هنروتجربه-سعیدحضرتی: پرویز آبنار صداگذار فیلم سینمایی «منگی» با اشاره به اینکه «منگی» به عنوان اولین فیلم سینمایی رسول کاهانی، جسورانه و قابل قبول است عنوان کرد :«کاهانی دست به ریسک بالایی زد و در این زمینه موفق هم شد». او کلیت صدابرداری در کارهای تجربی و غیرتجربی یکی می‌داند اما اشاره می‌کند:« در فیلم‌های تجربی دست آدم بازتر است و می‌شود کارهای خلاقانه‌ هم انجام داد. در فیلم‌های تجربی می‌توان تجربه‌های متفاوتی را رقم زد».

پرویز آبنار صدابردار و صداگذار پیشکسوت سینما و برنده سه سیمرغ بلورین درباره ویژگی‌های صدابرداری و صداگذاری آثار تجربی و فیلم «منگی» به سایت هنروتجربه گفت: «صدابرداری و صداگذاری فیلم‌هایی از جنس «منگی» با فیلم‌هایی که تعدد پلان دارند تفاوت‌هایی دارند. «منگی» به صورت سکانس-پلان فیلم‌برداری شده بود و تمام قصه فیلم در یک پلان بلند مشخص بود. در این فیلم فرصت هماهنگی با صدابردار فراهم نشد اما اگر این هماهنگی صورت بگیرد یقینا در شکل نهایی کار تاثیرگذار خواهد بود و قطعا نتیجه بهتری خواهد داشت. یک‌سری صداها اعم از افکت‌های صوتی، آمبیانس (صدای محیط و صدای عمومی) و… جدای از دوربین، سرصحنه گرفته می‌شود که به فیلم کمک می‌کند. ما به کمک منشی صحنه و رسول کاهانی این صداها را پیدا و استفاده کردیم».

او افزود: «در مجموع «منگی» به عنوان اولین فیلم سینمایی رسول کاهانی، جسورانه و قابل قبول است و کاهانی دست به ریسک بالایی زده که به صورت سکانس-پلان و بدون قطع فیلم را ساخته و در این زمینه موفق هم شده است».

این سینماگر پیشکسوت در ادامه یادآور شد: «کلیت صدابرداری در کارهای تجربی و غیرتجربی شبیه هم است. در فیلم‌های تجربی دست آدم بازتر است و می‌شود کارهای خلاقانه‌ هم انجام داد. در فیلم‌های کلاسیک به همان شیوه‌های مرسوم صدابرداری عمل می‌شود اما در فیلم‌های تجربی می‌توان تجربه‌های متفاوتی را رقم زد».

امکانات و تکنیک صدابرداری سرصحنه ایران بسیار قابل قبول است ولی امکانات استودیوها و پلاتوهای فیلم‌برداری در مقایسه با کشورهای صاحب صنعت سینما در رده پایین‌تری قرار دارد

به لحاظ نظری، صدا هم می‌تواند مانند تصاویر و به همان پیچیدگی و هوشمندی، در فیلم به کار رود. آبنار درباره اهمیت صدابرداری سرصحنه عنوان کرد: «صدای سر صحنه نسبت به صدای استودیو، ویژگی‌هایی دارد و به دلیل انرژی‌ای که در آن وجود دارد بهتر است. گاهی وقت‌ها صدای صحنه حتی به عنوان صدای شاهد می‌تواند با بازسازی صدا در استودیو و به حس واقعی جریان یافته در فیلم کمک کند. صدابرداری سر صحنه در فیلم‌های رئال مهم است اما در سبک‌های دیگر فیلم، می‌توان صداها را بازسازی و استفاده کرد. باید توجه داشت که حس صحنه بسیار مهم است و برای آن زحمت کشیده شده و تا جایی که می شود باید از آن بهره برد».

آبنار در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: «امکانات و تکنیک صدابرداری سرصحنه ایران بسیار قابل قبول است ولی امکانات استودیوها و پلاتوهای فیلم‌برداری در مقایسه با کشورهای صاحب صنعت سینما در رده پایین‌تری قرار دارد».

او همچنین درباره همکاری با شهرام مکری عنوان کرد: «در سه فیلم «جنایت بی‌دقت»، «هجوم» و «ماهی و گربه» با شهرام مکری همکاری داشتم و فیلم‌های سکانس-پلانی جزء کارهای سخت صدابرداری است. «هجوم» سخت‌ترین کار زندگی هنری من بود که انجام دادم. در حقیقت باید توان و خلاقیت زیادی را به کار برد و تمام دانش و تجربه خود را در این دست فیلم‌ها به کار گرفت. اما به این علت که برای من چالش‌برانگیز است، لذت هم به همراه دارد. گاهی اوقات برای پلان دو دقیقه‌ای برداشت زیادی صورت می‌گیرد و می‌توان بارها آن  تکرار کرد تا به نتیجه دلخواه رسید اما در فیلم‌های سکانس-پلانی این امکان کمتر است و به جای برداشت زیاد، تمرین‌های زیادی صورت می‌گیرد، این نوع فیلم‌ها انرژی و دقت فراوانی را لازم دارد».

آبنار در پاسخ به این سوال که تجربه کار صدابردار تا چه حدی بر کیفیت نهایی فیلم تاثیرگذار است، عنوان کرد: «در کار صدا فرمول مشخصی را نمی‌توان بیان کرد اما به طور کلی وقتی تجربه بیشتری داشته باشید تصمیم‌گیری سریع‌تر و درست‌تری انجام می‌گیرد. صدابرداری که تجربه کافی داشته، سعی و خطاها را کرده و در لحظه فیلم‌برداری تصمیمات بهتری می‌گیرد و با کیفیت بالاتری کار را به اتمام می‌رساند».

هنروتجربه فرصتی مغتنم برای مخاطبین فراهم می‌کند که فیلم‌هایی با کیفیت بهتر را ببینند. در این فیلم‌ها بحث سودآوری مطرح نیست و محلی برای نمایش و طرح بحث درباره خلاقیت‌های هنری و تجربی است. در مجموع وجود گروه هنروتجربه برای سینما مفید و حیات آن ضروری است

صدابرداری و صداگذاری فیلم سینمایی «کامیون» آخرین ساخته زنده‌یاد کامبوزیا پرتوی بر عهده پرویز آبنار بود. او درباره این همکاری توضیح داد: «صدابرداری و صداگذاری آخرین فیلم کامبوزیا پرتوی را انجام دادم که فیلم خوبی هم هست و متاسفانه درگیر مسائل اکران و شیوع ویروس کرونا شد و تاکنون دیده نشده است. پرتوی دوست داشت این فیلم اکران شود که در زمان حیات ایشان این اتفاق نیفتاد. منتظریم ببینیم چه اتفاقی در آینده برای این فیلم می‌افتد و امیدوارم بعد از باز شدن سینماها این فیلم هم اکران شود».

صدابردار «ماهی و گربه» همچنین با اشاره به اینکه ادامه فیلم‌برداری‌ها در شرایط شیوع ویروس کرونا جان اهالی سینما را به خطر می‌اندازد، تاکید کرد: «در شرایط کنونی امکان کار کردن بسیار سخت و پرریسک است و امکان درگیر شدن با کرونا و انتقال آن وجود دارد. در حال حاضر منتظریم شرایط نرمال شود».

آبنار در انتها با اشاره به اهمیت حیات سینمای تجری و هنری گفت: «فیلم‌های نمایش داده شده در گروه هنروتجربه عمیق‌تر و پرمحتواتر از فیلم‌های تجاری هستند و فرصتی مغتنم برای مخاطبین فراهم می‌کند که فیلم‌هایی با کیفیت بهتری را ببینند. در این فیلم‌ها بحث اقتصادی و سودآوری مطرح نیست و محلی برای نمایش و طرح بحث درباره خلاقیت‌های هنری و تجربی است. در مجموع وجود گروه هنروتجربه برای سینما مفید و حیات آن ضروری است».

 

 

 

 

برچسب‌ها: