکید کرد: «اگر فیلم را در جشنواره نشان می‌دهیم برای این است که مخاطبان جشنواره که اتفاقا مخاطبان حرفه‌ای‌تر سینما هستند به تماشا بنشینند. من که دوست دارم فیلمم در آن شرایط دیده شود و فکر نمی‌کنم فیلم‌ساز دیگری هم دلش بخواهد فقط داورها فیلمش را ببینند و جایزه‌ای بگیرند که نمی دانیم اصلا درست است یا غلط. این شکل برگزاری جشنواره از نگاه من لذتی ندارد».

او در درمورد تازه‌ترین فعالیت‌های سینمایی خود نیز گفت: «این روزها با امید صفایی کارگردان فیلم کوتاه «قاب باز» به عنوان تهیه کننده همکاری می‌کنم که به نظرم استعداد خوبی دارد و امیدوارم بتواند فیلم بلندش را هم به زودی بسازد. او پیش از این هم یک فیلم کوتاه ساخته است. تولید فیلم «در تپش شب» هم به کارگردانی و تهیه کنندگی خودم که پروانه ساخت هم گرفته فعلا به دلیل کرونا متوقف است و اگر شرایط کمی عادی‌تر شود، به زودی آن فیلم هم به مرحله پیش تولید می‌برم. فیلم «درتپش شب» در تهران روایت می‌شود و پربازیگر است و موضوعی اجتماعی دارد».

کارگردان و تهیه کننده «شاعر زباله‌ها» در پایان درباره نقش گروه هنروتجربه در روزهای سخت سینمای ایران با اشاره به اهمیت فعالیت این گروه سینمایی عنوان کرد: «هنروتجربه گروه نجات بخشی است و به آثار مستقل واقعا کمک کرده است. همیشه گفته‌ام که هنروتجربه نه تنها به آثار هنری و تجربی کمک کرده بلکه یاری‌گر سینمای حرفه‌ای هم بوده است،در واقع با نمایش فیلم‌هایی که قابلیت اکران در هنروتجربه داشته‌اندباری از دوش سینمای گیشه برداشته است».

برچسب‌ها: